Har brug for råd omkring banks karv om kontant kaution

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89952
    AnonymForfatter

    Vi har som udgangspunkt en sund og god økonomi med en årsindtægt på ca. 1.200.000. Vi har realkredit for 2.500.000 samt et bolilån på 400.000. Derudover har vi en ejendom i Frankrig som er købt “viager" igennem en arve tante (fransk måde at handle ejendom på hvor arvinger i vores tilfælde kan overtage ejendommen for meget små penge og som er lidt som en lotto kupon, da edr er et maks. beløb man skal give for ejendommen, men hvis sælger dør er ejendommen arvingernes for edt beløb der er betalt indtil videre). Dvs. at en ejendom i et meget attarktivt område lige på grænsen til Schweiz (10 min fra Geneve lufthavn) liggende på bjerg i fredet området. 369 m2 bolig 3 tønderland have. Vurdering pr. 1 april 2009 EUR 1,700,000 – viager købssum EUR 360.000, dette afdrages med DKK 27.000 om måneden i 10 år (sælger er 84 år) – lån er optaget som kassekredit i dansk bank med ejerpantebrev i privatbolig i DK på 1.000.000 som forløbig sikkerhed – man kan ikke lave realkredit belåning da sælgers ret til at bo i huset ikke kan tilsidesæætes af et pant, dvs. dette kan ikke få 1. prioritet (dvs. at realkredit ikke kan benyttes). I kontante indeståender har vi ca. 1.000.000 i banken (står i Holding selskab men er ren formue). Min mand tjener ca. 850.000 om året resten kommer fra mig, som ejer egen virksomhed sammen med en partner.

    Min virkomshed er en design virkosmhed som har en årlig omsætning på kr. 2.000.000. Min partner som er ejendoms developer og Roskilde bank “barn" kom i vanskeligheder allerede i August sidste år. Jeg lavede straks et virksomheds pant på 1.600.000 DKK med banken således at de var sikret mod min partners evt. konkurs. Derudover kautionere min partner og jeg ligeværdigt for firmaets kassekredit på. 1.550.000 DKK – er pt. 1.300.000. I virkosmheden havde vi igangsat nogle heftige investeringer da min partner ville indskyde 1.000.000 yderligere i September sidste år – hvilket ikke skete pga. udviklingen i ejendoms markedet og derved måtte vores kasse kredit forhøjes fra 700.000 til det nuværende niveau. Vi har for 597.000 debitorer og et omsætteligt lager på ca. 1.200.000 DKK. For at skåne cashflow i virksomheden har jeg ikke trukket løn ud i 2009, men levet af en bevilliget kassekredit hvor jeg har brugt en stor del af denne til at betale regninger for virksomheden (et A/S) for at kunne svare enhver sit ifm. de invisteringstiltag min partner og jeg havde igang sat ifm. hans yderligere invistering i virksomheden og som ikke kunne stoppes.

    Banken siger nu flg. De vil have at holdinsselskabet skal stille kontant kaution for lånet ifm. viager lånet til ejendommen i Frankrig, da vores hus er faldet i værdi siden ejerpantebrevet blev optaget. Vi har tilbudt at min arvetante som er formuende ville være kautionist, hvilket de har afslået uden at tjekke hendes økonomi overhovedet (hun er rig!!!) med et svar om at det er besværlig med kautionister og de vil meget hellere have kontant kaution. Derudover har vi tilbudt et 2. prioritetspant i ejendommen i Frankrig, pga. retten til at bo for sælger og/eller 1. prioritetspant i 1000 km2 bygge grund som vi udover alt det andet ejer i Frankrig, vurdering pr. 1. April 2009, EUR 400.000. Der fik vi beskeden at de ikke brød sig om pant i udenlandske aktiver.!!!!! Dette har vi løst via en fransk bank som overtager viager lån mv. i løbet af juni måned 2009, edr er noget ekspeditionstid og liggetid mv. ift. dokumenter osv.

    Derudover vil de have en kontant kaution fra mig på pålýdende af min virkomsheds kassekredit – udover virksomhedspantet på 1.600.000 – bare for at være sikker. Jeg har en arv fra min mor som står til udbetaling på. ca. 900.000 DKK – deraf vil jeg betale indskudslånet fra min egen virkosmhed ydet via mit holding selskab på 400.000 tilbage – i en anden bank som virkomsheden benyttede da den startede. Og jeg vil dække min private kassekredit på 260.000 DKK (Bevilliget af banken som før nævnt). Dette har fået banken til at fare i flint. De vil have hele beløbet så de kan sætte det på en spærret konto – renter vil de oplyse andet end at de nok skal blive “gode" som kontant kaution for min virkosmheds kassekredit, da de ikke ser min partner som kreditværdig – han er dog ikke gået konkurs og hans holding selskab som ejer 50% aktier i min virksomhed lever stadig i bedste velgående.

    Vi optog viager lånet til ejendommen i Frankrig som afdragsfri, men bad banken om at sætte DKK 8.000 ind hver måned, så længe vi havde det overskud i privat budgettet.

    Summa sumarum er at vi d.d. står i flg. situation;

    Vi har gjort banken opmærksom på at en fransk bank overtager viager lån til ejendommen i Frankrig. Aligevel kræver de indtil dette sker, kontant kaution fra Holding selskabet hvor der står 1.000.000 (ejet af min mand). Dette har vi intet i mod indtil vi modtog papirerne, hvori der står at denne kaution skal gælde alle nuværende og fremtidige låne forhold, dvs. en egentlig evigheds kaution (og derved en skjult kaution på min virksomhed som vi ikke vil yde så længe min partner er en del af virksomheden). Derudover har de ikke pga. vi ikke vil skrive under på dette, betalt afdragene til sælger af viager ejendommen i Frankrig i 2 måneder – hvilket er lig med en annullering af viager aftalen og et tab af de penge der indtil videre er betalt på ejendommen – lille million. Aligevel har de hævet kr. 8.000 hver måned som vi har sagt de kan hæve når der var luft i økonomien til det ikke som en del af låne aftalen med dem. Ydermere har de afvist størstedelen af regningerne på vores PBS service og har beholdt pengene (løn fra min mand) og sat det ind på på min bevilligede kasse kredit.

    Sidste træk var i Onsdags at spærre alle vores dankort, mastercard osv. for os begge. Dvs. at vi står 2 rimelig vellønnede mennesker uden en krone på lommen uden mulighed for at komme til vores penge og uden mulighed for at kunne købe mad osv. til vores familie (inkl. 2 børn) Dette forårsaget af at vi ikke vil sætte millionen fra min mands holding til kaution for min virkosmhed samt at jeg insitetere på at en del af arven fra min mor skal bruges til at betale mit oprindelige indskudslån til min virksomhed.

    Så spørger jeg, hvad “fanden" gør man i vores situation. Det er ligesom om at de har set at uha, her er nogle som faktisk har kontanter på konoen og det skal vi udnytte maksimalt og hvis de ikke danser efter vores pipe, så bruger vi bare mafia metoder?????

    Takker for indput – for jeg er rådvild

    #139480
    AnonymForfatter

    Det, du beskriver, er alt for kompliceret til at nogen kan gi’ et brugbart råd. I har behov for professionel assistance fra en advokat, virksomhedsrådgiver eller en revisor. Problemerne skyldes sikkert, at banken har vurderet at den virksomhed, som du og din partner driver, er i risiko zonen (specielt når partneren har spekuleret og mistet penge), og derfor søger de med alle midler at nedbringe gælden og skaffe sikkerhed. Der findes vel kun to muligheder: bøj jer for bankens krav eller forsøg at skifte bank. Det er vel en sandhed med modifikationer, at du og din mand har 2 vellønnede stillinger, for du har jo ikke fået løn fra din virksomhed i et stykke tid – eller kommer din løn fra et andet job?
    Men som sagt: I har brug for professionel hjælp, ikke kun et godt råd i et debatforum.
    Jeg håber det lykkes for jer at løse problemerne.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.