Spærret Dankort og kreditvurdering

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90204
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Jeg står i den situation, at jeg indenfor et på et tidspunkt skal til at overveje ejerbolig.
    Imidlertid har jeg for nylig fået spærret mit Dankort af banken pga. et stort overtræk på en af mine konti. Jeg er således registreret i pengeinstitutternes register over dankortmisbrugere i små 2 år.
    Er der nogen som ved, hvilken indflydedelse det kan få for en eventuel kreditvurdering, når man skal ud og købe bolig? Er det helt NO GO?
    Det nytter jo ikke rigtigt at skifte bank, idet registret er tilgængeligt for alle danske banker….
    Nogen som har erfaring eller viden på dette område?

    #142286
    MichaelForfatter

    Det burde vel egentlig sige sig selv: Enhver form for lån er udelukket

    #142302
    AnonymForfatter

    Hej Michael,

    Er det noget du ved? Eller er det en formodning?
    Altså nu taler jeg om efter 2 år er gået og man (forhåbentligt) er slettet fra deres register…

    #142312
    testForfatter

    kommer jo an på hvad du gør i mellem tiden

    #142322
    MichaelForfatter

    Jeg mente naturligvis, at lån er udelukket når man er registreret for Dankort-misbrug. Når de 2 år er gået kan sagen tages op igen, men det er klart at det jo ikke ligefrem er en fordel ved kreditvurdering. Hvis du har 100% styr på dine pengesager i perioden er mulighederne selvfølgelig bedre.

    #142338
    AnonymForfatter

    Michael har ret,

    Hvis du er blevet registreret som “dankortmisbruger", og det er velbegrundet, dvs. du ikke kan opnå medhold i en klagesag, så er det fuldkommen ligegyldigt hvad du gør i den efterfølgende periode.

    Du kan ikke låne en krone de næste 2 år.

    Så du må nok indstille dig på du ikke skal købe bolig om “et års tid", men om “2 års tid".

    #142340
    AnonymForfatter

    Det vil altså sige, at hvis jeg skifter bank om 2 år, når jeg ikke længere er i registret, vil jeg være “nulstillet"? Jeg mener, er der nogen som ved, om bankerne imellem kunne finde på at dele sådanne oplysninger efter 2 år? Det er vel ikke rimeligt, når det nu hedder sig, at man kun er registreret i 2 år – men det er jo ikke til at vide, om min nuværende bank gemmer oplysningerne i intern database – og på forespørgsel videregiver oplysninger om 2 år til min eventuelle nye bank…?

    #142342
    testForfatter

    tror personligt at hvis du vil gøre dig håb om at låne sku du spare lidt op først.

    “6. Udsendelse af advarsel, hvis kortet spærres
    Når kortet er blevet spærret, jv. pkt. 2.8 og pkt. 2.10, vil kortnummeret blive registreret i pengeinstitutternes fælles register over spærrede Dankort.
    Det fælles Dankort-register er til rådighed for pengeinstitutter og betalingsmodtagere"

    så du er i et fælles register og bliver nok stående der et tid.

    #142430
    AnonymForfatter

    Men hvorfor er der nogen banker som så ikke går til det punkt?

    Jeg er da bekendt med at folk der er lønmodtagere har små overtræk på 500 – 1000 kroner enten hver en anden måneden. Det betaler de jo ind bare pengene ingen, og banken går aldrig det skridt at sætte folk i det register.
    Er det fordi nogen banker er mere omstændige end andre?

    Men er det nu også korrekt at hvis man har fået sådan et brev at man ikke kan låne penge? Jeg kender en der fik sådan et brev fra en bank og ugen efter kunne han fint låne 10.000 kroner til en ny computer hos Nordea Finans!

    #142432
    AnonymForfatter

    Noget jeg ikke forstår her. Hvis du kommer i RKI så slettes man efter en fast periode. Har bankerne ret til beholde folk i det register for bestandig??

    #142436
    AnonymForfatter

    Min kæreste fik et sådan brev og jeg betalte hendes overtræk ind igen. Hvis jeg gifter mig med hende vil det så sige at Eik Bank kan lade hende stå i det register resten af hendes liv?

    #142440
    AnonymForfatter

    SVARET PÅ DIT SPØRGSMÅL: Din kæreste vil stå registreret 2 år!

    5.2 Pengeinstitutternes register over check – og kortmisbrugere
    Hvis pengeinstituttet bliver nødt til at lukke kontoen på grund af misbrug i form af ikke-bevilget overtræk på kontoen, kan
    misbrugeren blive registreret i pengeinstitutternes register over check- og kortmisbrugere med personnummer (CPR-nr.) i to år
    regnet fra registreringstidspunktet. I dette tidsrum kan den registrerede ikke oprette nye konti med tilhørende checks og /eller
    kort i pengeinstitutterne.
    Der kan også ske registrering af en person, der har misbrugt en firmakonto, hvis den pågældende har en økonomisk
    bestemmende indflydelse på selskabet.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.