Vurdering.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90018
    AnonymForfatter

    Hej Derude,

    Jeg håber virkelig meget i kan hjælpe mig.

    Er i den situation at jeg har på fornemmelsen at jeg er teknisk Insolvent. For at sikre en hurtigere afvikling på mine lån hvis dette er tilfældet.

    Nu kunne jeg jo godt tænke mig og hører, hvad gør jeg ? Kan jeg kontakte en hvilken som helst ejendomsmægler og bruge deres vurdering overfor banken ?(Evt. Bank skifte under vejs.)

    Eller skal denne vurdering foretages af vurderingsfolk fra et realkreditinstitut?

    Der er tale om en Ejerlejlighed.

    På forhånd tak.

    Mvh

    scheff

    #139848
    testForfatter

    hvad mener du med afviklet hurtigtst muligt?

    jeg har en fornemmelse af at du tror du kan slippe ud af din gæld

    #139850
    AnonymForfatter

    Hej.

    At være teknisk insolvent betyder at dine aktiver (lejligheden)besidder en mindre værdi end dine forpligtelser/passiver (gælden).

    Så længe du betaler dine afdrag – altså ikke misligeholder dine lån – er der intet problem i at være teknisk insolvent udover det faktum at du er tvangsbundet til din ejendom.

    Med andre ord kan du sove roligt om natten sålænge du betaler dine afdrag.

    Da du ikke ekplicit formulerer din problemstilling skal ovenstående feedback ikke opfattes som udtømmende.

    Håber du sover lidt roligere i nat. 🙂

    #139854
    AnonymForfatter

    Jeg takker rigtig mange gange for dit svar.

    sscheff

    #139856
    AnonymForfatter

    Det jeg mener er at jeg skal vide om jeg er teknisk insolvent, da jeg formentlig skal til og skifte bank og hvis mine lån overskrider værdigen af lejligheden, så er jeg som sagt stavns bundet til den bank og bolig. Der vil bankerne ikke tage en kunde som har en bolig som er overbelånt.

    Derfor ville jeg vide hvilken måde jeg kunne finde ud af hvad jeg var evt. teknisk insolvent for. Så jeg kunne få det afdraget fra en evt. opsparing, så mit bank skifte ville gå igennem nåleøjet i denne hektiske tid.

    Det var meningen med mit indlæg.

    Problemet er så : Hvem skal jeg henvende mig til for at få vurderet lejligheden?

    Så kan finde differencen mellem reelt optagede lån i lejligheden og hvad lejligheden reelt er værd.

    sscheff

    #139858
    AnonymForfatter

    Du kunne starte med gør-det-selv metoden ved hjælp af Realkredit Danmarks boligberegner:
    http://www.rd.dk/boligberegner
    Man skal imidlertid ikke være alt for stensikker på, at beregnerens resultat accepteres af alle bank. Hvis bankerne tvivler på den værdi af ejendommen, som man selv foreslår, vil de bede deres egne folk – som regel det ejendomsmæglerfirma, som de samarbejder med -foretage en vurdering.
    Man kan altid kontakte en ejendomsmægler efter eget valg for at få vurderet sin ejendom. Hvis man “bare" skal ha’ en vurdering, skal man sandsynligvis betale for det. Men hvis det antydes, at man er interesseret i at sælge, foretages vurderingen nok gratis. Spørg for en sikkerheds skyld først. Tilsvarende kan man henvende sig til et realkredit institut – for eksempel under påskud af at ville omlægge lån – og få en konkret tilbagemelding på hvad ejendommen er værd.
    På den anden side forstår jeg ikke, hvad problemet er. Hvis banken, du skal skifte til, mener, du er teknisk insolvent, vil den – som du skriver – nok ikke modtage dig som helkunde. Men hvis du har penge til at nedbringe gælden, kan det vel gøres, når du har talt med den nye bank. Hvorfor vil du absolut være solvent, inden du kontakter banken?

    #139864
    AnonymForfatter

    Det er blot en fornemmelse fra en gang jeg før har forsøgt og skifte bank uden held.
    Derfor ville jeg gerne være på den sikre side…

    sscheff

    #139866
    AnonymForfatter

    Det er da en fornuftig økonomisk strategi altid at forsøge at være solvent. Så selv om det Sscheff ikke skal sælge sin bolig lige nu forstår jeg godt, at han gerne vil kende værdien. Vi burde i og for sig gøre det samme (men tør ikke se vores insolvens i øjnene lige nu, da vi ikke kan afdrage yderligere)

    :o)// Money3

    #139896
    testForfatter

    som Tove skriver kan du ta udgangs punkt i den offentlige ejdomsvurdering. På BRFs hjemme side og andre er der opgørelse over hvor meget ejdommen af forskellige type er faldet i de forskellige områder.

    Men den endelige vurderng er jo så op til den bank du skifter til.

    Personligt ville jeg også se på mine totale bankforetninger i dag og så undersøge det i forhold til andre banker. Da jeg gjordre det sidste med EIK bank var det sådan set kun Andels kassen jeg synes virkede interesant, men forskellen mellem den korte og lange rente ikke blev meget mindre forsvandt iden med at konvetere lån og skifte bank, men i relation til din situation ville jeg bare sige at ikke alle bankernes gode tilbud er lige gode når man først se på hele pakken.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.