Totalkonto

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90067
    AnonymForfatter

    Jeg har fundet nedenstående hos Jyske Bank:

    “En Totalkonto giver dig den fordel, at vi modregner løn, opsparing og budget, før vi beregner renten på dit lån.

    Det betyder, at du kun betaler rente af den saldo, der alt i alt er på din Totalkonto – ikke af hele lånet"

    Kender I til andre banker med lignende totalkonto princip?

    Pt. har jeg Sydbank, hvor jeg betaler per konto enkeltvist.

    #140408
    thsvForfatter

    Det tilbyder alle banker vel idag, det kaldes jo kassekredit!

    Men er du boligejere er den optimale konto jo en boligprioritet, der fungere som universalkonto, så du får samme rente, som banken vil have på lånet.

    Et godt eksempel er Nordeas Boligkøbsprioritet til finansiering af 80-100% af ejerboligkøbet til 5,7% i rente.

    Kontotypen eksisterer ligeledes som finansiering i 0-80% intervallet både for ejere og andele.

    #140460
    AnonymForfatter

    Nej det er ikke det samme som en kassekredit.

    Sådan som jeg har forstået det:

    Lønkonto +5000
    Budgetkonto +3000
    Derudover har man f.eks. en kassekredit
    ved siden af hvor der er trukket -10.000

    Man betaler altså kun rente af 2000 kr.

    Tror ikke at der er særlig mange banker/sparekasser som gør brug af det.

    #140470
    thsvForfatter

    Og hvis du placerer alle de 3 beløb på samme konto!
    Gæld : -10.000
    Lønkonto: 5.000
    Budgetkonto: 3.000
    Bliver saldoen jo netop de samme 2.000 kr.
    Man får altså samme rente på indestående på løn- og budget-konto, som man betaler for lånet (kassekreditten).
    Ulempen er jo bare, at det er en stor konto, både med lån, budgetkonto og lønkonto alt-i-et, men sådan fungerer totalkontoen vist osse.

    Vores egne boligprioritet fungere jo netop osse som en universalkonto.
    Der er en konto til selve lånet, og så vores universalkonto til indlån.
    Op til lånets maksimum for vi så de samme 2,8 i rente, mens indestående herover forrentes med 0,8 el. 1,0 % (som en alm. lønkonto). Jeg er ikke helt sikker, da Eik bank er lidt dårlige til at oplyse om rentesatsen.

    #140516
    AnonymForfatter

    Ja det er jeg med på. Men da klart en fordel for dem som ønsker at beholde alle 3 konti i stedet for at samle det på en.

    #140526
    KlodshansForfatter

    Har haft en “Totalkonto". Det er en mærkelig pseudomåde at føre budget/regnskab på. Det er meget bedre blot at have en saldo med sin samlede kredit og så føre diverse udgiftsposter i et egentlig regnskab derhjemme.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.