Fejlagtigt overtræk

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87048
    AnonymForfatter

    Jeg flyttede for et lille år siden bank fra Lokalbanken til Nordea, i den forbindelse skulle jeg have flyttet mit forbrugslån med. Det drejede sig om et beløb på ca. 21.000 kr.. Jeg fik oprettet en lønkonto med kassekredit, en opsparingskonto samt en konto hvor lånet blev placeret på…
    Meningen var så at Lokalbanken skulle overføre lånet til min “lånekonto" i Nordea. Dette skete ikke, istedet blev lånet sat ind på min lønkonto med kredit, så kreditten blev overtrukket lidt over 10.000 kr..
    Fejlen blev rettet et par dage senere, og pengene sat ind på den rigtige konto. Nu har jeg opdaget ved et tilfælde, at Nordea har noteret at dte er MIN fejl at min konto har været i minus. De påstår at det er mig der har trukket over!
    De vil ikke slette de oplysninger i deres system, eller i det mindste notere at det ikke er kundens (min) fejl.

    Spørgsmålet er så, har de ret til at bevare oplysninger der påstår at det er mig der har trukket over, set i lyset af at det ikke er min fejl? Kan jeg kræve at få det slettet fra deres system? Vil disse oplysninger blive videregivet til en anden bank, hvis jeg vælger at flytte bank (og det gør jeg!)? Og til sidst kan jeg klage over det til en instans og derved forsøge at få medhold den vej?

    Jeg håber at der er et par kloge hoveder herinde…

    Med venlig hilsen
    Dimitri Hardorff

    #105564
    AnonymForfatter

    Der er vel egentligt ikke ret meget at klage over! Jeg er sikker på, at Nordea vil godtgøre dig den eventuelle forskel i renteudgifterne, hvis du snakker pænt og roligt med dem og forklarer dem sagens sammenhæng.

    Mht. registreringen om dit historiske overtræk er det sikkert ikke noget man “bare lige" kan slette. Tilgengæld bør det ikke være eneste grundlag for en kreditvurdering af dig, og har derfor næppe nogen indvirkning på, hvordan de ser på dig som kunde. Ydermere er der næppe noteret, at DU har lavet et overtræk, men snarere at DER HAR været et overtræk. Den slags informationer sendes naturligvis aldrig fra bank til bank.

    Summa sumarum: slå koldt vand i blodet og tag en stille og rolig samtale med medarbejderen, der hjalp dig med at skifte bank. Så kan han sikkert tage et notat omkring sagen, som dermed skulle være ude af verden.

    Håber det var et tilstrækkeligt svar.

    #105568
    AnonymForfatter

    Det er ikke renteudgifterne der går mig på, det er at Nordea ikke vil lytte til mig. Medarbejderen der solgte mig produktet, er skiftet til et andet sted, og er derfor ikke længere i samme filial. De øvrige to medarbejdere jeg har nævnt dette overfor, lader til at slå det hen, samt tror mig ikke, og det irriterer mig grænseløst…
    At enten Nordea eller Lokalbanken, har lavet en beklagelig fejl skal ikke gå ud over mig som kunde, og det går det når der i systemet står at der har været et overtræk i den størrelses orden. Dette er måske ikke nok til at ødelægge en evt. kreditvudering af mig, men det kan være en medvirkende faktor i tilfælde af at jeg søger kredit i en eller anden form.

    Det er dog betryggende at vide at disse oplysninger ikke kommer til en ny bank.

    Men hvad skal jeg gøre i en situation hvor banken simpelthen ikke tror på mig, samt slår det hen?

    Det jeg vil frem til er, er der en instans jeg kan henvende mig til? For jeg må indrømme at jeg er træt af ikke at blive hørt på.

    #105572
    AnonymForfatter

    Der er ikke nogen du kan klage til om det andre end deres chef. Det plejer at få folk til at reagere, men personligt synes jeg det er en lille ting at gå op i…

    #105576
    AnonymForfatter

    Okay tak. I min verden tager man sine fejl på sig, og sørger for at andre ikke skal lide under dem. Det er en principsag.

    #105676
    AnonymForfatter

    Snak med chefen og forlang sagen rettet ,jeg har haft en lignende episode med BG-Bank i forbindelse med køb af lejlighed hvor de overtrak min konto selv om jeg havde betalt afdragene 1,5 måned for tidligt (girokort ).
    Dette tog over 2 år at rette og jeg var ikke kernekunde af samme årsag ,hvis jeg havde betalt rettidigt 2 år i træk er det meget nemmere og billigere at ansøge lån.
    Tror at jeg stadig står som en dårlig betaler hos RD selv om det er rettet hos BG-bank, jeg gider ikke at bokse med dem mere, men skiftede bank da det så ud til at være i orden fra bankens side.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.