Har Nordea snydt mig med renten?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89910
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg er blevet lidt forundret over renten på mit lån hos nordea ikke følger med ned??

    jeg lånte ca 190.000 31/8-08. Rentesatsen op til 125.000 var på 9.25% (Rentesatsen svare til nominel årlig rente på 9.5758%.)

    Rentesaten fraq og med 125.000kr var dengang 14.25% (Rentesaten svarer til en nominel rente på 15.0297%..

    Det der så undre mig er at nu er renten jo siden da faldet. Og når jeg kigger på min netbank ser renterne således ud. Op til 125.000kr er renten 9.00% efektiv udlånsrente på 9.308%. Altså et fald i renten på 0.25% Men kigger jeg jeg så fra 125.000 kr er renten 14.50% altså en renteforøgelse på 0.25% Kan det være rigtigt?? burde fald og stigninger ikke følges ad, ligemeget om det er undder eller over 125.000kr?

    MVH
    Jens

    #138980
    AnonymForfatter

    Det kommer an på hvad der står i de lånedokumenter du har underskrevet. Hvis der står noget med at din rente følger nationalbankens på et tillæg på x% bør den følge med ned. men står der ikke noget om at rentesatserne følger noget, bestemmer Nordea helt selv om de vil sænke renten på dit lån.

    #139014
    AnonymForfatter

    Har banken så snydt mig:
    Jeg har et boligkreditlån hvor låneaftalen lyder :

    Renten er fastsat til p.t. cibor 3, 4,941 % p.a. med et tillæg på p.t.1.400% p.a. i henhold til aftalens almindelige bestemmelser om rentevilkår er renten variabel, således at renten reguleres daglig efter cibor 3

    Denne aftale indgik jeg for et år siden, så renten burde være faldet siden.

    Banken har imidlertid hævet renten (tillæg)næsten 2 % uden at oplyse mig om det.
    De henholder sig til at det er oplyst i dagspressen

    Jeg har i bedste tro regnet med en rente på cibor 3 plus 1.4 %
    Har jeg ret ? Håber det, for så skylder banken mig kr. 50.000.00

    Henrik

    #139016
    MichaelForfatter

    Læs her:

    http://www.nordea.dk/sitemod/upload/Root/nordeafiles/personal/savings/laan_kredit_priv.pdf

    — KLIP —
    Rente/provisionssatserne er variable medmindre andet udtrykkeligt
    er aftalt. At satserne er variable betyder, at banken
    til enhver tid uden varsel kan ændre disse.

    De får oplysning om ændring af renten/provisionen enten ved
    brev eller annoncering i dagspressen efterfulgt af orientering
    på første kontoudskrift eller kontooversigt efter ændringen.

    Hvis renten/provisionen på en enkelt kontotype ændres væsentligt
    til ugunst for Dem, og ændringen ikke har forbindelse med
    udviklingen i bankens almindelige renteniveau, vil De få et varsel
    på mindst en måned.
    — KLIP —

    Der er derfor ikke noget at komme efter. Nordea har handlet præcist iht. den aftale du selv har skrevet under på.

    #139122
    AnonymForfatter

    Hej Michael / eller en anden klog person
    Dit svar er vel nok til Jlars ? Hvad med mit inlæg, der er jo som jeg ser det en fast aftale med cibor 3 plus 1.4 % efterfulgt med teksten variabel efter cibor 3, dette er naturligvis logisk, da cibor renten variere dagligt.
    De har godt nok skrevet p,t og p,t men holder den ????
    Henrik

    #139130
    thsvForfatter

    Cibor3 = ca. 2,6 %, så din rente er på ca. 4,0%, hvis aftalen med banken var gældende.

    Nordea Prioritet står i 3,55 % lige nu, så nok på tide at omlægge det lån, som jo være på over 2,5 mill. kroner, hvis 2% i et år giver 50.000!
    Alene denne renteforskel vil jo hente omlægningsgebyret på 3.000 + 1.400 på et halvt år.

    Alternativt omlægge til en boligprioritet på 500.000 + Flex-lån for resten.
    Selv et 5% obl.lån vil jo være lidt billigere end din nuværende rentesats på ca. 6,0%.

    Men tag dog en ordentlig snak med din bank.

    Som sagt har Eik Bank osse hævet deres tillæg fra de aftalte 0,65% til nu 1,35%, men de har dog udsendt breve om forhøjelserne. Forskellen er jo bare, at selv med et tillæg på 1,35% er renten stadig konkurrencedygtigt med F1-renten + bidrag.

    #139152
    AnonymForfatter

    Du har ret, min boligkredit er på 2.5 mill.Det er gået fuldtændig i hårknude med Amagerbanken, som står fast på at de kan ændre renten som det passer dem. men mit spørgsmål er stadig, MÅ DE DET ?
    Er blevet klar over at jeg skal ændre til F1

    #139154
    MichaelForfatter

    Henrik Thomsen

    Rentetillægget på 1,4% er ikke låst fast i hele lånets løbetid. Det ligger også under for de almindelige vilkår, dvs. tillægget kan stige og falde.

    Så ja: De må de gerne. I modsat fald skal der i dine lånebetingelser stå at tillægget ligger fast i hele løbetiden, men det er ikke tilfældet efter hvad jeg kan se.

    #139156
    thsvForfatter

    Banken henviser til at renten er variabel i henhold til deres almindelige bestemmelser.
    Og de skriver jo omhyggeligt at tillægget p.t. er 1,4% p.a., så tillægget kan godt reguleres, hvis det bliver dyrere for banken at skaffe pengene.
    Så jeg tror ikke, at du har noget at komme efter, desværre.

    #139160
    MichaelForfatter

    Der er generelt en misforståelse omkring renteniveauer. Når Nationalbanken sætter renten ned betyder det ikke automatisk en nedsættelse af kundens rente. De danske banker låner ikke “bare" penge af Nationalbanken – det sker i vid udstrækning også vha. lån fra andre banker både danske og udenlandske. Derfor er prisen på penge ikke blot et udtryk for Nationalbankens renteniveau, men i højere grad et udtryk for mængden af kapital på markedet og det er lige præcis her problemet har været de seneste år med finanskrisen. Der har simpelthen været mangel på kapital hvilket har affødt høje indlånsrenter og skrappere kreditgodkendelse.

    #139164
    AnonymForfatter

    Hej igen
    Det ender vel nok med at jeg må æde den højere rente. Dårlig bankrådgivning er det bestemt. Da jeg for et år siden forhøjede min kredit med 500.000 burde banken have anbefalet mig omlægning til kreditforeningslån ikk??
    Det er mig atadig en gåde at det er tilladt, hvorfor skulle jeg så lave en aftale med cibor 3 plus 1,4 % , så kunne det jo lige så godt være med variabel rente.
    Har du bemærket at i min kreditaftale står der godt nok pt. og pt men teksten fortsætter men ordene:
    I henhold til almindelige bestemmelser om rentevilkår er reten variabel, SÅLEDES AT RENTEN REGULERES DAGLIGT EFTER CIBOR 3….. der står ikke et ord om at de 1,4 ændres
    tak for dine svar
    Henrik

    #139168
    MichaelForfatter

    Ja, men det ER jo netop et lån med variabel rente du har så jeg forstår ikke problemet?

    Selv et fastforrentet obligationslån kan faktisk få hævet renten, idét bidragssatsen er variabel og kan hæves efter forgodtbefindende. Bidragssatsen svarer til dine (variable) 1,4%.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.