Gode råd savnes om bank/bankvalg

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90027
    AnonymForfatter

    Hej

    Vi har brug for nogle gode råd-

    Jeg har de sendeste 5 år været under uddannelse og havde sidste eksamen den 2 juni, og startede med job selv samme dag. Under studietiden havde jeg lidt arbejde og SUén.
    Manden har hele tiden været i fast arbejde. (ca. 17-18.000 udb.og jeg vil komme til at ligge det samme sted ca. måske lidt højere)

    For 5 år siden købte vi et nedlagt landbrug. – ældre sag, men løste det visuelle med maling og udskiftede alt varmesystem (fra oliefyr til pillefyr og brændeovn) Nu hvor jeg så er uddannet, har vi kontaktet vores bank, for at høre til lånemuligheder.

    Vi har lagt budgetter og kom frem til at 400.000 var beløbet vi gerne ville låne.
    I forvejen skylder vi ca. 900.000 på huset.
    (som huset ser ud i dag inden renovering har banken vurderet det til 1.200.000)
    (en lille undring, hvordan kan en bankmand vurdere et hus? )

    Banken er Nykredit.

    nå men alt dette spurgte vi til for næsten 2 måneder siden. og fik svaret at så snart jeg fik en ansættelses kontrakt, kunne han gå videre med sagen, men han kunne allerede da sige at det sagtens kunne lade sig gøre.

    men i dag blev min mand ringet op at der stod 1000 kr. minus på hver af vores kontoer, og at det accepterede de ikke, så hvis vi ikke fik det udlignet så kunne vi ikke låne pengene… sagen er så bare den, at vi har fået købt noget maling, (en hoveddør – som var fejlkøbt til en super pris) m.m. mindre ting som vi skal bruge til renoveringen.
    Og at jeg ikke har fået udbetalt min første løn endnu.

    Vi har så i dag flyttet nogle ekstra penge fra en anden konto over og dække vores tilsammen 2000 kr minus.

    Men helt ærlig? kan det passe at det har en betydning??

    Jeg synes at der har været flere episoder med denne bank som har irriteret os i løbet af de sidste 5 år. Da vi ellers er ansvarsbevidste mennesker – men ja man kunne da godt have sagt at vi kunne have haft ventet med at købe til ex. mandens løn går ind den 20. eller min den 30. eller at SPén var blevet udbetalt.

    Derfor går jeg nu med tanken om man skulle tage og skifte bank??

    Men hviklen??

    Og vi har allerede indhentet tilbud fra de forskellige firmaer, og bestilt mureren, da vi jo havde fået at vide at lånet var i orden?

    #139960
    OpgaveForfatter

    I bankens “øjne" og i systemet vil i stå svagt hvis i har overtræk, en kredit afdeling vil også se skævt på et overtræk, hvis der skal optages yderligere lån.

    Altså I kan jo ikke være sikker på at få lånet, før i har skrevet under, husk at banken altid kan trække i land! Derfor ville jeg nok vente med murer osv, før i har set pengene på kontoen. Andre banker låner ofte ikke bare ud, før i som kunde, har bevist at i er gode kunder hos dem.

    #139966
    NultopskatForfatter

    Nogle banker tager sådan et overtræk meget tungt, Nykredit bank er en af dem.

    Hos Nykredit bank skal du helst have haft dit arbejde i de sidste 5 år og huset helst 6-7 år før de vil overveje at låne dig penge.

    Det er blot min erfaring med den bank.

    Find dig en anden bank…

    #140008
    AnonymForfatter

    Jeg er enige i, hvad de andre siger. Nykredit har ry for at være en lidt “skrap" bank.

    Mht. bankskifte så er I nødt til at gå ud i “byen" og “snuse" jer lidt frem. Bankerne har generelt set en overordnet udlåns politik, men der er stadigvæk forskel på hvad bankerne har af krav og forventninger til jer.

    Derfor er det en god ide, at snakke med flere banke og forhøre jer lidt frem. Lad vær med at vælge den første og bedste.

    Angående bestilling af murer og materiale så er det nok en dum ide. Så længe I ikke har underskrevet noget papir på lånet, så er der kun tale om en slags forhåndsgodkendelse til et lån. Dermed ikke sagt at I er garanteret lånet – banken har stadig mulighed og lovhjemmel til at trække i land igen, hvis den føler at I ikke opfylder kravene til et lån. Først når papirerne er underskrevet, så fanger bordet så at sige.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.