SU og arbejdsgiverbetalt pensionsordning

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • SvanenForfatter
    Indlæg
  • #90168
    SvanenForfatter

    SU-reglerne tillader en begrænset indkomst ved siden af SU (fribeløbet). Overstiges dette skal der tilbagebetales SU. Alternativt kan der i en periode fravælges SU, hvorved fribeløbet hæves.

    Hvis man har en arbejdsgiverbetalt pensionsordning er det muligt at tjene mere end fribeløbet, fordi det beløb som indsættes på pensionen ikke indregnes i egenindkomsten (fribeløbet) som SU-styrelsen beregner ens indtægt ud fra.

    Min arbejdsgiver indbetaler 13 % af min løn til en arbejdsgiverbetalt pensionsordning. Alligevel kommer jeg til at tjene alt for meget i år, og jeg står til at skulle melde SU fra det meste af året.

    Mit spørgsmål er derfor: Kan man resten af året hæve procentsatsen til fx 100 %, således at hele min indkomst overføres til pension? Jeg vil godt nok ikke modtage nogen løn, men til gengæld få indbetalt penge på min pension, samtidig med at jeg modtager SU-støtte? Til næste år ville jeg så gerne have en procentsats hvor 60 % af min indkomst røg ind på en pension, for herved at kunne modtage su hele året og samtidig ikke tjene over fribeløbet. Eller er procentsatsen fastsat af ved “en højere lov"? Ellers nogle forslag til hvad man kan gøre?

    Håber nogen kan hjælpe.

    #141732
    AnonymForfatter

    Hejsa Svanen.

    Det beløb du modtaget i pension er stadig løn og tæller med i det fri-beløb du har til at modtage SU. Det er derfor ikke muligt at sætte hele din løn ind som pension og dermed undgå at ramme loftet på fribeløbet. Der er dog et par muligheder for at undgå at betale din SU tilbage.

    1. Din arbejdsgiver undlader at betale dig løn resten af året og udskyder din lønudbetaling til 2010. I 2010 skal du så framelde SU, så du ikke blot udskyder problemet med at du rammer fribeløbet. Der også problemet med om løsningen er lovlig, da du jo reelt arbejder men ikke løbende betaler skat af det du tjener. Endelig er der også et problem hvis du og din arbejdsgiver raver uklart med et eller andet – så har du med et rigtig mange måneders løn i klemme. Det er dog en løsning som langt fra er ukendt.

    2. Få et barn eller to.. 😉 De giver 23.790 kr om året ekstra i fribeløb pr stk.

    3. Overvej om du i det hele taget har brug for SU. Uden helt at kende din situation, lyder det til at du tjener rigtig godt på dit studie-job og i bund og grund er mere lønmodtager end studerende.

    #141742
    AnonymForfatter

    Ideen er god, muligt og Fuld lovligt. Jeg brugte den selv over de 5 år jeg gik fik SU.
    Jeg oprettetede en “arbejdsgiver administreret ratePension". Det skal være en Arbejdsgiver administreret pension idet denne type betaler ind automatisk Før skat og derfor er det du får som brutto løn indberettet til SU styrelsn lavt nok til fuld SU.
    (vælg en rate/kapital med meget små omkostninger, evt EtradeBank hvis du kan klare investeringen selv.) jeg ved ikke om de almindelige du har kan anvendes.

    Da jeg i løbet af året nærmede mig fribeløbs grænsen bad jeg arbejdsgiver sætte hele lønen ind på ordningen (Det kun ikke lige være 100 % men ca 95% idet der ellers var risiko for at man fik negativt løn hvilket systemet ikke kunne klarer.
    Hver år i januar satte jeg så indbetalingen i bero indtil beløbsgrænsen igen blev nået og jeg igen kontaktede arbejdsgiver.
    Fidusen er at man som sagt slipper for at betale SU tilbage og bruger pengene godt til allerdommen.
    Alternativ kan den opsiges efter du er færdig med at få SU, så man kan få pengene minus afgift til staten på 60 %. (dum ide men det er stadig bedre end at betale SU tilbage).
    God Sommer

    #141770
    SvanenForfatter

    Daytrader:

    Tusind tak for dit meget brugbare svar. Du sagde lige alt det jeg ikke har kunnet finde ud af og finde svar på. Vidste ikke der var noget der hed en arbejdsgiveradministereret pensionsordning. Har nu kontaktet etrade for at få oprettet en og har desuden talt med SU-styrelsen for en sikkerheds skyld. De siger også god for manøvren.

    Du skal lige vide du har gjort mig 150.000 kr rigere over de næste 3 år, brutto. Tak for det! (Du burde næsten få en flaske vin eller lignende for det:-)).

    Mvh Rune

    #188052
    AnonymForfatter

    UPDATE!! med det nye skatteforlig vil kapitalpension fremover ikke kunne fratrækkes på din årsopgørelse. Ligemeget om den er arbejdsgiver administreret. Su “hullet" om man vil, er dermed lappet.

    Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med ratepensionen?

    Er der nogen der kan bekræftige at dette er rigtigt? jeg er ikke den store skattehaj.

    #188076
    HalliHalloForfatter

    Den kan man selvfølgelig stadig indbetale op til 50.000 kr. på årligt, og ved SU skal det som bekendt foregå gennem arbejsgiveren, hvis det skal have indflydelse på SU-Ydelsen.

    Emnet har i øvrigt været diskuteret herinde mange, mange gange efter 2009.

    #188086
    SvanenForfatter

    Der kan i øvrigt være en fidus i at udskyde “for meget" løn til året efter i stedet for at indbetale til en pensionsordning. Der kan -mig bekendt- udskydes løn op til et halvt år efter gældende regler. På den måde er det muligt at “skubbe" en evt voksende “for stor" løn foran sig, -måske endda gennem hele studietiden. I Januar året efter studietiden kan man så få udbetalt alt det man har tjent for meget gennem hele studietiden, og man slipper for at lønnen bindes på en pension. Naturligvis kan det være nice med fx 100.000,- på en pension, men det kan også være fedt med en “januarbonus" på 100.000,- (før skat) efter studietiden.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.