Omlægning 6% til rentetilpasning

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89917
    AnonymForfatter

    Min far og mig kom til at snakke lidt omkring lån den anden dag. De har i øjeblikket et fastforrentet 6 % obligationslån med en restgæld på 745.000 kr. De har for nyligt købt hus (ca. et halvt år siden), som de betalte 1.000.000 kr. for. De havde selv til en del af udbetalingen og havde derfor ikke behov for et boliglåg, men de fik dog lavet en friværdiskredit, hvor de kan trække op til 100.000 kr. til pt. 6,75 %. Denne er i dag trukket med ca. 95.000 kr.

    Nå, men vi kom til at tale rentetilpasning, hvor der jo kan være penge at spare, men også forøget risiko. Ville det kunne betale sig at omlægge til rentetilpasningslån og anvende besparelsen til at indfri/nedbringe friværdiskreditten (den skal måske ikke indfires, hvis de får behov for likviditet senere)? Hvor meget vil de kunne spare ved f.eks. at omligge til et X1 eller X5, hvilket jo vil bestemme, hvor hurtigt de kan tilbagebetale kreditten i banken? Hvad er fordele/ulykker ved evt. at gøre dette?

    Jeg sagde til min far, at jeg kendte dette forum, og man ofte kunne få nogle gode svar herinde 🙂

    Hilsen

    Nicolai

    #139062
    fk2001Forfatter

    Hvor meget man kan spare pt. kan du se på div. realkreditsider. Du vælger lån type(r) og indtaster tallene og du får herefter den md. ydelse.

    Risikoen ved variable lån er selvfølgelig at renten stiger, og det gør den på et tidpunkt. Der er en tildens til at vi får inflation efter økonomikriser, og det vil løfte renten – måske meget pludselig.

    #139072
    thsvForfatter

    Selve konverteringen vil koste ca. 8-10.000 kr.
    Lånet er relativt lille, så omlægnming til Flex-lån med afdrag vil spare ca. 8.550 hhv. 6.800 ved F1 og F5 med afdrag, i forhold til 6% med afdrag.
    Den store gevinst kommer ved omlægning til Flex-lån uden afdrag, hvor der er ca. 24.700 hhv. 21.100 at spare årligt.
    Min personlige favorit er nok F3, hvor man sparer ca. 23.900 kr årligt i ydelse, og efter de 3 år vil vil banklånet stort set være afdraget.

    Ulempen ved Flekslånene er jo den variable rente, men når man har bankgæld oveni, så kan det være en god ide, at vælge afdragsfri realkredit, og hertil er Flex-lånene mere flexible.

    Men syntes at historien i dette årti har vist, at den korte rente er lavere end den lange rente. Så jeg ville ikke være så bange for et Flex-lån…

    #139080
    AnonymForfatter

    Så skal det jo helt sikkert nok være uden afdrag, så kreditten kan blive indfriet. Men hvorfor er din favorit en F3? Jeg syntes jo ikke det virker til at være en stor forskel i besparelsen på en F3 og F5 og er det ikke lige knap nok, at kreditten kan være indfriet allerede efter 3 år (jeg kan ikke lige regne det helt præcist ud)?

    Med et F5 er de vil sikre på, at kreditten kan være betalt ud inden for 5 år samtidig med, at de ved renten på kreditforeningslånet ikke stiger? Men der er måske andet, som taler for et F3?

    #139082
    thsvForfatter

    De sparer 23.900 kr netto ved at vælge F3-afdragsfri i sparede afdrag og renter.
    Renten udgør ca. 6.500 på kreditten nu, og regner med en ydelse på 1.000 kr om måneden før omlægningen, svarende til en løbetid på 11½ år.
    Efter de 3 år vil restgælden på kredittten med de betingelser være på 432 kr, da renrteudgiften jo falder hurtigt ved så store afdarag. Faktisk vil gælden være afdraget, hvis man indbetaler besparelsen hvert kvartal, istedet for en gang årligt.
    F3-renten er tæt på F1, og kursen er så høj, at det ikke bliver så dyrt, at omlægge til 4% 30 år, skulle denne åbne og komme over kurs 95.
    F5-lånet derimod vil formentlig stige lidt i kurs undervejs, da kursen om 2 år svarer til et F3-lån idag og om 4 år til et F1-lån idag, bare med lidt højere rente.

    #139086
    AnonymForfatter

    Det er da hvert fald noget information de kan bruge til noget 🙂 Jeg siger mange tak for dine gode input.

    Hilsen

    Nicolai

    #139088
    AnonymForfatter

    Lige et tillægsspørgsmål:-) Hvordan kan det være, at rentetilpasningslånene er mere flexible når det kommer til afdragsfrihed?

    #139234
    AnonymForfatter

    Er der ikke nogle, som kan svare på dette?

    THSV: Jeg kiggede på det du sagde med, at kursen på et F5 om 2 år ville svare til kursen på et F3 i dag osv. og jeg forstår også hvad du siger. Men hvordan kan det være, at kursen STIGER fra omkring 96 på et F10 indtil kursen topper på et F3 for derefter at falde igen når man kommer til F2 og F1?

    #139242
    thsvForfatter

    Sådan er det jo bare, når renten på de bagvedliggende obligationer på 4%!
    Der er jo forskellige rentesatser alt efter lånets løbetid!
    I princippet er et F10-lån jo et 10-årigt obl.lån, med automatisk forlængelse efter 10 år. Lånet udregnes så som et kontantlån, hvilket gør at det jo ikke kan indfris til kurs 100.
    Obl.kurserne afspejler så renten, idet en kurs på ca. 101 er nødvendig, hvis renten på F1 skal være 3,0% ved refinansiering.
    Flexibel afdragsfrihed!
    Ved obligationerne skal afdragsfriheden lægges i starten, og kursen bliver lavere end tilsvarende lån med afdrag.
    Ved Flex-lånet kan afdragsfriheden placeres efter låntagers ønske:
    F.eks 5 år med afdragsfrihed, derefter 7 år med afdrag. så 2 år uden afdrag, så afdrag igen osv. Renten den samme uanset afdragsfrihed eller ej.

    #139248
    AnonymForfatter

    Super:-) Så skulle jeg vist have afklaret alle mine spørgsmål. Egentlig ikke så meget for mine forældres skyld, men jeg blev jo lidt interesseret 🙂

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.