vejledning og eventuelle råd.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89977
    AnonymForfatter

    Hej mit navn er Nadia Nielsen.
    jeg er 19 år gammel er skal til at blive handelsstudent i år. jeg skriver på baggrund af at jeg har i tankerne at ville investere i andelslejlighed,da jeg selv mener at dette ville være en god start for mig.
    jeg søger en 2 værelses lejlighed hvor min kæreste og jeg kan være.Grunden til jeg lige netop har haft andelslejlighed i tankerne, er fordi jeg om et år skal læse videre igen, og gerne vil være sikker på at selvom jeg ikke får den forholdsvis høje indtægt(men istedet får SU og penge fra et deltidsjob),at jeg stadig har råd til at blive boende og leve. Dette har jeg tænkt fordi jeg ved at den månedlige ydelse somregel er forholdvis lav ved en andel end hvis du bor i en leje, og at jeg så derved er sikret mig en lejlighed til når jeg læser videre og senere hen.
    mit tvivl opstår så, når jeg tænker på hvordan jeg skal håndtere det her og hvor jeg skal starte?
    jeg har ikke noget job endnu, men er i fuld gang med at lede efter en fuldtids stilling så jeg kan spare en masse penge sammen inden jeg påtager mig det lån i banken.jeg bor hjemme, men har allerede sparet omkring 30.000 kr sammen ind til videre, og vil forhåbenlig spare endnu flere sammen.
    – Mit/mine spørgsmål er så, hvad jeg først og fremmest skal gøre?

    – Er det overhovedet klogt af mig at sætte mig i gæld i så tidlig en alder?og hvad vili råde mig til?

    – Hvis vi antager at jeg tager det lån, hvad er mulighederne mht. tilbage betaling hvis vi skal tage i betragtning at jeg til og med sommeren 2010 vil arbejde fuldtid og dernæst vil læse videre og måske 3-5 år?

    håber i kan besvare mine spørgsmål

    #139628
    RedaktionenForfatter

    Hej Nadia

    Du bør nok fortælle lidt mere om jeres fælles økonomi for at debatørerne kan komme med et svar.

    Med venlig hilsen
    Mybanker.dk

    John Norden

    #139658
    thsvForfatter

    Jeg ville i din situation ikke købe en andel!

    Jeg ville istedet leje en lejlighed, da du kan opnå boligstøtte, og ikke forpligter dig til at eje en andel, som måske er usælgelig, eller skal sælges for det halve om 3-4 år.
    Men bliv boende hos dine forældre så længe som muligt, og spar så meget som muligt op.

    Vil dine forældre låne dig til andelsindskuddet (via deres friværdi), er situationen anderledes, men stadig, du skal kun købe en andel, du vil bo i, i mindst 5 år!
    Kæreste og bo sammen, det lyder som om der snart er småfolk på vej.

    #139680
    AnonymForfatter

    okay, har virkelig også overvejet hvad jeg skulle gøre, mht.om jeg skulle købe eller ikke købe en andel.
    men er da glad for at jeg kan få noget hjælp til min beslutning, man skal jo også tænke på at bankerne også er en forretning, og derfor også vejleder ud fra hvad der er mest rentabelt for dem, mht. hvordan de får flest penge ud af det.

    men min situation er således, at jeg allerede før har boet ude, og det var på et kollegeværelse på 18 kvadratmeter, og jeg var lige ved at gå ud af mit gode skind. så flyttede jeg hjem igen på grund af at jeg blev fyret fra mit daværende arbejde på grund af nedskæringer 🙁 så tilbød min mor at jeg kunne flytte hjem igen så jeg ikke skulle have de bekymringer om at have råd til at bo og derudover leve. Så jeg har ventet med at finde et job,til jeg er færdig med min eksamner, så jeg ikke skulle bekymremig om det.

    men nu vil jeg gerne finde noget ordentligt at bo i, og har besluttet mig for at det ikke skal være en 1-værelses jeg vil bo i igen. Det jeg så leder efter er, en lejlighed som jeg kan bo i, hvor ydelsen er forholdvis lav, så når jeg går fra at arbejde fultid dette ene år, stadig har råd til at bo i den pågældende lejligehed, selvom jeg er på SU og forhåbenligt har et deltidsjob ved siden af(hvilket er derfor jeg tænkte på en andel)
    (af personlige grunde kan jeg ikke bo hjemme længere)

    – Mht. boligstøtte, hvad har jeg af muligheder? hvad bliver der taget i betragtning, når kommunen skal bedømme beløbet for ens boligstøtte. er der eventuelt nogle krav der træder i kraft.

    – Mht. hvor langt tid jeg ville bo i andelslejligheden, er ind til den dag jeg fandt noget større, og havde råd til noget større. Med dette mener jeg, når jeg en dag er færdig med uddannelsen og derved får en væsentlig større indtægt,eller måske har behov for noget større hvis jeg vil have børn.
    så ved køb af en andel, ville være for at sikre mig en bopæl nu og flere år frem, til når jeg når det næste skridt i livet, altså finder en mand o.l.

    det skal lige siges at det er mig der skal bo i lejligheden alene, og kæresten kommer til at være der en del( det er derfor jeg gerne vil have plads til os begge to)han er nemlig ikke så gammel og er derfor ikke moden nok til flytte hjemmefra endnu.

    #139684
    HalliHalloForfatter

    Nadia, det er noget af en røverhistorie du disker frem med.

    Hvis den skulle være sand, kan jeg bare oplyse at man kun kan få boligstøtte til en andelsbolig som lån, og skal som oftest tilbagebetales ved salg.

    Er der tale om en almindelig lejelejlighed, så kan man i øvrigt kun få max. ca. 700 kr. som enlig i boligstøtte, og jeg vil tro at det er det samme du kan få, hvis det er en andelsbolig.

    Men prøv selv at foretage en beregning på din kommunes hjemmeside. Her kan du indtaste dine indtægter og du kan straks få oplyst støttens størrelse.

    Og husk – flytter du sammen med din fyr, så skal hans børnepenge ikke medregnes!!!

    #139718
    AnonymForfatter

    hvad mener du med dette??
    mener du at de penge man kan få i boligstøtte, hvis man har en andelslejligheden, er noget man skal betale tilbage ved salg af andelen igen? altså så boligstøtten er et form for lån?

    Du siger også at hvis der er tale om en almindelig lejelejlighed, er det mugligt at kunne få max. 700 kr i boligstøtte hvis du bor der alene, men hvad så hvis du bor i en andel? kan du få en højere boligstøtte, eller er den knappe ydelse den samme som ved leje? og skal du ved leje betale boligstøtten tilbage igen ligesom ved andelen?

    undskyld jeg spørg, vil bare gerne sættes ind i al det her på en ordenligt og fornuftig måde, vil jo helst ikke ende med at gøre noget forkert.

    #139720
    thsvForfatter

    Hej Nadia

    Tag dig ikke af de andre, de tror du er en trold!

    Du kan kun få boligstøtte, når du bor til leje.
    Du kan ikke få boligstøtte til en andel.
    Og du får meget svært ved at låne til en andelslejlighed som studerende.

    Hvis dine forældre derimod køber lejligheden, og fremlejer den til dig, kan du opnå boligsikring, da du nu bor til leje. Dine forældre beskattes så efter f.eks. kapitalafkast-modellen. Slå “forældrekøb" op på Google.

    Kender ikke din økonomiske situation, men kontakt mig evt. via PB på BoligDebatten (samme brugerID).

    Men jeg ville satse på en lejelejlighed, medmindre du kan købe en billig 2-vær andel kontant.

    #153718
    ScarletForfatter

    Kære Nadia

    Den med 700- er noget af en and, til påske skal man have kyllinger !

    Hér kan du beregne, hvad du kan få i boligsikring, hvis du LEJER :

    https://www.borger.dk/Emner/bolig-og-flytning/boligstoette/Sider/default.aspx

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.