Andel og salg

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89924
    AnonymForfatter

    Hej Alle

    Min ekskæreste og jeg står i et større problem. Vi købte andel for 1½ år siden. Dengang var andelen 829.000 kr. værd. Den kan i dag sælges for omkring 700.000.

    Vi er desværre gået fra hinanden. Pt bor vi begge i lejligheden i København, men efter sommerferien bliver jeg med stor sandsynlighed nødt til at flytte til Odense for at studere.

    Vi havde begge gæld da vi kom købte lejligheden, så vi skylder 1. mio i alt. Jeg er villig til at tage 100.000 med ud, så min eks kan blive boende i lejlighden. Dvs hun kommer til at skylde 900.000. Hun får ca. 16.000 udbetalt hvert måned.

    Problemet er at Nordea ikke vil omlægge lånet, så hun kan blive boende. Og hvis vi sælger, så kommer vi begge til at skylde minumum 150.000 væk. Derudover går der formentlig lang tid før lejligheden ville blive solgt.

    Er der nogen derude som har nogle råd til hvad vi kan gøre i vores situation?

    mvh Benjamin

    #139078
    AnonymForfatter

    Når andelsboligen ikke kan finansieres, så kan I ikke gøre andet end at sælge til den pris markedet nu kan bære. Det er nok desværre under 700.000 kr

    #139084
    thsvForfatter

    Find sammen igen, og få afdraget den dyre forbrugsgæld. ;-D
    Jeg forstår godt Nordeas indstilling, da deres sikkerhed klart forringes med kun en panthaver. Nordea vil formentlig godkende din X-kæreste, hvis du overtager al forbrugsgælden, og hun kun sidder tilbage med andelslånet.

    Nu kender jeg ikke boligafgift og lejlighedens størrelse.

    Men i bedste fald vil X-kæreste økonomi være således:
    700.000 kr til 5% koster ca. 3.851 kr om måneden i ydelse over 30 år
    200.000 kr til 9% koster ca. 1.612 månedligt over 10 år.
    Hertil kommer de øvrige udgifter ved boligen.

    Jeg forstår ikke, hvorfor du kun skal tage 100.000 med af gælden?
    Jeres fælles gæld er på 1 mill., lejlighed er 700.000 kr værd, så det er vel 150.000 kr til hver i forbrugsgæld.

    Hvordan var jeres gæld hver især for 1½ år siden, inden køb af lejligheden?
    Hvis den var lige stor, skal den overskydende gæld jo deles ligeligt, ellers svarer til at din Ex-kæreste køber lejligheden for 800.000 kr.

    #139104
    AnonymForfatter

    Tak for svarene

    Pointen med at jeg “kun" tager 100.000 med ud er, at hendes gæld var langt større end min inden vi flyttede sammen.

    Vi lånte 829.000 til andelen. I aftalen skulle der opsættes en altan. Den endte med at blive 30.000 dyrere. Det er selvfølgelig vores eget ansvar at undersøge ting som dette, men heldigvis er man kun førstegangskøber een gang. Derudover lånte vi 70.000 til forbedringer(badeværelse mm).

    Problemet med at tage mere af gælden med er, at det ville svare til at jeg har betalt for hendes gratis badeværelse 🙂

    Vores forbrugslån er på 267.000. Det er lige i overkanten når jeg kun har boet der i 1½ år. Min gæld var på 30.000 inden jeg flyttede ind.

    mvh

    #139106
    AnonymForfatter

    Jeg blev lidt kreativ.

    Hvis jeg nu tog hele forbrugslånet med (267.000). Ville jeg så kunne lave en kontrakt med min ex om at hun skulle afdrage 167.000 til mig?

    #139108
    AnonymForfatter

    Benjamin, jeg er bange for det kan siges meget enkelt.

    Da I ikke er gift, tager i det gæld med ud af forholdet, der står jeres navn på. I deler ikke noget.

    Hvis I har et lån med fælles navn, er det 50% til hende og 50% til dig, uanset om lånet oprindeligt er gået til at forstrække hende med 267.000 og dig med 30.000

    Hvis du har været så letsindig at sætte fælles navn på hele gælden, så deler I gælden lige, rent juridisk.

    #139110
    AnonymForfatter

    Det ved jeg godt. Heldigvis er vi meget gode venner stadig, så vi diskuterer frem og tilbage hvordan vi bedst kan komme igennem situationen.

    Som sagt skal jeg læse i Odense til sommer(jura). Hvis jeg nu tager hele gælden med på 267.000. Så skylder min ex mig 167.000, hvoraf hun afdrager 1500 pr måned. Derudover tager jeg et SU-lån på 2600 pr måned, som jeg så vil betale lånet med.

    Dvs at jeg afdrager 4100 kr. pr måned til banken. Ville dette regnestykke kunne lade sig gøre?

    #139114
    thsvForfatter

    Jamen, det nye badeværelse er jo osse en del af lejligheden!
    Så gælden til dette indgår ju i de 700.000 kr i får for lejligheden.
    I er dermed insolvente ved et salg nu, da jeres lån i lejligheden er på over 900.000, og den reelt kun er 700.000 kr værd.

    Kan ikke se, hvorfor I ikke skal dele gælden, da mindst 90% af gælden skyldtes jeres fælles køb af andelen.

    Drop dine smålige betragtninger, om at lejligheden er mere end 700.000 kr værd incl. det nye badeværelse, eller find en køber, der vil give de 770.000 kr, du reelt vurderer lejligheden til.

    #139116
    thsvForfatter

    Din Ex-kæreste kommer til at skylde dig mindre!
    Du vil reelt sætte lejlighed til 770.000 til 800.000 kr ved den betragtning du kommer med, og det er uretfærdigt for din Exkæreste. Så vidt jeg kan tææle sammen ud fra dine tal skal din del af gælden være mellem 110.000 og 150.000 kr, alt efter hvor stor jeres gæld var før andelskøbet.

    #139118
    AnonymForfatter

    Nu var det egentlig ikke dette tråden handlede om. Og ja- det er en af mulighederne. Problemet er at et salg ikke går specielt hurtigt pt.

    #139124
    thsvForfatter

    Tråden handler om, at din Ex-kæreste ikke kan godkendes da hun skal have 2/3-del af jeres forbrugsgæld med sig, mens du skal slippe med 1/3!
    I har gæld på ca. 1 mill. og et aktiv andelslejligheen med moderniseret badeværelse til en værdi af 700.000 kr.
    Restgalden ved et salg af lejligheden til 700.000 kr vil derfor være 300.000 kr.
    Dette er 150.000 kr til hver, men du vil kun tage de 100.000 kr med dig og efterlader derfor din Ex-kæreste i en dårligere økonomisk situation, hvorfor banken selvfølgelig ikke kan godkende hende alene.
    Tror godt, de vil godkende hende med et andelslån på de 700.000 kr. alene, om du så kan godkendes til at have hele forbrugsgælden er et godt spørgsmål.

    Men i mine øjne vil I være bedre stillet ved et rigtigt salg af lejligheden, så du kan se det reelle tab, der er ved den nuværende værdi af lejligheden, som jo har kostet 829.000 + 30.000 + 70.000 = ca. 930.000 kr ialt! Der er dermed max. 70.000 kr tilbage af den forbrugsgæld I tog med jer ind i forholdet.

    #139170
    AnonymForfatter

    Desværre. Vi har undersøgt hvad der ville ske hvis jeg tog mere af gælden med mig. Problemet er at hendes rådighedsbeløb ville være for lille i følge banken. Derfor gør det ikke den store forskel om jeg tager 100.000 eller 150.000 kr med mig. Det er forsøgt..

    Og ja, vi ville selvfølgelig være bedre stillet ved et salg. Desværre ønsker hun at blive boende

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.