Råd ift. bank / renter

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • ChristianHForfatter
    Indlæg
  • #90267
    ChristianHForfatter

    Jeg er i den heldige situation (krisen taget i betragtning), at jeg er blevet færdig og ovenikøbet også fået et pænt vellønnet job (34.000 kr / mdr). Det betyder også, at jeg kan begynde at betale af på min andelsboligkredit – indtil nu har det kun været renter (300.000 kr / 8,7 % ÅOP). Min rådgiver har skrevet tilbage med et forslag om at konvertere kreditten til et lån med samme rentesats. Jeg synes personligt det lyder højt (når jeg kigger på andre bankers udlånsrenter) og vil lige høre jeres mening. Er der andre alternativer? Der er jo også omkostningerne ifm. etableringen af et lån som også skal regnes med ind. Kunne man “nøjes" med at betale kreditten ned (et fast beløb om måneden) istedet for at konvertere kreditten til et lån?

    Jeg har kigget på bla. Nykredits andelslån, og hvis jeg går ud fra den laveste rente hos dem vil jeg kunne spare ca. 600 kr om måneden (brutto) hvilket trods alt er en form for penge..

    #143330
    onkelForfatter

    Hej

    Når nu din situation har ændret sig til at din økonomi er blevet væsentlig bedre (sådan læser jeg din mail) ville det være en god idé at kontakte din nuværende bank.

    Fortæl dem om din nye økonomi og spørg til et møde for at gennemgå denne. Giv rådgiveren alle dine økonomiske oplysninger og fortæl ham at du også gerne vil se på om du har de rigtige produkter, priser og renter. Tilkendegiv gerne at du også er åben for andre forslag og tilbud (end på de produkter du har i dag).

    Ovenstående vil din nuværende tage positivt og dermed være nemmere at forhandle med, når du når der til.

    En bank vurderer din pris på potentiale, risiko og indtjening. Hvis du viser dem at deres risiko er blevet mindre, grundet bedre økonomi, og dit potentiale for fremtidige forretninger er blevet bedre, så vil de også strækker sig længere for at beholde dig som kunde.

    Hver i øvrigt opmærksom på at hvis du de sidste par år har fået mange rykkere, afvist regninger, haft overtræk eller generelt ikke har haft super styr på din økonomi, så er det også det udgangspunkt banken har til dig. Derfor kan du lige så godt tale med dem om det, således du viser at du gerne vil have tingene til at køre godt i fremtiden.

    Generelt mener jeg man bør tage en sådan snak med sin bank en gang om året, eller minimum når noget ændre sig (også selv om det er til noget dårligere).

    Hvis du på trods af ovenstående ikke får et godt resultat, så tag fat i et par andre banker og brug samme metode hos dem.

    Håber du får en besparelse…

    Onkel

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.