Skal vi vælge fællesøkonomi eller budgetkonto? Eller noget helt tredje?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90285
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg bor sammen med min kæreste og vi venter barn til næste år. Jeg vil gerne høre jeres forslag til hvordan vi kan tilrettelægge vores økonomi så det både er fair og nemt samt hvilke fordele og ulemper der kan være forbundet med de forskellige modeller.

    Vi har pt. en simpel økonomi, er begge lønmodtagere, har en andelslejlighed som den ene ejer, hvorfor kun den ene står på lånepapirerne. Vi har adskilte økonomier således at vi har delt de faste udgifter forholdsvis lige mellem os. De daglige indkøb betales af den der tilfældigvis handler ind.

    Når den lille kommer, vil posten ‘daglige indkøb’ blandt andet stige og vil sikkert variere meget fra indkøb til indkøb, hvormed vi risikerer en stor forskel på hvor meget vi hver især bidrager med til fællesskabet.

    Hvordan kan vi tilrettelægge det, så det er fair men stadig nemt for os begge?

    Vi har blandt andet kig på:

    A. At lægge begge vores indtægter i fælles pulje og så er alt fælles.

    B. At overføre et fast beløb hver til en fælleskonto hver måned som så går til faste udgifter, daglige indkøb, rejser og øvrigt fælles.

    C. Er der andre gode måder?

    Det svære for os, er at gennemskue hvilke fordele og ikke mindst ulemper, der er knyttet til A, B og C. Det vil vi meget gerne høre jeres erfaringer med, samt om der er en anden smart måde at løse det på.

    Mange hilsner
    Efa

    #143616
    testForfatter

    jeg er måske lidt gammeldags men hvis i virkelig vil ha et barn sammen er det kun A og så at gifte jer der dur. Giftemålet er den billigst, letteste og mest fair måde at regulere både jeres formueforhold og jeres “ret" og pligt i forhold til jeres barn.

    Personlig har jeg aldrig fatte de mennesker der levere på polsk og har børn. Ej heller de menneske der levere sammen uden at have fælles økonomi.

    Sidste skræk eksempel jeg har oplevet relateret sig til at hvis man ikke er gift kan man heller ikke blive skilt. Så hvordan smider man den ene ud af det fælles hus?

    Jeg må naturligvis lige ta forbehold for at du evt. er lever sammen meden der har “finax" eller “lotto" økonomiske træk. Så vil jeg helt klart stadig foreslå A men med den modifikation at du udbetaler ham lomme penge. 🙂

    Jeg og min nu værende kone kørt faktisk med model A fra før vi fik børn blev gift og det har aldrig givet problemer. Vi diskutere alle større udgifter der kun afskaffes hvis den enes ønske er større ind den andens modvilje. At jeg så altid har tjent mest til for 11 dage siden tror jeg ikke har ændret på at det har været rart ikke at skulle diskutere hvem der skulle betale hvilken del af fredags slikket som alle andre løsninger ofte ender i.

    i øvrigt held og lykke med både det ene og det andet projekt. Har selv 3 stykker

    ps vi har dog være vores løn konto

    #143618
    LMAForfatter

    Det er væsentligt og finde en løsning I begge finder optimal. Derfor fint og få indspark/inspiration udefra.

    Det fungerer, mig bekendt, ofte fint såfremt der oprettes fælles forbrugskonto med 2 x dankort, fælles budget konto med fælles PBS (husleje, licens, antenne, div. forsikring og evt. andet) samt fælles opsparingskonto til større investeringer.

    Til budget og opsparing overføres det nødvendige, og til forbrugskontoen overføres det I mener der skal/må bruges. Man kan kalde det en moderne “cigarkasse ordning".

    Udover fælleskontiene bibeholdes jeres nuværende lønkonti, med VISA, jeres nuværende opsparingskonti samt nuværende private budgetkonto (A-kasse, Danmark og lign.)

    Indskuddet til fælles kontoen er ens for hver husstandsdeltager, og bidraget til fælleshusholdning er således ikke skævt, og parterne er ligeværdige.

    Tjener den ene mere end den anden, hvilke ofte er tilfældet, da kan den “rige" bidrage frivilligt og ekstraordinært til ferie, jul m.m.

    I bør dog overveje og finde anden løsning på boligsituationen. Eneste arving er d.d. barnet, dør andelsboligejer, er den tilbageværende forældre således reelt hjemløs, og barnet ejer en andelsbolig…

    Kontakt en advokat og find den optimale løsning, et testamente koster ikke ret meget!

    Få også kontrolleret jeres pensioner og forsikringer, disse kan ændres således begunstigede = samlever.

    #143620
    testForfatter

    lige et ps om testamenter, advokater og giftmål.

    som jeg har skrevet er giftemålet stadig det der både er billigst, sikreste og mest dækkende. Som sagt er jeg nok gammeldags men det er et meget større skridt at få børn sammen ind at blive gift.

    der findes flere situation hvor selv den bedste advokat løsning kommer til kort.

    om det med delt økonomi. Hvorfor skulle min kone være afhængigt af at jeg frivilligt bidrager mere til ferier ind hun? Når man har børn starter man et fælles projekt så bør økonomien også være fælles. Igen synes jeg her ægteskabets grundregler om formuefællesskab men særråden og særhæften er et godt system.

    jeg har aldrig forstået denne nærmest ideologisk modstand mod at gå på rådhuset. Hvorfor betalte penge til en advokat. Det er kun en halv løsning?

    #143662
    AnonymForfatter

    Min kæreste og jeg har været igennem nogle af de ting, du spørger ind til nu og jeg kan dele nogle af de erfaringer, vi har gjort os.

    Det skal lige siges vi er midt i tyverne og min kæreste først lige har fået arbejde efter endt pæd. uddannelse, og jeg er færdig til januar 2010 med pæd. uddannelsen. Så vi har ikke levet med STOR økonomi endnu.
    Men derfor kan der godt bruges nogle erfaringer…

    Vi har allerede fra dag et næsten haft lyst til at have fællesøkonomi, fordi det bare er så meget lettere. Det føles underligt at måtte gå fra lejligheden eller ikke have råd til mad, fordi den ene ikke får SU/løn en måned, mens den anden har rigeligt til sig selv og omvendt. De situationer bør ikke opstå, det er rart man i et forhold kan kompensere for hinanden og på den måde give en mere glidende oplevelse.

    Vi har en lønkonto hver, som pengene går ind på. Det bliver nok ændret snart, så begges løn går ind på den samme, da det er lidt lettere når man sidder og ordner budgettet.
    Så har vi hver en budgetkonto, egentlig kun fordi vi ikke har valgt at samle os i samme bank endnu, og det er lidt tilfældigt, hvem der betaler hvilke budgetudgifter. Da det er irrelevant, så længe vi har fællesøkonomi.
    Budgetkontoen dækker over forsikringer, husleje, A-kasse, internet, licens og el.

    Så har vi en MINI Budget konto jeg har oprettet, til alle de små faste udgifter som ikke bør fylde den rigtige budgetkonto:
    Frisør, telefon, transport, gaver, tandlæge, p-piller, sportskontingent osv.

    Og så en Opsparing på min konto, som dækker over uforudsete udgifter, hver vores personlige opsparing (mere om dette senere), ferie og tøjopsparing.

    Hver måned når lønnen kommer, bruger vi først og fremmest hendes fordi jeg så kan sende pengene på min konto rundt til de forskellige poster samme dag.
    Vi har fællesmadbudget (3.000 kr samlet for en måned), hun får 500 kr fælles til rygning (evt. overforbrug må hun selv dække) og budgetterne trækker de penge, de nu har brug for.

    Det der er tilbage går til at udbetale hver af os 30% af de penge, vi hver har tjent på bijobs. Dette er fordi, at en af ulemperne ved 100% fællesøkonomi er, at man mister lysten til at arbejde ekstra, hvis den anden part ikke yder lige så meget. Derfor ville vi have noget at kæmpe for, ligemeget hvor meget den anden så tjente ind.
    De 30% er KUN på bijobs.

    Grundet vores studiesituation, har vi dog sjældent haft råd til lommepenge, så vores erfaringer bygger mest på det at være fælles om budgetterne og de faster udgifter, men også at “lommepengene" er begrænsede og de frustrationer det kan give.
    En god test for fællesøkonomien, da det nok er dens største ulemper: Hvad hvis den ene tjener mindre eller arbejder mindre?

    Til gengæld slipper vi for at irritere os over, at den anden part bruger mere, eftersom vi er kommet frem til at det overskud der er tilbage, når alt er betalt, ikke skal være rene lommepenge og tilgængelig for begge.
    I stedet tages der måske lidt fra til opsparing eller hvad nu, og resten deles mellem hver så vi hver har en hvis sum.

    Så kan man frit bruge sin del på det man vil, uden den anden skal lade sig gå på af, hvad man investerer i. Det giver en super frihed og rart at slippe for de sure miner man hører, når en bruger penge på “dumme" ting ift. den anden og vi kommer ikke til det punkt, hvor den ene bruger meget og den anden skynder sig ud og også bruge meget, for han/hun når at få del i pengene.
    Ond spiral!

    De tips jeg vil give dig er følgende:
    – Kør en art fællesøkonomi.
    – Hver fælles om intægterne og udgifterne.
    – Tjener den ene mere end den anden, gør det egentlig ikke så meget, så længe I bare arbejder ca. samme timetal begge to. Bruger den ene mere tid på arbejdet, kan den anden bruge mere tid i hjemmet så det udligner sig.
    – Lad ikke “lommepengene" være 100% frie, giv et vist beløb medmindre I virkelig har lyst til 100% fælles. Det kan bare blive ubehageligt.
    – Giv evt. en belønning for når en af jer gør noget ekstra for at tjene ekstra. Hvis det ofte er den samme, der gør det.

    Det tror jeg umiddelbart var vores erfaringer 🙂

    #143664
    AnonymForfatter

    Mht. giftermålet, så hvis I ikke selv er nået dertil endnu med bryllup osv, så tag den hurtige på rådhuset. For fornuftens skyld.
    Og lad være med at fortælle familien det eller bare nedton det, fordi det ikke er det rigtige bryllup endnu. På den måde tager man heller ikke selv så hårdt på det, hvis man engang skal skilles, fordi man kun indgik det for at være sikret på flere måder.

    Det er i hvert fald vores plan. Jeg har ikke lyst til at være mand og kone, men jeg bliver nødt til det, så hellere bare registreres.

    #143794
    testForfatter

    exceel jeg er langt hen af vejen meget enig i dine betragtninger, men der sker nogle grundlægende skift når man pludselig har fælles ejedom og børn. Har man først det tror jeg ikke der er anden løsning ind at køre en fuld fælles økonomi. Eller sku konen ha mindre lomme penge mens hun er på barsel? nej vel. Men mens man er studerende eller inden fælles ejdom og børn kan jeg godt se en hel del fornuft i f.eks. at man beholder nogle af de ekstra vagt penge man tjener f.eks. eller måske ikke? Vi har aldrig kørt med det for så sku man måske også til at tælle hvor mange gange jeg støvsuger eller vasker op?

    et lille ps til det der med fælles løn konto. Jeg har altid synes det har været rart at ha hver vores konto og kort. Ikke at det i praksis betyder så meget da vi so vi so køre det hele via sammen log on på netbank så jeg og min kone har adgang til alle vores konti den vej rundt

    #143810
    AnonymForfatter

    Kan godt forestille mig, tingene ændrer sig når børn og bolig kommer på banen. Naturligvis vil det kræve ændringer, når fx konen (eller jeg) er på barsel.

    Mht. det med at tælle antal støvsugninger osv, så har vi faste pligter, som i tid ca svarer til hinanden.
    Det kan godt være det ikke er nødvendigt eller virker tåbeligt for andre, men det er nødvendigt i min situation, for at den anden part laver nok 🙂

    Er det ikke irriterende, når I står og mangler penge på den ene konto og de skal overføres fra den anden og man skal vente minimum et døgn?

    #143846
    testForfatter

    jo med forsinkelse i overførslen har du helt ret i og der har du en god pointe. Det er et rigtigt godt spørgsmål om det med at ha en fælles konto ikke er bedre.

    vedr. det med at tælle støvsugninger er det jo også noget der bliver lidt mere komplekst når man bliver ældre. Hvordan skal hårdt fysisk arbejde med at efter isolere et loft f.eks. tælle i forhold til støvsugning? Jeg ved det ikke kun at jeg tror vi er enige om at for meget princip rytteri eller petitesser kan ødelægge alt i et parforhold.

    #143852
    AnonymForfatter

    Jep, helt enig 🙂

    #143856
    AnonymForfatter

    Hej Efa,

    Jeg stod i samme overvejlser da kæresten (nu forlovede) og jeg flyttede sammen i min lejlighed. Jeg arbejder fuldtid i et godt job mens hun stadig er studerende. Min indkomst er mange gange større end hendes.

    Jeg var dog aldrig i tvivl. Det føltes rigtigt at få fællesøkonomi med det samme. Det handlede for mig om fremtiden og tillid. Min forlovede var fra dag 1 kvinden i mit liv og jeg var aldrig tvivl om at jeg ville hende. Dertil kom at jeg havde og har 100% tillid til hendes dispositioner med vores penge. Som en anden debattør også gjorde opmærksom på: Indkomstforholdet kan skifte i løbet af forholdet. En dag er det måske min forlovede der tjener mere end mig – men vi yder begge en indsats for det fælles projekt vi nu har sammen. Dertil ville jeg have det rigtig dårligt med ALTID at skulle være den gavmilde velgører: Ferier, nyt tøj, smykker, tasker, restaurant, teater mv….

    For os betyder forhold ligestilling og tillid. Hver vores cigarkasse ville ikke fremme hverken ligestillingen eller tilliden imellem os.
    De bedste hilsner 🙂

    #143860
    AnonymForfatter

    Hej

    Vi kører den her !!!

    Fælles lønkonto, hvorfra vi så kører ud fra.

    Budget konto.
    Opsparingskonto
    Madkonto 4600 kr
    Lommepenge til hver(skal dække tøj,frisør m.mn og fornøjelser, og for mit vedkommende smøger. 2 gange 2500 kr
    Rest på lønkontoen ca 3000…. Gaver tandlæge tøj til vores barn m.m Altså fælles udgifter.

    Fungere fint. Vi har også løn forskel, men gift og barn så vil man hinanden, men vi har stadig hver vores lommepenge, således at man stadig har noget råderum, uden dårligt samvittighed

    #147666
    AnonymForfatter

    Hej Efa

    Vi sidder i nøjagtig samme situation som jer og har for ½ år siden brugt en del tid på at finde den optimale løsning. Underligt nok er der ikke så mange der bruger samme setup.

    – Vi har én fælleskonto hvor vores løn går ind.
    – En budget konto der betaler alle regninger.
    – Derudover har vi hver vores “lommepenge" konto vi selv bestemmer over.

    Hver måned overføres automatisk et fast beløb til budgetkontoen og til vores to “lommepenge" kontoer.

    Gennem et langt liv ændrer ens løn sig meget og med dette setup undgår man at skulle diskutere hvor meget den ene skal betale til fælleskassen i forhold til den anden, og ingen går og surmuler over at hun nu har købt endnu et par sko…

    Venlig hilsen Jakob

    #147696
    AnonymForfatter

    Jeg og min kone har boet i hus sammen i 5 år nu.
    Vi blev gift i april i år.
    Vi har en lille dreng på snart 3. En mere på vej til april…

    Vi kører en fuldstændig fucked up separat økonomi, som jeg er bange for giver flere problemer end glæder.

    Det er alt sammen min skyld, kan jeg lige så godt være ærlig at sige.

    Jeg har min. 50% mere udbetalt end hende og føler at hvis vi får fællesøkonomi kan jeg ikke bare købe tøj, lidt nyt til bilen eller åndssvagt grej generelt, uden at skulle spørge om lov.

    Jeg er imidlertid bange for, at hvis jeg bliver ved med at have den holdning til vores økonomi så er det ikke muligt for os nogensinde at få et sundt flow på vores budgetkonto og evt mulighed for nybyggeri.

    Jeg er glad for at have læst den med indbetaling til budgetkonto -> opsparing -> mad -> lommepenge -> evt rest.

    Den tror jeg jeg vil foreslå min bedre halvdel, og så må jeg bide indtægtsforskellen i mig og håbe på vi begge kan administrere dette.

    Fællesøkonomi har hidtil givet mig røde knopper.

    #147708
    AnonymForfatter

    Jeg må ærligt indrømme, at kører man et parforhold med dit og mit, hvor er vi så henne? Så mener jeg, at man skulle have overvejet om det overhovedet var et parforhold man skulle have i første omgang. Selvfølgelig skal man ikke kaste sig ud i det med det samme man får en kæreste, men køber man hus sammen, så forstår jeg det ikke, hvis man ikke får fælles økonomi.

    Vi sætter alt ind på en fælles lønkonto/opsparing,
    derfra går der penge til hver vores Visa/dankort 2500×2
    Der overføres til en hus/madkonti med 2 dankort til 4000 kr.
    Der overføres til et benzin og færge dankort som ligger i bilen
    Så går der et stort beløb til budget, som dækker alle faste udgifter.
    Derved har man hver 2500 kr. om måneden at råde over, og man kan selv spare op eller andet hvis man vil købe en lidt større ting. Nu går jeg meget op i fiskeri og computer udstyr/mobil, og Natalie går op i sko og tøj. Så behøver jeg ikke gå og have ondt i røven over hvad hun køber, for det er fuldt ud hendes penge på hendes dankort.

    Ved siden af har vi så en fælles opsparing, til f.eks. hus, ny bil eller nye møbler osv.

    Jeg synes det virker rigtig fint, og jeg har ikke noget problem med at hun får mere ud af det end jeg gør, for vi er sammen på godt og på ondt – og det er hende jeg skal være sammen med fremad rettet. Når jeg ved det, så er det kun “os to" og ikke kun “mig" i forholdet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.