Browser/styresystemuafhængig netbank?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • mcsForfatter
    Indlæg
  • #90051
    mcsForfatter

    Da jeg loggede på Sydbanks netbank i dag, fik jeg følgende besked:

    “Efter d. 02.09.2009 kan du ikke længere logge på NetBanken fra denne computer.

    Af sikkerhedsmæssige årsager lukker vi for adgangen til NetBanken fra:

    * Windows 95
    * Windows 98
    * Windows ME
    * Windows NT
    * OS/2"

    Da jeg hverken kan eller vil skifte styresystem, skal jeg jo måske finde en anden bank. Jeg ved Jyske Banks netbank fungerer fint med stort set alle browsere (og uden java), men er der andre banker der kan tilbyde noget lignende?

    Det med sikkerhed er iøvrigt noget nonsens. Hvordan kan et gammelt styresystem gøre et nøglekort usikkert?

    #140262
    AnonymForfatter

    Jeg tvivler på, at Sydbank er alene om at afgrænse gamle styresystemer. Måske er det ikke et sikkerhedsmæssigt problem, men skyldes evt., at bankens IT-leverandør kræver for høj betaling for at understøtte udfasede systemer.
    Nordea tillader ikke, at man logger på deres netbank, hvis man ikke har installeret seneste opdateringer til Windows XP, og det er et reelt sikkerheds issue, fordi opdateringerne lukker hacker huller. Min mand, der foretrækker Windows 95, Netscape og WP51, er oprørt og overvejer at skifte bank.
    Hvis man ikke ønsker at følge med tiden, kan man kopiere sin bank-identifikation til et bærbart medie og gå på biblioteket for at ordne bankforretninger.

    #140264
    mcsForfatter

    Det er jo også et reelt problem hvis man har et certifikat liggende på computeren. Men jeg (og andre med samme styresystem) har et nøglekort af pap – hvordan kan et evt. usikkert styresystem gøre det farligt? Der ligger intet der har med netbanken at gøre på computeren.

    Og der er ingen problemer med at understøttet gamle systemer. De kræver jo i forvejen nye browsere. Og Firefox opfører sig altså ens uanset styresystemets alder…

    #140272
    testForfatter

    vel jeg var også oprørt da man tvang mig over på www net bank fra det gamle batch system. Det betød jo at jeg var nød til at anskaffe mig bredbånd.

    nej vi gamle maskinstormer må nok opgive kampen mod overmagten. Men jeg tvivler også på at sikkerheds argumentet er validt. Det den med at vedlige holde for mange systemer.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.