Min kæreste fik lukket sit dankort af Eikbank

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 55 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90215
    AnonymForfatter

    Min kæreste er lønmodtager og har en lønkonto i Eik Bank og havde indtil 1.5 et VISA/Dankort. Hun havde haft et par små overtræk på mellem 500 og 800 kroner et par gange (uden fortalte det til mig!), men pga. det så valgte Eik Bank at sætte hende kort i et register over spærrede dankort.
    Hun skylder ikke Eik Bank, idet jeg betalte hendes gæld små 5000 og kontoen er lukket nu.

    Men hun bliver slettet fra det register på et tidspunkt ikke sandt?

    #142438
    AnonymForfatter

    EIK Bank er fuldkommen latterlige på det punkt.

    Havde selv engang ballade med banken om et overtræk på 75 kr., trods der stod 75.000 på en anden konto i EIK Bank. Det førte dog ikke til nogen anmeldelse, men episoden fik mig til at forlade banken året efter.

    EIK Bank er en rigtig lortebank, hvis du spørger mig!

    Når er nu er tale om Eik Banki koncernen, skal din kæreste nærmest prise sig lykkelig for hun ikke oveni er blevet politianmeldt for skyldnersvig. Det er efterhånden standard hos EIK Bank, alle overtrækskunder anmeldes for skyldnersvig.

    Som svar på dit spørgsmål, så forbyder registerlovgivningen, at banker kan bevare en registrering i al evighed. Jeg er ikke sikker på præcist hvor længe bankerne må opretholde en registrering, men jeg kan ikke forestille mig det er længere end 3 (maks 5 år).

    #142442
    AnonymForfatter

    Svaret på dit spørgsmål er: “registreringen kan maks opretholdes 2 år".

    5.2 Pengeinstitutternes register over check – og kortmisbrugere
    Hvis pengeinstituttet bliver nødt til at lukke kontoen på grund af misbrug i form af ikke-bevilget overtræk på kontoen, kan
    misbrugeren blive registreret i pengeinstitutternes register over check- og kortmisbrugere med personnummer (CPR-nr.) i to år
    regnet fra registreringstidspunktet. I dette tidsrum kan den registrerede ikke oprette nye konti med tilhørende checks og /eller
    kort i pengeinstitutterne.
    Der kan også ske registrering af en person, der har misbrugt en firmakonto, hvis den pågældende har en økonomisk
    bestemmende indflydelse på selskabet.

    #142444
    AnonymForfatter

    General,

    Hun er meget ked af det, men årsagen til de små overtræk var at hun i slutningen af måneden måtte foretage nogen rejser til sin syge mor, og så havde hun glemt at tjekke sin nøjagtig saldo da hun købte togbillet.
    Er det individuelt for banken for længe banken må opretholde en person i sådant register?

    Jeg får vel intet ud hvis jeg skriver til Eik Bank og forklare dem situationen? Kontoen er jo lukket og hendes gæld er betalt. Jeg ved godt banken er i sin gode ret, men der er vel også noget der hedder menneskelighed?
    Men det gælder måske ikke når har med Eik Bank at gøre?

    #142446
    AnonymForfatter

    Kan min kæreste så forvente der kommer et brev ind af postkassen om 2 år hvori der står

    “Du er hermed slettet fra personer med registeret over spærrede Dankort!"

    #142448
    AnonymForfatter

    Eller kan jeg risikere at de Politianmelder hende med tilbagevirkende kraft? Hvis jeg skriver til Eik Bank?

    #142450
    AnonymForfatter

    Men det med ikke at få kort? Laura hun åbnede en konto i Basisbank og der fik hun et VISA Elektron uden problemer?

    #142452
    AnonymForfatter

    Hvem kigger i det register?

    Laura har nemlig gået og snakket om hun gerne vil have en ny mobil og set at TDC har noget som hedder TDC Plus sammen Ikano Bank. Der kan man få mobil hvor betaler i små bidder hver måned.
    Er der en risiko for at Ikano kigger i det register? Så Laura får afslag?

    Eller er det kun alm. banker der kigger deri? Jeg kender nemlig en anden person der var udsat for fuldstændig det samme og han kunne fint 2 måneder efter Eik skrev til ham låne 10.000 hos Nordea Finans til en ny computer.

    #142456
    AnonymForfatter

    Helt overordnet: MED EIK BANK skal du altid forvente dig det værste! De går i ekstremt små sko!

    Banken er jo direkte desperat, efter deres elendige resultater og kæmpe underskud. Spørgsmålet er om banken overhovedet overlever?

    Når det så er sagt, så tror jeg ikke du skal forvente en politianmeldelse, når det ikke allerede er sket. Du skal på den anden side heller ikke forvente en servicemeddelelse om at hun er slettet. Dels er EIK bank ikke forpligtet til at meddele sådanne forhold. Dels er banken ikke ligefrem kendt for at være serviceminded.

    #142458
    AnonymForfatter

    Okay General tak for advarslen,

    det skete 1.5 Maj i år. Hvis hun ikke kan forvente noget fra Eik Bank, hvad så? Er der et sted hun kan skrive til efter den 1.5.2011? De der administrere registeret?

    #142460
    AnonymForfatter

    Helt ærligt, jeg synes efterhånden din Laura burde have lært lektien!

    MAN SPARER OP TIL SMÅINDKØB SOM EN MOBIL, FØR MAN KØBER TINGENE!

    Det bliver alt alt for dyrt, hvis man hver gang skal finansiere sine småindkøb, så som mobiltelefonen, opvaskemaskinen, den bærbare computer etc. på afbetaling til ÅOP = 30%-35% pr år!
    – husholdningsudstyr på Ikeakortet
    – møbler på ILVA kortet
    – mobilen hos Ikano Finans
    – sommerferien hos Handelsfinans
    – bilreperationen på Opel-mastercardet
    – computeren hos GE Moneybank

    Velkommen til luksusfælden, siger jeg bare!

    #142462
    MichaelForfatter

    Undskyld mig, men ville det ikke bare være SÅ meget nemmere at gribe knoglen, ringe til banken og få svar på dine spørgsmål istedet for at lave 150 posts?

    #142464
    AnonymForfatter

    Det ved jeg udemærket godt General,

    Men vil jo så nødig se hende kedaf det. Hun er ikke god til det med økonomi, men det selvom hun er 23.

    Michael: Laura har ikke brug for at få et uforskammet svar af en person fra den bank, så derfor spørg jeg heller her!

    #142466
    AnonymForfatter

    PS:
    – Visa Elektron er ikke et kreditkort, fordi man ikke kan hæve mere end saldoen på kortet. Derfor er der i sagens natur ingen problemer med misbrug, og derfor tjekker bankerne ikke for kortmisbrug ved udstedelse af VisaElektron kort.
    – Dankortet er et DEBET KORT, dvs. du kan hæve over indestående på kontoen.
    – Mastercard og AMEX-kort er KREDIT KORT, dvs. der er er en kreditperiode mellem købstidspsunktet og forfaldstidspunktet.

    #142470
    testForfatter

    GP mener du at EIk bank er ved at gå konkurs? De fik da deres tab dækket af den der fond i en måske lidt for smart manøvre. Kikker man på de sidste nøgle tal ser det da ganske fornuftigt ud

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 55 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.