Valg af obligationer til pensionsdepot

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90246
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Jeg skal have købt nogle obligationer til mit ratepensionsdepot, har lige overført 46.000 for i år, og der står ca det samme fra sidste år som ikke er blevet investeret endnu.

    Jeg faldt over Jyskes anbefalinger på denne side: http://www.jyskebank.dk/finansnyt/obligationer/danske/analyseranbefalinger/pensionskunde/analyseroganbefalingertilpensionskunder/48937.asp?SiteID=3

    De anbefaler 6% nykredit 2038, men skriver at der kan forekomme udtrækninger til oktober. Nu spørger den uerfarne så, hvilken kurs bliver de udtrukket til? hvis jeg køber dem til kurs 102,7 i dag, er det så ikke for risikabelt hvis de bliver udtrukket og jeg kun får kurs 100 for dem?
    Jeg er ikke helt klar over hvordan sådan noget udtrækning virker?

    #143094
    AnonymForfatter

    Jeg har altid lært at “småsparere" ikke skal købe obligationer over kurs 100, men vælge nogle til en kurs der er lavere. Eks kurs 85 og de bliver udtrukket til kurs 100 🙂

    #143124
    AnonymForfatter

    Det undrer mig også hvordan de kan anbefale at man skal købe dem, når man risikerer udtræk allerede om en måned.
    Selvom de giver 6% må det da være en dårlig handel at købe dem til over kurs 100 så tæt på oktoberterminen…

    #143140
    AnonymForfatter

    De udtrukne obligationer blev låst medio september, så de obligationer, der købes nu, kan tidligst udtrækkes i næste kvartal. Så hvis man køber 6% obl. nu, får man min. 4 måneders rente.
    Jyske Banks anbefalinger er rettet til investorer med lav risikovillighed, og tages der højde for udtræk forventes der et afkast på 3,83% på 6% obligationer. Man kunne også købe 5% obligationer, hvor kursen er mindre end 100 – det ville give et højere afkast, men samtidig er der en væsentlig højere risiko, idet kursen falder når renten stiger.
    Har man tænkt sig at beholde obligationerne i mange år og er tilfreds med godt 5% i afkast, så er 5% obligationerne perfekte – man skal bare huske at sælge dem på det rigtige tidspunkt.

    #143144
    AnonymForfatter

    Hej Tove

    Tak for dit svar, jeg var ikke klar over det med de 4 måneder. Har lige haft lommeregneren fremme, og så giver det jo meget bedre mening at jeg vælger dem 🙂

    Men hvordan kan det være, at kursen på 5% obligationer er så meget mere udsat hvis renten stiger i forhold til 6% obligationerne? Hvis det går som nogen spår, og de lange renter stiger voldsomt de kommende år, vil 6% obligationerne så ikke også falde meget i kurs?

    #143156
    AnonymForfatter

    Jo da, 6% obl. vil også falde i kurs. Jeg synes, det er rigtig svært at investere langsigtet i obligationer, når renten farer op og ned. Selv med en lavrisikoprofil må man acceptere, at man ikke altid har positive afkast.
    Indtil Investeringsforeningen LD Invest besluttede at sætte administrationsbidraget i vejret, ville deres afdeling for danske obligationer være et godt valg, hvis man ikke selv vil bøvle med at skaffe det bedste afkast på en langsigtet investering i obligationer. Selv har jeg købt 5% obligationer og holder øje med udviklingen.

    #143164
    AnonymForfatter

    Hov, jeg så lige at du skrev de var låst fra medio september – nu er det jo kun den første i dag…

    #143178
    AnonymForfatter

    Sorry, det var en fejl. Du læste det, jeg ville have skrevet, nemlig medio august.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.