Andelsboliglån..?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90101
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg sidder i en dyr skod-lejebolig. Jeg har nu set flere ret billige andelsboliger og tænker lidt på at købe en.

    Jeg betaler pt. 8900kr pr mnd i min leje, som jeg deler med min bror, som så betaler mig 3300. Så jeg betaler selv i alt 5600.

    De andelsboliger jeg har set på koster omkring 2-3000 kr i boligafgift, og så koster andelen mellem 200.000 og 400.000..

    Jeg kan ikke greje bankernes hjemmesider, og tænkte på om nogen herinde har et slag på tasken for hvad sådan et lån ville koste per måned? Jeg vil helst betale af over så lang en periode som muligt, gerne 30 år.

    Please hjælp! 🙂

    Mvh,
    Peter.

    #140900
    HalliHalloForfatter

    Du skal regne med 9% incl afdrag pr. 100.000 kr. ved et længereløbende lån.

    Dvs. ved et lån på 400.000 kr. giver det max. 3000 kr.

    Kan du klare det? Eller rettere det må du jo kunne, når du kan klare 5600 kr. måned.

    Få dog lavet en hurtig og nøjagtig beregning nede i din bank i morgen formiddag, og inden dagen er omme er du sikkert den lykkelige ejer af en god billig andelsbolig.

    Nogen gange forstår jeg ikke de spørgsmål der bliver stillet herinde, de ligner ofte hinanden uhyre meget.

    Men vi mennesker er jo forskellige – og det er også godt at det er sådan.

    #140916
    AnonymForfatter

    Jeg vil helst høre hvad rigtige mennesker herinde har at sige om tingene før jeg går til banken. Sidst jeg talte boliglån med en bankrådgiver kastede han rundt med tallene og fik mig totalt forvirret. Plus så ved jag at han bare skal score kassen på mig med mindre jeg er forberedt.

    9% pr. 100.000kr – altså 36% for 400.000?

    Er det ikke også sådan at hvis man låner 400.000 over 30 år så deles afdragene op i 360 lige store dele, altså 1111,11 kr, og så kommer bankens renter oveni dette beløb?

    #140918
    AnonymForfatter

    Nej, 9% pr. 100.000kr er en forkert formulering og betyder ikke 36% for 400.000 – der menes 9% af 400.000 kr = en ydelse på 36.000 kr. om året svarende til 3.000 kr. om måneden.
    Banken deler heller ikke afdragene op i 360 lige store dele, men tilpasser betalingen, så ydelsen pr. måned er fast i hele lånets løbetid. I starten betales der meget i rente og lidt i afdrag, men med tiden – efterhånden som lånet betales ned og rentebeløbet bliver mindre – betales der mere i afdrag og mindre i rente. Når man får lånetilbudet, leveres der også en oversigt over, hvor meget der skal betales i renter og afdrag hvert år i lånets løbetid.
    Kan du for de nævnte beløb købe og bo i en andelslejlighed af samme størrelse og standard som din nuværende lejebolig? Hvis ja, så betaler du nok for meget i husleje. Huslejen for boligudlejning i de større byer skal følge reglerne i boligreguleringsloven, og hvis man mener, man betaler for meget, kan man sende en klage til Huslejenævnet. Læs mere:
    http://www.dr.dk/Forbrug/Artikler/Rettigheder/20051206180451.htm

    #140920
    AnonymForfatter

    Tak for svaret, Tove. Det hjalp lidt. 🙂

    Jeg fik 40.000 kr,- tilbage i husleje fra min tidligere lejlighed fra huslejenævnet, så det ved jeg alt om, hehe. 🙂

    #140922
    AnonymForfatter

    Men dit eksempel, Tove, med en ydelse på 36.000 kr. om året svarende til 3.000 kr. om måneden.. Er det så det samme hvert år i de 30 år, eller hvad?

    #140926
    AnonymForfatter

    Om ydelsen er den samme i alle årene afhænger af lånet: er det fast forrentet eller er renten variabel? Hvis fast forrentet, er ydelsen den samme i alle årene. Hvis variabelt forrentet, kan ydelsen svinge afhængigt af den til enhver tid gældende rente.
    En anden ting, der spiller ind, er bruttoydelse i forhold til nettoydelse: renter kan trækkes fra på selvangivelsen, så skattevæsenet betaler ca. 1/3, mens afdrag ikke kan trækkes fra.
    I dit sted ville jeg snakke med et par banker og få tilbud. Det tager tid, men betragt det som en investing, for man kan få meget nyttig viden ud af processen. Dels om hvordan lånemarkedet fungerer, dels om de enkelte bankers lånepolitik.
    Held og lykke med projektet.

    #140930
    HalliHalloForfatter

    Er der da ingen banker mere der tilbyder “serielån" med et fast afdrag gennem alle årene?

    Og et annuintetlån kan man sikkert ikke få til en andelsbolig, hvorfor der så kun et såkaldt “stående lån" med variabel rente tilbage.

    #140938
    thsvForfatter

    Ih, hvor I altså taler, og ved ingenting om, hvad I udtaler jer om.

    Et andelslån ved standard hos Nykredit står til 20 år og en rente på 5,6%.
    Ved 400.000 kr giver det en mdl. bruttoydelse på 2.863, som annuitetslån.
    Netto vil være lidt over 2.200 kr om måneden det 1. år.
    http://www.nykredit.dk/informationsSide.do?iwID=/privat/informationsside/bank/aopberegner_mybanker_andelsbolig.xml
    Og ydelsen kan blive lavere ved 30 års løbetid, og en lavere rente, Eik bank tilbyder f.eks. 5,3% op til 80% af andelsbeviset.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.