Restancegebyrer mv.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90221
    AnonymForfatter

    Hej,

    Et lidt usædvanligt spørgsmål i dette forum, men der er tydeligvis en masse vidende mennesker herinde vedr gæld mv. så jeg håber dette emne ikke rammer helt ved siden af.

    Sagen kort: Vennekreds køber et sommerhus sammen, en af vennerne beslutter sig for ikke at være ven med de andre mere, og holder op med at betale til huset + andre udgifter.

    Hvad er proceduren mellem private for at kradse pengene hjem? Sender man rykkere, gebyrer og truer med retslig inkasso ligesom firmaer går over for dårlige betalere?

    Og hvad gør man egentlig i forbindelse med inkasso? Kører man sagen selv, hyrer man et firma, hvad er pro & contra?

    #142578
    KrisserForfatter

    Det fremgår af den kontrakt i alle skrev under på, da I valgte at købe sommerhuset sammen.

    Hvis I af en eller anden grund ikke har skrevet under på en sådan kontrakt, eller det ikke fremgår af kontrakten hvad der sker når der er en som ikke betaler, er jeres eneste mulighed at anlægge civilt søgsmål.

    #142580
    HalliHalloForfatter

    Hvis den ejer ikke mere betaler som han skal længere, så er det sandsynligvis fordi han ingen betalingsevne har mere. I såfald ville jeg skynde mig at dele hans anpart ud på Jer øvrige ejere efter aftale med skyldneren. Hvis ikke der er nogen friværdi i ejendommen, så er det jo faktisk meget let.

    Når man køber et hus sammen, så burde der da også være lavet en aftale, der regulerer den slags ting.

    #142586
    AnonymForfatter

    Nu er det meget få oplysninger – du giver i denne sag, så det er svært, at udtale sig om mulige løsninger.
    Er der samejekontrakt ? I hæfter vel solidarisk for evt. prioriteter m.v.
    I kan evt. fremvinge et tvangssalg – hvis i alle stopper med at betale udgifter.
    Prøv evt. at komme med flere oplysninger.

    #142774
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Tak for de mange svar, der faktisk var en hjælp til at finde ud af hvad der manglede af dokumentation.

    Ikke så relevant i denne sag måske, men undervejs fandt jeg frem til flg. som jeg da gerne lige vil dele til andre der har brug for at kradse penge hjem:

    1) Gode eksempler på rykkerbreve: http://www.risikoguide.dk/Gode%20r%C3%A5d/Rykkerbreve.aspx

    2) Information om domstolenes “forenklet inkasso": http://www.domstol.dk/saadangoerdu/gaeld/forenkletinkasso/Pages/default.aspx

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.