Nykredit

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90271
    AnonymForfatter

    Har 2 lån hos Nordea Kredit, det ene ønskede jeg at indfri med et nyt lån i Nykredit.

    Jeg blev ganske stum og paf da de skrev at de ikke ønsker at ligge efter lån i Nordea Kredit, så de var kun interesseret i at hjælpe hvis jeg lagde begge lån om…

    Er det normal politik? Har ikke hørt om det før i de 20 år jeg har har realkredit-lån i forskellige institutter?

    Hvad kunne være en forklaring på denne politik?

    #143370
    AnonymForfatter

    Hej Reuss,

    Det er næste for nemt….

    …men hvorfor spørger du ikke Nykredit?

    Derved slipper du for en masse gætterier, som du alligevel ikke kan bruge til noget!

    Ja, det kan være svært “at se skoven for bare træer", men ofte er løsningen meget enkel.

    Det er egentligt lidt pudsigt, at du ikke omlægger dit lån i Nordea Kredit.

    #143392
    AnonymForfatter

    Enig med IGUDER… hvorfor ikke bare omlægge til Nordea Kredit. De kan vel tilbyde de samme kreditforeningslån som Nykredit… Og ifølge pengepriser.dk, er de vel også noget nær de billigste inden for boligfinansiering + har gennemskuelige priser.

    Men svaret på spørgsmålet er at Nykredit herved vil have den yderste (og hermed mest usikre) del af finansieringen, Imens konkurrenten (her Nordea Kredit) er ret godt sikret i tilfælde af en eventuel tvangsauktion… Helt normalt holdnig fra diverse selskaber i branchen. Og vel egentlig også forståeligt nok.

    #143402
    AnonymForfatter

    Har allerede spurgt Nykredit, men som jeg forventede kan en menig medarbejder ikke svare på det. Kun kunne hun sige at det var en “kreditmæssig beslutning", som hun ikke har indflydelse på.

    Har svært ved at se det kreditmæssige i den beslutning, så længe man ligger godt og lunt inden for de 80% af ejendommens værdi.

    Har andre realkreditinstitutter samme politik?

    Jeg har i hvertfald tidligere haft BRF til at ligge efter et RD-lån.

    Ja, hvorfor vælge Nykredit? Det kan der være mange grunde til, måske fordi de virker professionelle og på forkant med den teknologiske udvikling, desuden ligger kursfastsættelsen på deres flekslån vist nok på en anden dato end Nordea’s, hvorved man kunne opnå lidt spredning af sin renterisiko, osv. osv.

    Hvis der er så klart hvad svaret er, kan du så ikke svare på det? Jeg synes det lugter af at man ønsker hele forretningen, men derved risikerer man vel også at miste forretning?

    #143404
    testForfatter

    scandiabank havde sammen princip. De ville ha at deres proriteslån lå som nr. 2. I tilfælde af en tvangsauktion kan det helt bestemt ha betydning om man ligger fra 40-80 eller fra 0-40 f.eks.

    jeg kan godt følge dig i at det virker en “konkurrence ting" men der er nok ikke så meget at gøre ved det.

    #143460
    AnonymForfatter

    De seneste par års udvikling i boligpriserne, er da et godt argument for at selskabet ikke er sikker inden for de første 80%. Uden at kunne huske de præcise tal, så mener jeg da at der har være prisfald på omkring 35% (og måske mere) i enkelte områder. Bla. lejligheder i København.. Eller er det mig der tager fejl? Ydemere kan man hurtigt renge med at trække yderligere 100.000 kr fra i omkostninger vedsalg… Og hvis der er tale om en tvangsauktion er salgsprisen nok endnu lavere.

    #143518
    thsvForfatter

    I vores tilfælde krævede Skandiabanken altså 1. prioritet, eller respektere max. 10% af vurdering inden deres lån.
    30 % 3% 20 år (lå i ca kurs 95 ved købsforhandlinger)
    10 % Boligprioritet hos Skandia (ca. 300.000 kr)

    Omvendt ville BRF ikke være med til, så det blev til 40% finansiering via Skandiabanken uden oprettelsesgebyr og stempel (som kunne overføres), så det kostede trods alt kun 1.575 kr at få lånet i gebyr.

    #143546
    testForfatter

    sorry thsv jeg mente “ikke" 2 prioritet. For os var det nu ikke noget problem da vi altid kun har haft et stort lån

    #143550
    AnonymForfatter

    Nykredit vil næsten aldrig ligge på 2 prioritet. De gør de kun hvis beløbet foran dem er uden betydning, f.eks 25.000 kr til ejerforening eller lign. Der er også visse gamle DLR lån der accepteres indne for landbrug.
    Jeg har aldrig hørt om at RD, Nordea kredit, BRF accepterer at ligge på anden prioriteten efter en konkurrent.
    Så det er vidst ikke Nykredit der er specielle, det er vidst hele branchen der har samme kreditpolitiske holdninger.

    #143674
    thsvForfatter

    Ja, i disse tider med faldende ejendomspriser, vil kreditforeningerne jo sikre deres pant. Og Nykredits omkostninger ved en evt. tvang er jo ligeså store uanset om de har belånt fra 0-80%, eller kun 60-80% af pantet. Men i sidstnævnte tilfælde får de jo kun et relativt beskedent årligt bidrag på 1.400 kr årligt, hvor de ved hele lånet opnår 4.000 kr årligt, hvis lånet udgør 800.000 kr ialt (80% af en mill.). Og samtidigt er nordeas lån jo stort set sikret af nykredits lån i dette tilfælde. Så forstår godt, den besked du har modtaget.
    Ligeledes vil Nordea bank jo heller ikke yde deres Boligkøbsprioritet i 80-100% uden at realkreditlånet er i Nordea Kredit.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.