Finansering.. Variabel eller fastforrentet???

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90223
    AnonymForfatter

    Hej.

    Ved dette er det store og efterhånden slidte spørgsmål, men som mange andre, så er finder jeg dette værende en stor forvirret jungel.

    Vi har netop købt hus til 2,6 og da vi selv havde noget med i bagagen, så skylder vi nu 244000 i toplån.

    Jeg har siddet og kigget på de forskellige boligberegninger fra de forskellige selskaber, for at se hvad ydelsen bliver med variabel og fastforrentet lån.

    Vi vil lave det afdragsfrit de første 10 år for at betale toplånet på 244000 ud, da vi ikke har anden gæld end huset.

    Mit spørgsmål er så…

    Jeg har kigget på et obligationslån 5% hvorfra vi så vil tage det ekstra vi får fra at gøre det afdragsfrit og betale ekstra på toplånet.

    Men sidder så også med tanken onm at tage et variabelt tilpasningslån og låse renten de næste 6 år, hvilket stadig er til en lavere rente end de 5%, og dermed for jeg en del mere til at tilbagebetale mit toplån, og kan få det betalt ud hurtigere end med de 5% obligationslån over de næste par år.

    Man vil jo gerne på en eller anden måde udnytte den lave rente længst tid.

    Kan det betale sig at gøre det på denne måde??

    Og hvad nu hvis renten om 4 eller om 6 år stiger, og man så vil omlægge til fastforrentet, kan det så stadig betale sig.
    Ved det afhænger af kursen og hvad den faste obligationsrente ligge på, men som jeg ser det, så kan jeg ved at låse renten de 6 år stadig spare en del ved at gøre det sådan her.

    Håber mit indlæg giver bare en snert af mening, for det er ikke helt nemt at formulere tankerne ned på skrift.

    #142588
    thsvForfatter

    Du giver næsten selv svaret.

    Ved at vælge F1-lån får du den laveste rente, og kan vælge f.eks. 5 afdragsfri år, da banklånet kan afdrages hurtigere.
    5% obl.lån med afdragsfri har en noget dårligere kurs end alm. 5% obl.lån, så restgælden bliver noget højere.
    Et F5-lån er at sætte sig mellem 2 stole, og kan være en risiko skal lånet indfries efter f.eks. 3 år.

    Der er ingen tivil i mit sind, vælg afdragsfritF1 og afdrag boliglånet på 5-6 år.
    Hvis du er til fastforrentet, så har i nok valgt forkert bank, da den optimale kombination så er:
    80% realkredit 30 år 5% obl. med afdrag
    restfinansiering (80-100%) som Nordea Boligkøbsprioritet til 5,6% i rente, da denne har en lavere effektive rente end obl.lånet, men dog variabel rente. Prioritetsmodellen gør at man selv bestemme hvor hurtigt der skal afdrages, dog max. 30 år.

    #142606
    AnonymForfatter

    Tak for det gode og hurtige svar.

    Er altid rart at høre andres meninger og gode råd.

    Mange tak

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.