lånebegreber

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87045
    AnonymForfatter

    Hej!

    Jeg skal til at omlægge mit nuværende lån til min andelsbolig.
    Jeg skal låne ca. 200.000 kr. (lidt under 80% af boligens værdi) og lånet skal løbe i ca. 13 år.
    Nu har jeg fundet frem til to af de (tror jeg) billigste banker. Alm Brand Bank og Skandiabanken. Her deres lånesatser:

    Alm Brand Bank:
    Nominel årlig rente 4,23 %
    ÅOP 4,9 %
    ÅOP efter skat 3,5 %

    Skandiabanken:
    AndelsPrioritet 3.95 %
    Nominel årlig rente 4.01 %
    ÅOP (Årlige omkostninger i procent) 4.5 %
    ÅOP efter skat 3.0 %

    Er lidt i tvivl om begreberne(!), hvad skal man være opmærksom på, og sidst men ikke mindst, hvilken af disse banker ville i anbefale???

    På forhånd mange tak for hjælpen!

    Mange hilsener
    novicen

    #105520
    MichaelForfatter

    Hej

    Her en kort ordforklaring:

    ÅOP: Årlige omkostninger i procent. Populært sagt det som det koster at have lånet om året. Alle omkostninger (renter og gebyrer) er medregnet i dette tal. ÅOP efter skat er så det samme, blot er rentefradraget medregnet.

    Nominel rente: Den reelle rente p.a. Er som oftest lidt højere end pålydende rente, da der er rentetilskrivning flere gange om året (sandsynligvis 4 gange).

    Et lån er efter min mening et discountprodukt, dvs. det handler om at finde det billigste. Da du tilsyneladende har styr på hvor meget og hvor længe, ja så ville jeg ikke tøve med at tage Skandiabanken.

    #105610
    AnonymForfatter

    Hej Michael!

    Tusind tak for dit svar og på din overskuelige og godt forklarede
    forklaring! Det var dejligt at få tingene forklaret 🙂

    Vil så væle Skandiabanken som du anbefaler…

    Mange hilsener fra
    novicen

    -og endnu engang tak!

    #105668
    AnonymForfatter

    Jeg ville vælge Skandiabanken, den har de laveste ÅOP, og den satser efter min opfattelse – jeg er kunde begge steder – mere på vækst via lave omkostninger, fornuftig gebyrpolitik etc, det gør Almindelig Brand Bank ikke, dens vækstmodel synes først og fremmest at gå ud på at få lokket bankkunder ind i forsikringsselskabet Almindelig Brand.

    AF

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.