Lån som studerende

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89906
    AnonymForfatter

    Hej igen

    Nu har jeg fundet det perfekte hus på som jeg gerne vil købe, selv bo i huset samt udleje resten af værelserne.

    Min rådighedsbeløb er 110000 kr om året (efter skat og alle udgifter), mine lejeindtægter (inkl. alt dvs forbrug, internet, tv) er 180.000 kr. Alt i alt vil indkomsten altså ligge til 300.000 kr.

    Huset koster 2.500.000, vil byde 2,4 mill. og da huset er i perfekt stand skal jeg kun låne 80 pct af beløbet. Har selv 500.000 kontant plus et sommerhus som sikkerhed (vuderet til 1.2 mill i 2007). Jeg læser i øvrigt medicin og er færdig om 3 år.

    MEN stadigvæk kan jeg ikke få lån hvilket jeg er en smule forundret over. Især da kommunikationen fra bankerne er dårlig og man ikke engang er interesseret i at finde en løsning. Lejeindtægten regnes overhovedet ikke med (ikke engang 50 %) fordi holdningen er at leje er noget usikkert noget (huset er i århus 4 km fra uni).

    Har snakket med Danske Bank (real kredit danmark) og nykredit.

    Har i kendskab til banker der gør lidt mere for en kunde og som også i disse tider er interesseret i at få en ny kunde og prøve på at hjælpe med en finansering?

    Siger i forvejen tak til alle svar.

    Mvh. bombe

    #138952
    AnonymForfatter

    Der er strammet op over alt, og jeg anser det som 100% sikkert, at du vil få “nej" uanset hvor du spørger.

    I gamle dage var det de lokale pengeinstitutter der var mest “kreative og ukonventionelle" hvad angik projekter som dit. I dag har disse fået et gevaldigt smæk over fingrene. De har fokus på 3 ting:
    1. Sikkerhed
    2. Sikkerhed
    og
    3. Sikkerhed

    Derfor indregnes usikre lejeindtægter ikke.

    #138964
    AnonymForfatter

    Det er jeg da ked af at høre. Men fik os at vide at de små banker er lettere at snakke med..så må jeg lige ringe rundt i næste uge.

    #138966
    AnonymForfatter

    Om tre til fem år er prisen formentlig faldet med 20 procent. De ultra korte renter vi ser for tiden vil ikke eksistere for evigt. Priserne er kommet alt alt for højt op. Efter min mening vil du ikke kunne forvente fortjeneste på såvel lejlighed som huse de næste 10 år.

    Så glæd du dig blot over at banken ikke vil låne dig penge. Din historie bekræfter jo netop at der ikke er noget fundament for stigende huspriser. Hvis personer som dig ikke kan købe hvem kan så ? hvem skal tilføre boligmarkedet ny kapital. I 1995 kostede 140 kvm. 850.000 kr. i Århus !!! 11 år efter kostede det samme hus 2.800.000 kr. Noget mere foruroligende er det at boliggælden i dag udgør 60 procent boligformuen samt at gælden i dag – ca. 1500 mia. kr. – er lig med boligformuen fra 2000.

    Med andre ord hvis boligformuen falder til år 2000 niveau vil friværdien være lig 0. Friværdien er det seneste år (2008-2009) faldet med 200.000 pr. husejer til omkring 600.000-700.000 kr. pr. husejer. Årsagen til dette fald skyldes hovedsagligt øget gæld. Det må formodes at dette ikke vil være tilfældet de kommende måneder, da bankerne ikke længere så lånevillige.

    Priserne vil falde mange år ud i fremtiden. – særligt i KBH og Århus Desværre. 🙁

    #138974
    AnonymForfatter

    Helt enig i at bunden ikke er nået endnu! De huser jeg kikker på har ofte ligget mellem 200-600 dage hvilket siger noget om den situtation folk sidder i. Men ofte kan prisen på huse ikke rykke længere ned da folk sidder med gæld i det.
    Har et hus i århus jeg gerne ville have købt til 1.6 millioner men vedkommende havde købt det for 1,5 million tilbage i 1996 og havde et lån på huset dagens dato til 2.1 million! Så vi vil se mange tvangsauktioner i fremtiden.

    På den anden side er det nu jeg har mulighed for at få en lav rente (hvis jeg så kunne få lånet), og her er jeg ikke sikker på situationen om et år?

    Jeg regner med at kunne afbetale huset med lejeindtægt samt min løn når jeg er færdig uddannet på max 20 år og derefter sælge det. Da huset til 90% bliver finanseret gennem lejeindtægt er det ikke vigtigt for mig hvor meget huset er værd om 20 år. Uanset hvad vil det give gode penge i kassen.

    Synes også det er godt at bankerne ser siger nej og ikke er så vilde med at låne penge. At folk er i den gældsituation er trods alt til 90 % bankernes skyld. Mine kammerater fik da en opringing fra banken hvert år når friværdien var steget om de ikke skulle købe ny bil.

    Uanset hvad vil jeg skrive om mine erfaringer om en måned eller to hvis jeg har fået lånet og købt hus (eller ikke).

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.