Indfrielse af pantbrevlån

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90094
    AnonymForfatter

    Jeg har en bekendt der netop har indfriet sit pantbrevlån, som blev oprettet som supplement til kreditforeningslånet. Vedkommende indfriede det engang i foråret, men hørte så ikke noget fra banken. Da vedkommende så forleden spurgte om man så ikke fik panbrevet automatisk blev det oplyst at hvis banken skulle udlevere pantebrevet ville det koste 1900 kr. Der var ikke oplysninger i brevet om hvad disse 1900 dækkede. Mit spørgsmål er derfor om det er et normalt gebyr?

    #140822
    AnonymForfatter

    Et færdigbetalt pantebrev skal kvitteres og kan derefter sendes til aflysning uden omkostninger.
    Banken vil måske opkræve et gebyr for ekspeditionen – men 1900,- kr. er et urimelig beløb.
    Man kan også gemme pantebrevet til senere brug – så der kan spares stempel – men du skal have fat i selve pantebrevet.
    Jeg tror – at systemet stadigvæk er sådan.
    Du kan jo selv foretage ekspediionen med aflysning.

    #141020
    AnonymForfatter

    Din bank lyder til at være lidt af en gebyrgrib – og ude på et skråplan. Hvad er det for en bank?

    Når du har tilbagebetalt et pantebrevslån – så skal banken eller kreditgiveren levere pantebrevet tilbage til dig. Du kan så selv afmelde – det koster ikke en krone.

    #141022
    onkelForfatter

    Hejsa

    Uden at vide det så kunne det måske forholde sig på den måde at kunden har fortalt at hvis man ikke vil aflyse pantebrevet, men have det tinglyst om til et ejerpantebrev, så vil det koste 1.400 kroner til staten og 500 kr. i gebyr for arbejdet???

    Jeg tror ikke der er nogen banker der tager et gebyr på 1.900 kroner for at sendes et pantebrev til en kunden, som er kvitteret til aflysning.

    Bare et bud…

    Onkel

    #141082
    AnonymForfatter

    Hej Onkel

    Aflysning af et pantebrev er en af de få ting i livet der ikke koster – se link

    http://www.domstol.dk/Selvbetjening/beregndinafgift/Pages/Omtinglysningsafgifter.aspx

    #141086
    onkelForfatter

    Hej Henrik

    Den er jeg med på, men det er sådan set heler ikke det jeg kommentere på.

    Min pointe er at Multi har bedt om at få udleveret pantebrevet og i den forbindelse vil jeg tror at Multi har bedt om (eller banken har troet dette) ikke at få aflyst pantebrevet, da han gerne vil kunne bruge stempelværdien en anden gang. I den forbindelse vil følgende af to scenarier ikke være unormale:

    1) Multi får lavet pantebrevet om til et ejerpantebrev, således at der kan bruges til sikkerhed i fremtiden. Dette koster en tinglysning og dermed 1.400 kroner. At banken i det tilfælde vil tage 500 kr. for at lave allongen, vil jeg vurderer til at være normalt.

    2) Banken vil ikke have tinglyst meddelelses påtegningen (til banken) på pantebrev, derfor skal denne fjernes med en tinglysning (igen 1.400 kroner til tinglysning og 500 kr. til en allonge).

    Jeg har det generelt lidt svært ved at alle råber gebyrgrib på denne side, uden at det reelt er kommet frem hvad det er banken har bedt om betaling for.
    Ovenstående er derfor blot et par eksp. på at det måske er ok. det som Multi har fået oplyst i banken.

    Jeg er enig i at et gebyr på 1.900 kr. for en aflysning ikke er ok. Men jeg har også svært ved at forestille mig at det er tilfældet.

    mvh

    Onkel.

    #141092
    AnonymForfatter

    …det har du nok ret.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.