Billån DKK 80.000 af far

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90220
    AnonymForfatter

    Hej.

    Jeg har købt en bil til DKK 80.000 og er glad for denne.
    Jeg har søgt finansiering diverse steder for at finde et godt og billigt sted. jeg fandt på dinepenge.dk en side hvor man kunne finde bankernes priser på billån. Jeg søgte hos bl.a. Eikbank og DiBa.

    Jeg fik et fuldstændigt utiltrækkende tilbud fra DiBa hvor deres PA var ca. 15%.
    EIK bank har en PA på ca. 10%.

    Jeg synes sku’ det er sure penge at smide ud, specielt når jeg ved min far har penge på lommen og gerne vil låne mig disse – til en lav rente/eller ingen rente. Hans problem er blot, at han er bange for at han vil blive beskattet eller midste hans boligsikring (da boligsikring ikke tager hensyn til om formue).

    Er det nogen som har erfaring med denne form for lån, fra familie til lav eller ingen rente? Specielt at han forstår at det ikke går ud over hans boligsikring. Derudover kan jeg give en bedre rente end hans egen bank giver i indlån for hans formue i dag.

    Råd ønskes.

    Jan

    #142534
    testForfatter

    nu er jeg ikke helt med men er der nogen grund til at opgive rente udgifterne og indtægterne til skattevæsenet?

    #142538
    AnonymForfatter

    Vedrørende familielån – se:
    http://www.familieadvokaten.dk/klubben/buy/buy.asp?action=buy&visdokument=261

    Med hensyn til boligsikring – så må det vel blive det samme som hidtil – såfremt han hele tiden har oplyst de 80.000 kr……..på selvangivelsen.

    #142540
    AnonymForfatter

    Så længe renterne ikke overstiger de 58700 (http://mybanker.dk/bank/debat/nyt_indlaeg.html?traad=3719&indlaeg=40963 ) der må gives som gave mellem børn og forældre pr år skulle der vel ikke være nogen grund til de skal opgives som indtægt.
    Hvis det endeligt er kan du jo låne dem til 0% i rente også give ham en gave på 5% af restbeløbet hvert år, det skulle give det samme det stiller dog din far lidt ringere rent juridisk hvis du ikke betaler.

    #142544
    AnonymForfatter

    Hvis faderen får renter – skal disse beskattes.
    De 58.700 er det beløb man skattefrit kan give et barn – årligt.
    Begge forældre må give 58.700 – hvis de råder over beløbet – hver for sig.

    #142546
    AnonymForfatter

    OBS: Dt gælder ikke papbørn…..

    #142548
    AnonymForfatter

    Det afgiftsfrie gavebeløb gælder nu også for forældre, i hvert fald som jeg læser Boafgiftsloven paragraf 22 http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/boafgiftsloven.html som skat selv referer til fra http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=103927&vId=202313&search=for%E6ldre%A4gaver

    #142554
    testForfatter

    hvis renterne er en gave så skal de jo ikke betales og naturligvis heller ikke beskattes. hvis renterne skal betales kan det ikke være en gave.

    gave reglerne gælder kun for en gave. En betaling for en ydelse som f.eks. renterne er ikke en gave.

    men men men aftal da en rente sats uden skat og lad være med at oplys det hverken i den ene eller anden ende. Svindel? Vel måske i praksis betyder det jo intet for skatte provenuet for den ene mister et fradrag og den anden mister en beskat bar indtægt.

    men jeg forstår nu stadig ikke det med hvad det skulle ha med boligsikring at gøre med mindre pengene er syet ind i madressen og ikke på komme ud. Hvis det er tilfælde er man jo i forvenen ude i snyd og så lav da bare den rente uden skat i stedet for alt det pjat.

    #142560
    AnonymForfatter

    Alle renter skal beskattes hos modtager(uanset gave) – og renter kan fradrages hos betaler – ellers skal det være et lån, der er rentefrit.

    #142574
    AnonymForfatter

    Det var jo også det jeg foreslog, at lave “lånet" til et rentefrit lån også aftale at give faderen f.eks 5% af det rentefri lån i gave når nu det er betalt ud. Det betyder så det bliver noget dyrere for sønnen da han ikke kan trække gaven fra som han kunne have trukket renterne fra. Men det vil s+å vidt jeg kan se absolut ingen betydning have for faderens skat på den måde.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.