Omlægning af lån til andel

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87037
    AnonymForfatter

    Hej!

    Min eks og jeg købte en andel til 330.000 kr. og totalrenoverede den.
    Renoveringen og indskuddet blev finansieret af et pantebrevslån på 600.000 kr med en løbetid på 15 år og et yderligere “forbugslån" på 100.000 kr.

    I mellemtiden steg vurderingen på alle lejlighederne i vores andelsforening med 150.000.

    Vi har endnu ikke fået vurderet, hvad istandsættelsen har betydet for en yderligere værdistigning af vores lejlighed (der var feks ikke badeværelse eller fungerende køkken før).

    Min bank har lige sagt til mig, at der er ikke nogen måde man kan lægge lånene om, men at de i stedet ville kigge på, om lejligheden ikke skulle sælges i stedet, fordi jeg ikke havde råd til at sidde i den.

    Med en boligafgift på 3000 kr og de nuværende lån er “huslejen" 9000 kr.

    Den kære bankdame sagde, at der kun fandtes pantebrevslån til andele og hun var overhovedet ikke villig til at snakke om en omlægning.

    Hjææææælp !!! Kan det passe ?? Jeg har “kun" studiegæld, er færdiguddannet akademiker om 3 måneder og har en kassekredit på 50.000 værre er det altså heller ikke.

    #105472
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig kan man omlægge, men åbentbart ikke i din bank.

    Her kan du regne ud, hvor lang tid der går, før tinglysningsomkostningerne er tjent hjem:

    http://www.kbh-andelskasse.dk/script/site/page.asp?artid=60&Cat_ID=36

    #105474
    MichaelForfatter

    Der er bare det problem, at de skylder 270.000 mere end lejligheden er værd (inden vurdering). Et evt. nyt andelsboliglån skal have 1. prioritet i lejligheden, så jeg tror det kan blive svært at lægge lånene om, men det er da et forsøg værd.

    #105478
    NultopskatForfatter

    Har du seriøst overvejet at flytte, med en husleje på 9.000 kr pr. måned det kan du dårlgt finde dyrere. Du nævner at du er færdiguddannet om 3 måneder, har du arbejde, der sikrer en indtægt svarende til din husleje.
    undskyld jeg nævner det, men det er vejen til Ribers…

    #105480
    AnonymForfatter

    Som sagt er den blevet totalrenoveret og det et muligt at dokumentere i form af bilag fra håndværkere osv. så det er ikke blot op til andelsboligforeningen at lave et skøn.

    For det andet er lånet et pantebrevslån med variabel rente på pt. 5,75 % og 15 års løbetid, hvilket jeg mener kan gøres bedre, så huslejen kan nedsættes

    For det sidste er lejligheden stor nok til at tage lejere ind, hvis det strammer an.

    Jeg regner nu da heller ikke med at være single og alene med huslejen resten af mine dage.

    #105482
    MichaelForfatter

    Selvom I har brugt 300.000 på håndværkere gør det ikke nødvendigvis lejligheden 300.000 mere værd – det ER altid er skønssag. Ved ejerlejligheder og parcelhuse anslår ejendomsmæglere, at man får ca. 40% tilbage hvis man benytter sig af håndværkere til at lave f.eks. et badeværelse eller køkken.

    Iøvrigt synes jeg ikke 5,75% er dyrt når man tænker på, at lejligheden er belånt langt ud over værdien. Hvordan havde du forestillet dig at renten skulle være lavere, når der ikke er sikkerhed for hele lånet?

    #105490
    AnonymForfatter

    Jeg flytter lige fra en Andelsforening pr. 1.8.05. som vi har opløst inden lovindgrebet.
    Uden at gøre dig ked af det, synes jeg det er helt vildt mange penge som du har brugt på at renovere din lejlighed når man tager i betragtning at det bl.a. er
    medlemmerne i din Andelsforening som skal være med til at godkende prisen på din andel ved et salg.
    Det bedste du kan gøre er at få en valør vurdering af din andelsbolig og så håbe på at du kan få noget af din investring igen.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.