Cibor

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90136
    AnonymForfatter

    Hej – har et kreditforeningslån med rentemax hos TotalKredit. Lånets rente bestemmes af ciborrenten.

    MEN: mit spørgsmål går på: hvornår ændres renten effektivt altså således at jeg kan mærke det på pengepungen… ??? Renten blev sænket i april måned som jeg husker det, men ifølge det jeg kan læse mig til ændres min betaling først til januar 2010…. kan det passe at den kun ændres 1 gang årligt ???

    #141354
    AnonymForfatter

    Hvis det er et almindeligt flekslån hos Totalkredit, F1, F3, F5 osv., så bestemmes dit lån IKKE af cibor-renten, men det er dog korrekt forstået, at Cibor6-renten giver en indikation på hvilken rente du kan forvente ved næste rentetilpasning.

    Flexrenten bestemmes af Nykredits renteauktioner, hvor de sælger 1-årige realkreditobligationer.

    De fleste refinansieringer finder sted i december, men refinansiering kan finde sted i alle kvartaler. Det afhænger af dit konkrete lån.

    Hvis du har et F5-lån går der fem år mellem rentetilpasningerne, mens et F1-lån tilpasser hvert år.

    #141356
    AnonymForfatter

    Sorry læste ikke dit spørgsmål ordentligt.

    Et rentemaxlån fastlægges ud fra cibor-renten.

    Realkredit Danmark tilpasser disse lån kvartalsvis, halvårligt eller årligt.

    Jeg er ikke helt klar over hvilke intervaller Nykredit anvender (Nykredit er totalkredits ejer, som står for udstedelserne).

    #141360
    AnonymForfatter

    tak for dine svar (mest det sidste :o)

    vil kigge lidt på nykredits hjemmeside så…

    #141362
    AnonymForfatter

    Du burde også kunne se det på totalkredits hjemmeside. – Under beregninger og dernæst rentesatser kan du finde dit lån ud fra fondskoden(og den står på sidste opgørelse fra totalkredit evt PBSopgørelsen ved sidste termin).
    http://www.totalkredit.dk/TKdk/page?js=t
    Jeg mener, at de fleste boligXlån tilpasse 2 gange årligt, pr januar og juli. Så ved næste termin, kan du fohåbentlig få glæde af den lave rente 🙂

    #141412
    thsvForfatter

    Sakset fra Totalkredit:
    “Baseret på 6 måneders CIBOR-renten

    BoligXlån med renteloft er et obligationslån, der får tilpasset renten hvert halve år. Rentetilpasningen sker på basis af 6 måneders CIBOR-renten,

    Renteloftet for et BoligXlån udtrykkes ved en given procentsats ? f.eks. 4,59 %. Dette renteloft betaler man for via et tillæg til renten – f.eks. på 0,09 %. Renteloftet aktiveres, hvis 6 måneders CIBOR renten når op til loftet. Herefter betaler boligejeren en rente, der er renteloftet plus tillægget multipliceret med brøken 365/360. I eksemplet bliver loftet 4,75 %.

    Brøken er en omregningsfaktor, der stammer tilbage fra 2001, hvor Danmark fik harmoniseret sit obligationsmarked med USA og Europa. "

    Lånets rente reguleres altså 2 gange årligt og følger CIBOR-6 renten.

    Renten kan bl.a. ses her:
    http://www.finansraadet.dk/danish/menu/faktaomsektoren/cibor/dagenssatser/dagensciborsatser.htm

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.