Førstegangs købere.. Hvilken bank/kreditforening

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 41 i alt)
  • SchroderForfatter
    Indlæg
  • #90075
    SchroderForfatter

    Godaften

    Ja, som der står i overskriften, så har min kæreste og jeg fundet os drømmehuset.
    Jeg ønsker jeres kyndige vejledning i sådanne en ny verden, som det er for min kæreste og jeg at låne penge.

    Huset koster 1 600 000,-
    Udbetaling 85 000,-

    Huset er et godt solidt rødstensvilla, opført i 1955 og renoveret/tilbygget i 75, men siden er der ikke sket meget. Så vi har haft forskellige håndværkere på sagen og fundet frem til et beløb på 100 000 for at renovere huset i første omgang, så det levet op til vores krav.

    Renovering:
    100 000,-

    Ca. omkostninger ved at optage lån:

    50 000,-

    Om os:
    Min kæreste er statsansat og tjener 22900,- før skat om måneden, stiger i 2011 til 24800,-
    Jeg er statsansat og tjener 24900,-

    Vi har ingen gæld eller lån.

    Vi har 100 000 til udbetalingen

    Vi har fået køberbevis af vores bank (går ikke ud fra man må udlevere bankerne). Og de vil gerne låne os til huset.

    Det er stillet således op af min bank:
    Finansiering: Restløbetid Rente Restgæld Kreditor
    Obligationslån 30 5 1 300 000 Kredit
    P1-Lån 20 9 518 547 Banken

    Men ser dette rimeligt ud?
    P1-Lån, bliver det ikke fastsat hvert år? Så kan jeg komme ud for at den stiger endnu mere?
    Er det ikke bedre at få samlet de her 2 lån i en kreditforening i stedet?

    #140504
    SchroderForfatter

    håber i kan gennemskue opstillingen, kan se den vil ikke godtage at jeg laver mellemrum..

    #140506
    AnonymForfatter

    I kan vel højst opnå kreditforeningslån på 80% af den kontante købesum – og resten bliver nok et boliglån i banken – eller et pantebrev på 30 år – med kurstab.
    Hvis I køber til en lav pris nu – og boligmarkedet ikke falder yderliger – og I ikke kommer ud for skilsmisse eller arbejdsløshed – så er alt godt.
    Husk – at presse prisen på huset………der er ikke mange købere p.t.

    #140508
    AnonymForfatter

    OBS.; I køber hus for 3,5 gange jeres indkomst – og det er faktisk max. boligudgift – så pres prisen på huset…..
    God vind.

    #140510
    SchroderForfatter

    ja enig. max 80%.

    Men kan jeg ikke få de sidste 20% til en bedre rente end 9? Synes det virker lidt højt og især hvis et P1-lån kan stige år for år..

    Og synes min bank tager meget høje gebyer..
    feks:
    Advokatsalær til berigtigelse af skøder 10000,-
    Ekspeditionsgebyr P1-Lån 5500,-
    SAmlet tinglysningsafgift for P1-lån 9200,-
    Lånesagsgebyr 3000,-

    #140512
    SchroderForfatter

    Vi køber vel “kun" 3gange vores årsindkomst.

    1750000 / 573600 = 3.05

    Er det godt?

    Ja, vi satte banken til en højere pris ombygning og har derefter skiftet mening og vil “kun" bruge 100.000..

    #140514
    AnonymForfatter

    Ja- 3 gange indkomsten er normal – og det skulle være OK.
    De nævnte omk. er for høje…..
    Skøde kan koste 3.000 – 7.000 kr.(se på nettet)
    Boliglån ca. 7%
    De 3.000 i gebyr er OK.
    Gebyr på kreditforeningslån må I undersøge nærmere – men det er ca. nævnte beløb.
    I skal regne med mange extra omk. i starten – når I overtager et nyt hus.
    Men igen – pres priserne – spørg flere banker – f. eks.
    (Handelsbanken – EIK bank)

    #140520
    SchroderForfatter

    Tak.. Må lidt ud og se på priserne.. Og jo, prisen er og vil blive presset yderligere..

    #140524
    AnonymForfatter

    I Nordea kan du får boliglånet som boligprioritet til 5,7% i rente.
    Det er også meget smart, hvis du bruger den samtidigt som budget konto, for så får du 5,7% i rente

    #140528
    thsvForfatter

    Obl.lån 30 5 1.300.000 Kredit
    PI-lån 20 9 518.547 Banken

    Nok lidt mere læseligt således.
    Altså 1,3 mill. i 5% 30 år
    og over 500.000 kr i boliglån med variabel rente.

    I kan max. låne de 80% af boligens pris som realkreditlån, og resten må så være banklån.

    Jeg vil osse anbefale Nordea, da deres Boligkøbsprioritet til 5,7% er det suverænt bedste tilbud på markedet lige nu. Dermed bliver I osse kunder i Nordea Kredit.
    De 3,3% i forskel ml. jeres banks tilbud og Nordeas rente svarer til over 11.000 kr efter skat om året ved det store boliglån I skal optage.

    #140544
    SchroderForfatter

    11000? lyder som em god ide at skifte til Nodea. Jeg ville helst også gerne have en “rigtig" bank, hvor jeg bare kan gå ned i den lokale bank og snakke med rådgiveren. I stedet for “netbankerne" hvor alt skal bestilles i forvejen..

    Men kan du ikke smide et link, hvor de % står? for var inde på nodea hjemmesiden, men der kunne jeg ikke lige finde noget. Vil prøve at presse min egen bank først, og hvis det ikke lykkes, så må vi flytte..

    #140550
    thsvForfatter

    så gerne, men skal snart have provision for mit arbejde for Nordea 🙂
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%c3%b8b%2baf%2bbolig/Nordea%2bPrioritet%2bBoligk%c3%b8b/823202.html

    Jeg ville ikke bruge tid på en bank, der tilbyder 9% på et boliglån, og højere gebyrer.
    Jeres finansiering bør helt klart være:
    80% afdragsfri realkreditlån, enten 5% obl. eller F1-lån.
    80-105% Boligkøbsprioritet med plan om hurtig afdrag, så maksimum kan genbruges.
    De 100.000 kr kan I så bruge til de nødvendige renoveringer ved flytningen.

    Held og lykke med boligkøbet.

    #140552
    testForfatter

    ening med thsv i at rådigning ikke er den pris værd man skal betale for den. I øvrigt kan man sagtens modtage rådgivning omkring de produkter som internet bankerne har og det er jo ikke stort andet de “rigtige" banker giver jer. Hæv kontanter i netto og drop kaffen hos bank rådgiveren. det er nok det bedste bank råd man kan give.

    held og lykke med huset

    #140562
    SchroderForfatter

    Thsv:
    Mange tak for linket. Og der kan være noget om sagen, med hensyn til at droppe min bank. Men har det også såen, at min bank/rådgiveren skal have afvide, hvad jeg kan får andre steder. For min rådgiver sad der med et stort smil og lover det ene og det andet. Og ikke for at prale, men jeg har aktier i min bank for 30000,-, jeg har ALDRIG skyldt 1 krone, har en meget stor opsparing af en 23årig og en fornuftig voksende pinsion konto, så ligge i den fornuftige ende. Og det samme med min kæreste, så er da lidt skuffet over det rasultat de er kommet frem til..

    Jeg kan se, at der bliver lagt bank navne ud hele tiden.
    Min bank er Jyske Bank

    #140564
    SchroderForfatter

    Helt enig, med at der helt sikkert er noget at spare i internet bankerne, men er meget af den gamle skole, vil gerne kunne komme i tide og utide og se min rådgiver i øjene. Men spare også gerne, så hvis der fremkommer nogle store besparelser, så ville jeg nok også skifte..

    Og tak, glæder os også til at være husejere..

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 41 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.