Angående gruppelivsforsikring i danske bank

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90272
    AnonymForfatter

    Hej alle.

    Jeg skriver på vegne af min kæreste. Vi er begge studerende, og har derfor en relativt lav indkomst før vi endelig kan skrive speciale om halvandet år.

    Min kæreste har 45.000 i lån i danske bank, plus studielån. Nu er hans gamle mølædte computer gået i stykker og han mangler 4500 til en ny. Hans rådgiver har tidligere været meget stram i betrækket når det kon til 200 kroners overtræk, selvom han holdt sabbatår og afdragede 2000 kr om måneden af en pædagogmedhjælperløn. Nu afdrager han 1000 kr af sin SU.

    Min kæreste fik meget tøvende en mail fra hende om at han “gerne" måtte låne pengene, forudsat at han ikke så meget som lånte en krone mere hele sin studietid.

    Nu skriver hun så, tre dage efter, at han for at låne pengene skal tegne en “gruppelivsforsikring" ifald han skulle “afgå ved døden" og hun medsender papirene til disse til underskrivelse. Desuden skal han aflevere en helbredstilstand i samme åndedrag.

    Gruppelivsforsikringen koster 450 kr, hvilket ikke er alverden, men jeg ser skumle motiver over det hele. Er det ikke rigtigt at antage at Danske Bank på den måde forsøger at tegne egne gruppelivsforsikringer hos bankkunder, i kraft af at de er bankkunder. Er det ikke en voldsom interessekonflikt at sende papirene istedet for at råde min kæreste til at tegne en gruppelivsforsikring, uanset hvilket “kanal" det gøre igennem?

    Jeg takker på forhånd mange gange for svar

    Hilsen Maria

    #143362
    AnonymForfatter

    Min kæreste er forøvrigt 25 år. Han er 27 når han er færdig med en 5-årig uddannelse.

    #143372
    AnonymForfatter

    Hej Marol,

    Når en bank låner pege ud, så kigger de på låntagers vilje og evne til at betale pengene tilbage.

    Banken må have fundet, at din kærestes vilje er til stede, for ellers havde de nok sagt Nej Tak fra starten af.

    Så banken er givet vis usikker på din kærestes evne – sikkerheden for lånet, såfremt der skulle ske din kæreste noget.

    Denne risiko kan banken minimere på forskellig måde. De kan få dig til at skrive med under på lånet, så du skal betale, hvis din kæreste ikke kan. De kan også få sikkerhed i f.eks. en ejer- eller andelsbolig eller anden form for værdi.

    Når banken beder om sikkerhed i form af livsforsikring og ikke ande form for sikkerhed, kan årsagen være, at banken ikke syntes, det er nødvendigt med f.eks. at du skriver under på lånet, eller måske din kæreste ikke kan stille anden form for sikkerhed.

    Spørgsmålet er så, om det er i orden at kræve at din kæreste laver livsforsikringen igennem banken.

    Umiddelbart er det ok den billigste form for livsforsikring, når I ser på alle omkostningerne. Her tænker jeg på, at laver din kæreste sin livsforsikring et andet sted, så kan der være omkostninger i banken til f.eks. registrering af sikkerheden, både i banken og forsikringsselskabet.

    Men jeg er ikke så meget i tvivl om, at banken vil tage imod sikkerhed i livsforsikring, som din kæreste laver et andet sted. I skal dog huske at spørge, hvad omkostningen i så fald vil være herved – baken kan fortælle om deres omkostninger herved, og livsforsikringsselskabet kan fortælle, hvad omkostnigen er der.

    Du spørger, om det ikke er skummelt, at baken vil have, din kæreste laver forsikringen igennem banken. Umiddelbart er det svært at forstå, hvad der skulle være skummelt herved, specielt når det er åbentlyst, at forsikringen er formidlet igennem banken.

    Hvis du i stedet tænker på, om banken har ret til det, så er svaret ja. Banken må gerne tilbyde egne produkter til kunderne. Det er jo i bund og grund det samme banken gør, når de tilbyder lånet igennem banken, i stedet for at råde til at få lånet lavet igennem en anden bank.

    Men I kan jo foreslå baken, at de i stedet får dig med som låntager og/eller sikkerhed i f.eks. en ejerbolig.

    Held og lykke,

    #143380
    AnonymForfatter

    Kære Iguder.

    Mange tak for dit svar.

    Jeg er klar over, at banker er en mangefacetteret virksomsomhed, og at de har en naturlig interesse i at varetage pensionsopsparinger, forsikringer osv. Det bør man som kunde naturligvis være klar over.

    Min store anke, til den form for rådgivning min kæreste er blevet tilbudt, er primært at han behandles som et lille barn. Han har ikke rod i økonomien og har afdraget på lån efter aftale. Desuden har et relativt lille banklån. Han er oprindeligt fra Aalborg, men er flyttet til Århus. I den forbindelse har han bedt om at få rådgiver i byen, men samme rådgiver fra Aalborg skrev, at det var der ikke mulighed for. Al kontakt skal derfor varetages på e-mail, og skal der aftales møde, skal han til Aalborg. (hvilket der ikke er mulighed for, da han har et fuldtidsstudie med mødepligt)Han fik aldrig en begrundelse for, hvorfor han ikke kunne skifte filial.

    Når samme bankrådgiver skriver hun er “skuffet" når han spørger om et overtræk på 200 kr, eller smækker kassen i 2 år ud i fremtiden (uden at tage forbehold for uforudsete indkomster eller udgifter)synes jeg omvendt at man slår plat på sin rolle som rådgiver. Når man så derudover sender papirer til underskrift med det samme fra bankens egen livsforsikring, uden forudgående aftale, er det måske bare den berømte dråbe der får bægeret til at flyde over.

    Det handler om kroner og ører, det ved jeg godt, men derfor kan man vel godt have en smule kommunikationssans:-)

    Mange Hilsner Maria

    #143386
    mortenraForfatter

    Hej Marol

    Jeg er selv blevet mødt med samme krav da jeg som studerende skulle have en kassekredit dog i en anden bank. Jeg spurgte om det ikke var nok med den livsforsikring jeg allerede havde tegnet, men forklaringen på at det skulle være bankens livsforsikring var at de derved havde førsteret som kreditor i tilfælde af min død.
    Jeg ved ikke om det kan være en forklaring.

    I øvrigt takkede jeg nej og flyttede bank kort efter.

    Med venlig hilsen
    Morten

    #143390
    AnonymForfatter

    Set fra bankens synspunkt:
    – Hvis han dør er alle penge tabt, medmindre der er aktiver i boet.
    – Ved at sende med det samme er sagsbehandlingen hurtigere. hvis han ikke er interesseret kan han jo bare smide den ud
    – Sikkerhed kunne måske laves anderledes, men det er nok både dyrere og mere besværligt for både ham og banken, medmindre du selvfølgelig vil være debitor også (på hans gamle gæld).
    – I øvrigt er det vist en ret god forsikring med dækning på omkring 200.000 kr, vil jeg tro ud fra prisen (tror den kan tegnes i de fleste banker). God idé at få den lavet mens man har godt helbred. Senere hen kan det blive MEGET dyrt, eller helt umuligt… Eks hvis helbredet forværres.
    Husk også at den udbetales (som regel) til nærmeste pårørende… efter banken har fået deres andel (=tilgodehavende).

    Men enig i at banken burde have talt med ham om det med det samme

    #227600
    Thomas SForfatter

    Hej i forbindelse med at min kone og jeg skulle købe hus stillede banke et krev om at vi skulle tegne en gruppelivsforsikring gennem dem. Nu har jeg i midlertidig både en gennem vores eget forsikringsselskab og mit arbejde. Kan jeg opsige den jeg har i banke uden at det har indflydelse på vores lån?

    Mvh
    Thomas

    #227602
    morsdrengForfatter

    Dit indlæg indeholder svaret i sig selv. Hvis det var et krav fra banken i forbindelse med at den finansierede dit huskøb, kan du naturligvis ikke fravælge forsikringen uden konsekvenser.

    Men prøv at læse vilkårene for lånet/finansieringen og betingelserne i gruppelivsforsikringen, så bliver du sandsynligvis klogere. Forsikrings-summen er sandsynligvis pantsat til banken som sikkerhed for dit lån, så forsikringssummen tilgår banken i tilfælde af dødsfald og dermed nedbringer bankens risiko vedrørende lånet til dig. Uden at kende disse vilkår, kan ingen på dette forum besvare dit spørgsmål nærmere.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.