Investering – kortsigtet

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89992
    AnonymForfatter

    Jeg er nyskilt, og flyttede fra fælles hus til en lille driftbillig andelsbolig sidste år. Min friværdi-del på ca. 600.000 kr er jeg i tvivl om hvorledes jeg bedst opbevarer/investerer. Jeg er 50 år, og forventer ikke at blive i andelsboligen resten af livet, så pengene skal muligvis bruges til flytning om ½-2 år men det er usikkert og afhængig af hvorledes min fremtid tegner sig. Jeg har pt. ikke arbejde. Jeg håber, i har et godt råd til mig for den korte tidshorisont med mulighed for at få pengene fri igen. Jeg har i dag pengene stående i kontanter på en alm. bankkonto, og tænker på alt imellem højrentekonto, aktier og kolonihavehus.

    #139642
    AnonymForfatter

    Jeg har mine penge stående i FIH-Privat bank og Finansbanken “se Opsparingskonto" –
    Men du kan også købe obligationer for nogle af pengene og sikre aktier !

    #139650
    AnonymForfatter

    Bosol:

    Sikre aktier? Uddyb venligst!

    #139652
    thsvForfatter

    Du kan da opbevare de 600.000 kr på min boligprioritet til 2,8% i rente. ;-D

    Nej, spøg til side, private kan ikke opnå nogen særlig god rente lige for tiden!
    Jeg ville sætte halvdelen på en højrente-konto bundet i et år, FIH er i 2,8%, ved ikke om man kan få højere.
    Den andel halvdel ville jeg købe 5% 2041-OA obligationer for, de står i ca. kurs 94,5, så giver en fin forretning (ca. 5,3% i direkte rente), og chancen for 5,5 kurspoint i gevinst. samtidigt kan du jo bare beholde obligationerne til udløb, hvis kurserne skulle falde.

    #139668
    HalliHalloForfatter

    Til thvs:

    Hvis jeg må give mit besyv med, så syntes jeg personlig ikke rigtig om din anbefaling af at investere i obligtioner med så lange løbetider, da de jo er meget kursfølsomme i tilfælde af selv små rentestigninger. At de snart skulle nærme sig kurs 100 anser jeg ikke for realistisk, men ved det selvfølgelig ligeså lidt som du.

    I de sidste par år har jeg dog selv haft sådanne obligationer i mit pensionsdepot – da jeg ikke kunne se nogen muligheder på aktiemarkedet mere – men her i slutningen af februar solgte jeg hele skidtet og købte i stedet virksomhedsobligationer. Dette har indtil nu ikke været nogen dårlig forretning.

    #139700
    AnonymForfatter

    Hvilke virksomhedsobligationer er det?

    Risikoen ved disse er vel markant større end stats- og realkreditobligationer?

    #139994
    HalliHalloForfatter

    Jeg har ikke købt dem i Sydinvest (Virksomhedsobligationer). Jeg ringede til dem i begyndelse af marts for at høre hvor meget den effektive rente var d.d., og fik oplyst at den var ca. 40%, så tænkte jeg at der nok var basis for lidt kursstigninger, hvilket der også er kommet, godt 30%, så vidt jeg kan se.

    Jeg ved godt at deres omkostninger er lidt højere, men jeg bliver heller ikke i denne investeringsforening i al evighed.

    #139996
    HalliHalloForfatter

    Rettelse – Der skulle selvfølgelig have stået at jeg har købt dem i Sydinvest. Undskyld! Undskyld

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.