Opstarte firma med privat og offentlig arbejdsgiver

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90021
    AnonymForfatter

    Jeg tjener omkring 400.000 om året i det offentlige. Derudover har jeg mulighed for at arbejde privat ved siden af. Her kan jeg måske tjene omkring 100.000 årligt. Den private arbejdsgiver vil kunne indbetale pengene til mit firma. Mit spørgsmål er så om jeg kan undgå at betale topskat af de 100.000 ved at starte mit eget firma?

    Nogen der ved noget om dette?

    #139874
    NultopskatForfatter

    Jep..no problemo

    Du kan vælge et personligt ejet firma og anvende virksomhedsordningen. Hermed bliver der sat “vandtætte skotter" mellem dig og dit firma. Overskuddet i virksomheden bliver beskattet med den lave sats, og påvirker ikke din indkomst, før den dag du beslutter at udbetale overskuddet til dig selv, her vil du dog blive beskattet.

    #139880
    AnonymForfatter

    Mange tak for svaret. Hvor meget skal overskuddet så beskattes når jeg udbetaler det til mig selv? Skal jeg betale topskat på overskuddet, i så fald er det jo lidt lige meget?

    #139882
    AnonymForfatter

    Af dit opsparede overskud i virksomhedsordningen skal du betale 25 % i skat (samme skat som selskaber betaler). Når du hæver overskuddet, indgår det hævede overskud som personlig indkomst i det indkomst år, hvor du hæver overskuddet. Hvorvidt du skal betale topskat når du hæver overskuddet afhænger af dine øvrige indkomstforhold i det år, hvor du hæver overskuddet.

    Hvis du skal betale topskat, når du hæver overskuddet har du som minimum opnået udsættelse af skattebetalingen.

    #139886
    AnonymForfatter

    Selv om jeg ikke er uenig med hr. Nultopskat, synes jeg, at svaret skulle være: jeps, multo problemo. Det er ikke nemt at slippe uden om topskatten.
    Vælger man at oprette en enkeltmandsvirksomhed, får man fornøjelsen af bogføringspligt, moms og årsregnskab. Man kan lade overskuddet stå i virksomheden til en forlods beskatning på 25%, men hvis man ønsker at tage pengene ud og fortsat tjener 400.000 kr. i sin offentlige ansættelse, så indgår pengene i den personlige indkomst og beskattes med den højeste procentsats. Skulle man være så uheldig at komme i Skat’s søgelys, fx fordi man “glemmer" at betale moms og skatter, dømmes der ofte “skjult ansættelsesforhold" (hvad det jo vitterligt også er), og den private arbejdsgiver kan afkræves beløb svarende til den manglende tilbageholdelse af kildeskat.
    En anden mulighed er at oprette et ApS (kræver 125.00 kr. i indskud). Det giver mulighed for at udbetale op til 48.300 kr. (2009) af overskuddet efter 25% skat som udbytte til 28% beskatning – mellem 48.300 og 106.100 er satsen 43%, hvilket stort set svarer til topskatten for personlig indkomst.
    En mulighed i ApS virksomheden er at udbetale hele beløbet som løn, men indsætte lønnen på en ratepension. Så skal der kun betales 8% i sundhedsbidrag. Denne mulighed findes ikke i en personligt ejet virksomhed, her må der max indsættes 30% af overskuddet på en pensionsordning.
    Endelig kunne man foreslå, at der lægges lidt mere energi på den offentlige arbejdsplads i stedet for at arbejde ved siden af. På den måde kunne vi måske alle sammen slippe for topskatten en dag 🙂

    #139906
    AnonymForfatter

    3. mulighed: du lader pengene stå i firmaet og bruger dem kun til “udgifter" i firmaet ( tøj-køb osv. hvor du beder butikken om at skrive en regning, hvor der står uniform…)
    på denne måde slipper du for skat og moms af det beløb du køber for, dog er det MEGET ulovligt.

    #139946
    AnonymForfatter

    Ulovligt, bulovligt – lever man i et land med et af verdens højeste skattetryk er det uundgåeligt, at en vis kreativ fortolkning af lovgivningen vil forekomme.

    SKAT burde istedet lave en prisuddeling à la Oskar-cermonien for mest kreative bogføringspraksis, da det i realiteten er dette nødvendige onde, der gør Danske erhvervsdrivende til nogle af de bedste af slagsen -> ganske simpelt, fordi de har tilpasset sig et af de meget fjendtligt miljø, hvor kun de mest kreative “overlever".

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.