Indlån = udlån, hvordan får man rente ~0 ?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87071
    AnonymForfatter

    Jeg har et realkreditlån på 1.4Mkr (~50% af vurdering).
    Jeg har samlet ca. 1.4Mkr i banken fordelt på en driftkonto for en enkeltmandsvirksomhed, en konto for et holdingselskab (Aps) og en lønkonto med kassekredit.
    Hvilken løsning i hvilken bank kan benyttes?
    Det må kunne lade sig gøre at få renteudgifterne ned i nærheden af 0, da indlån og udlån jo reelt er lige store?
    Har tænkt på en “bolig prioritet" konto/lån, men hvem vil tillade flere konti tilknyttet et lån?

    #105712
    NultopskatForfatter

    Bruger du virksomhedsordningen ? I så fald er det op til bankens nåde…

    #105714
    AnonymForfatter

    Holding Aps’s penge kan du ikke røre. Har du bestemmende indflydelse kan du på næste generalforsamling udlodde overskudskapital (men ikke nødvendig arbejdskapital) til anpartshaverne. At bruge selskabets kapital (mens det er selskabets ejendom) til din private ejendom vil være et ulovligt ihændehaverlån.

    Enkeltmandsvirksomhed efter personskatteloven: Du kan roligt bruge al den del af virksomhedens kapital du kan undvære til indfrielse af pantegæld.

    Enkeltmandsvirksomhed efter virksomhedsordningen: Det samme gælder her. Der er dog nogle regler omkring negativ egenkapital/indskudskapital som jeg ikke har helt styr på, men de har indflydelse på skatten. Måske gør de at det ikke er nogen god idé. Jeg regner med at din revisor bedre kan svare dig.

    Lønkonto med kassekredit: Afhænger af indestående (+ eller -) og rentesatser. Skandiabanken har en udmærket boligkredit der fungerer som kassekredit. Den kan du bruge ved at trække så meget på den at saldoen svinger mellem kredit og nul (det billigste til at financiere nødvendig arbejdskapital for de to virksomheder er nok fortsat realkreditten).

    #105716
    AnonymForfatter

    Tak for svarene – lidt uddybende:

    Jeg ejer Holding Aps 100% – og bruger virksomhedsordningen i forhold til skat.

    Det er fortsat meningen at beholde pengene på tre konti, så alt kan fortsætte som hidtil.

    Men spørgsmålet går mere på hvordan man i forhold til banken opnår en “fair" renteberegning. De har lånt lige så mange penge af mig som jeg låner til dem. Det føles forkert at betale mange penge i renter for realkreditlånet og stadig ikke få noget særligt for indestående.

    Der er vel reelt ikke noget krav om at en virksomheds kapital skal forrentes når den står i banken. Så kunne den ikke lige så godt bruges som “modvægt" i en ordning a’la et “bolig prioritets" lån? Altså banken betaler x% i rente for et indestående på 1.4Mkr og tager de samme x% i rente for et kreditlån på 1.4Mkr ? Eller hvad?

    #105718
    AnonymForfatter

    Bankerne lever af rentemarginalen (og gebyrer).

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.