Er der hold i en evt. klage?

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90177
    AnonymForfatter

    Vores bank – som vi har haft i godt 15 år – dog i en ny afdeling de sidste 3 (da vores super bankrådgivere skiftede filial)
    Vi har en aftale med vores bank/rådgiver om at vi først når vores nye hus er indflytningsklar i april 2009 skal hjemtage kreditforeningslån – Banken har siden juli 2007 lånt os pengen på en kredit, hvor aftale var, at vi ikke skulle afdrage noget, men at det hele skulle indfries med kreditforeningslån når byggeriet var færdig april 2009.

    I efteråret 2008 – hvor krise kommer – stopper banken uden forvarsel men at betale de regninger vi sender op på byggeriet – Vi rykker for betaling og jeg bliver så ringet op af en anden rådgiver + direktøren om at de vil have at vi tager kreditforeningslån hjem nu – Vi diskutere frem og tilbage – Direktøre selv havde kontakt os tilbage i 2007 og sagt at de ville hjælpe os i forbindelse med erhvervelse af en ejendom nr. 2. at vi ikke skulle tage nykredit, for de ville gerne hjælpe. Banken – herunder direktøren har godkendt hele forløbet og jeg har løbende hold banken orienteret omkring processen og beslutningerne.
    Når tilbage til efteråret 2008 – bliver vi “tvunget" til at hjemtage et kreditforeningslån, for at bedre bankens likviditet – Bankdirektøren nævner hele tiden deres kreditafdeling. Det skal siges, at det er et lån på 4,3 mill.
    Hvilket betyder at vi i dag sidder med en mdr. ydelse (pauselån)på godt 22.000 kr.
    og hvis det var blevet som vi havde aftalt kun havde siddet med en ydelse på ca.11.000 kr.
    Samtidig har banken beregnet sig en sikkerhedsstillelse på 22.000 pr. 3 mdr. som vi på intet tidspunkt er blevet orienteret om.

    I dag har vi ikke mulighed for at lægge lånet om til et F1 lån (som det hele tiden var meningen at vi skulle have) da det vil koste os godt 300.000 kr. i kurstab.

    Jeg synes at vi er blevet taget godt og grundigt af vores bank.
    Grunden til vi ikke reagere før nu er, at det først var i sidste uge, at en bekendt nævnte at man kunne klage over sin bank – den tanke var ikke faldet os ind.

    Hvad mener I, har vi en sag??

    #141850
    testForfatter

    var der nogen der forhindrede jer i at tage et flex lån på det tidspunkt hvor i to det?

    at klage er relativt billigt men hvis i ikke har aftale på skrift og hvis ikke i er blevet tvunget til et fastforrentet lån virker det lidt svært at få ret.

    #141854
    AnonymForfatter

    Problemet ligger i – at vi blev presset til at tage et kreditforeningslån hjem på et tidspunkt, hvor byggeriet slet ikke var færdigt, hvor renten lå på godt 5,5 på den kort rente, at banken løb fra deres aftale om, at vi først skulle tage hjem til april, når byggeriet var færdigt.
    Det kostet; – garantistillelse til banken, der stiller garanti for at byggeriet bliver færdig, det koster os ekstra renteudgifter til kreditforeningslån, iforhold til hvad vi skulle betale, hvis lån først var taget hjem pr. april 2009.
    Banken har lige netop regnet ud, at vi efter skat ville spare 7.400 kr. pr. mdr., ved omlægning (hvis vi havde taget lån hjem i april) – men at det nu vil kostes os omkring 300.000 i kurstab at lægge om.
    For os har det hele tiden været vigtigt – og det ved/vidste banken, at vi skulle sidde for en så lav ydelse pr. mdr. som muligt, de næste to år, idet vi har en anden ejendom, som skal sælges eller udstykkes.

    Banken har ikke opsagt – varslet opsigelse af vores byggekredit – blot sagt, at deres kreditafdelinge pressede dem – så vi skulle tage kreditforeningslån hjem nu. vi er ikke blevet informeret om at vi skulle betale garantistillelse til banken og ej heller, at de skal administrer betalingerne fra kreditforeningslånet.
    Banken er hele tiden blevet hold ajour og der er intet i den godkendte plan (godkendt af banken) der har afviget.

    #141856
    testForfatter

    det lyder meget for mig som at argumentet for ikke at give jer ret er at i frivilligt er gået med til at optage lånet og åbenbart ta et fastforrentet lån på det tidspunkt for i to det. Det er altid meget vanskeligt at bevis at man er blevet presset og tvundet til noget hvis man først så lang tid efter gør indsigelse.

    men som sagt koster det vist kun 150 kroner at klage og den tid man skal brug for at skrive klage.

    #141892
    AnonymForfatter

    Problemet er, at I formentlig ikke har nogen entydig skriftlig garanti fra banken om at de vil forstrække jer med et byggelån helt frem til den dato byggeriet er færdig.

    En løs mundtlig aftale er nærmest umulig at føre bevis udfra, så derfor vil I med meget stor sandsynlighed tabe en eventuel klagesag. Der er ikke bare mange, men rigtig mange, af den her slags sager hos pengeinstitutankenævnet. Kunderne taber næste altid. Ikke nødvendigvis, fordi de har uret i at banken har brudt sine løfter, men fordi de ikke kan løfte bevisbyrden.

    Bevisbyrden påhviler jer, og derfor skal I overveje om og hvordan I kan løfte bevisbyrden.

    #142078
    AnonymForfatter

    hmm… 4,3 mio til en ydelse på 11.000,-. Det lån ville jeg også gerne have.

    #142098
    AnonymForfatter

    Det er vel ikke så svært – et F1 – pauselån – ligger der omkring

    #142108
    testForfatter

    Det er nok bare mig men er det sundt med de der pauselån?

    #142120
    AnonymForfatter

    Det er vel et spørgsmål om temperament og om hvad der er vigtigst for dig. Lav månedlig ydelse eller at få betalt huset ned.

    #142122
    testForfatter

    man bliver i hvertilfalde mere følsom over for en evt. ændring i ydelsen da man når lånet skal finansieres skal betale den nye rente af en uændret hovedstol.

    hvorfor valgt i fast forrentede lån hvis i så gerne ville ha flex lån eller er der noget jeg har misforstået?

    #142134
    AnonymForfatter

    Vi valgte ikke fast forrentet lån men et X3 m. pause.
    Dette gjorde vi med baggrund i, at vi skulle have så lav en mdr. ydelse som muligt, idet vi i en periode på ca. 2 år ejer to ejendomme.
    Ejendom 1 – er til salg men pt. lejet ud. Vi har valgt denne ordning, idet vi forventer at kunne udstykke noget af jorden til mellem 6-8 byggegrunde. Der bliver udarbejdet ny lokalplan for området i løbet af efteråret 2009.
    Vores mål er, at huset på ejendom 1 med ca. 1400 m2 bliver solgt inden foråret 2011.
    Ejendom nr. 2 bor vi selv på og det skulle vi gerne blive ved med.

    Derfor er det yders vigtig for os, at vi sidder med så lav en ydelse i de næste to år som muligt – og det er/var banken helt med på. Men de blev åbenbart grebet af panik, da krise i efteråret 2008 satte ind.

    Men vi skal have møde med dem her i september – så vil jeg foreligge dem klagen.

    #142136
    testForfatter

    held og lykke med det men jeg tror ikke i kan få medhold dels:
    1. i gik frivilligt med til at optaget lånet
    2. i valgte selv et F3 (formoder jeg). Jeres tab i forhold til et F1 nu ville have været meget små hvis i havde valgt et F1 i stedet for et F3 som i valgte.

    men det er bare min mening 🙂

    #142146
    AnonymForfatter

    Jeg vil netop ikke kalde det frivilligt – da vi frivilliget skulle tage det hjem i april. Banken truede jo netop med ikke at betale yderligere på vores byggeri – tiltrods for en anden aftale.

    Så vores muligheder var at stoppe byggeriet eller gør som banken forlangte at tage kreditforeningslån hjem 5 mdr. før aftalen. Og ydere mere umiddelbart efter at hele realkreditsystemet var gået i spåner (efter hvad vores banke siger).

    Men tak for svaret – vi prøver nu alligevel

    #142150
    testForfatter

    ps som en anden debatør har nævnt kommer frivilligheden til at være ord mod ord med mindre i har på skrift at de f.eks. opsiger jeres kredit. Som jeg læser det du skriver tidligere fik i bare info om at banke var presset. Men som sagt bliver det nok op til ankenævnet af vurdere det. Held og lykke med det. Jeg håber at i vinder

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.