Vestjysk Bank og renteændring

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Kenneth KampForfatter
    Indlæg
  • #90238
    Kenneth KampForfatter

    Hej, jeg har nu i mange år været kunde i Ringkøbing Bank, nu Vestjysk Bank.
    Jeg har en BoligKredit som er baseret på pengemarkedsrenten + et eller andet, med andre ord så skulle jeg kun betale 3.85% i rente på min kredit og var jeg da ganske glad for.
    Nu er jeg dog som alle andre kunder i Vestjysk Bank, blevet ringet op af min rådgiver der fortæller at det er for dyrt for banken med den kredit, så de opsiger den, jeg skal derfor underskrive nye lånepapirer (uden beregning) med en ny rente på 6.25%
    Er det normal politik at banker kan pålægge deres kunder at skifte lån?

    #142878
    testForfatter

    vel som ud kan se er det normalt for EIK bank. Det du skal se på er hvad opsigelses regler der er på din kredit. Lad dig ikke presse til frivilligt at opgive din kredit hvis du ikke vil af med den.

    #142880
    AnonymForfatter

    Mange af danmarks mellemstore banker, så som EIK bank og Vestjysk Bank er voldsomt pressede på funding-området.

    Vestjysk Banks problem er, at de har et stort udlånsoverskud i forhold til indlånet, som nu skal bringes ned. Dette hedder i banksprog “nedgearing af udlånet" eller “balancetilpasning".

    Dit lånedokument, indeholder formentlig ikke noget mur og nagelfast løfte fra Ringkøbing Banks side om at holde et fast spænd til diskontoen.

    Men hvis der alligevel er en sådan bestemmelse, så har banken garanteret taget det forbehold, at de til enhver tid kan opsige lånet indenfor en vis fristramme.

    Det er den mulighed, din bank nu benytter sig af.

    Deres intention er tosigtet:
    a) At få en del kunder overi realkreditlån, så udlånet falder.
    b) At få de resterende kunder overi mere profitable produkter.

    Det er ikke god og langsigtet kundepleje, men det er lovligt. Modsat Vestjysk Bank har Danske Bank og Nordea valgt at vedstå sig de låneaftaler, de har indgået. Også selv om de taber penge på aftalerne i øjeblikket.

    Jeg vil klart anbefale dig at tage et F5 flekslån i stedet, hvis du påtænker at blive boende i dit hus i mindste 5 år.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.