Skifte bank, andelsbolig

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89876
    AnonymForfatter

    Hej alle, jeg vil gerne skifte bank, da jeg mener mine lån er for dyre i rente, mine forhold er som sådan;

    Gæld totalt: 1309741,74

    Andelsboliglån : 1.200.000,00 Årlig nominel 7,925 %
    Andelsboligkredit: 86.807,57 Årlig nominel 10,059 %
    Lønkonto kredit : 15000 Årlig nominel 10,651 %

    Min bolig er lige blevet vurderet til 1.5111.11 kroner – ved godt vi er i finanskrise lige nu, men det er altså det tal de noget frem til.

    Jeg har selvfølgelig fast arbejde med en løn der lyder på 35000 kroner før skat. Vil i mene det vil være muligt at skifte bank, eller er det komplet umuligt med den krise vi har nu?

    Vil i anbefale en bank evt?

    Tak på forhånd!

    Ps. Er ikke i RKI eller noget af det der.

    #138758
    thsvForfatter

    Din gæld er i en andelsbolig, og så er Nordea nok billigst.
    0-80% = 1,2 mill. er renten på 5,1%
    Resten koster desværre 9,75% hos Nordea, men vi taler jo kun om ca. 100.000 kr.
    Og måske de kan overtales til de 7,75%, som ved ejerskifte?
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%c3%b8b%2baf%2bbolig/Priser/780012.html
    Renten på en grundkonto med kredit er “kun" 8,75%, så måske kan denne benyttes (op til 125.000 kr).
    =-80% lånet bør være afdragsfrit, mens de 110.000 i dyr gæld afdrages over 5-6 år.

    Min egen bank Eik kunne måske osse være interessant
    Her koster andelsprioriteten 5,65% og andelslånet (80-95%) 6,95%.
    Kassekredit på lønkontoen står i 9,0%

    jeg ville klart prøve Nordea eller evt. Swedbank, der havde gode renter på andelslån sidste sommer.

    #138766
    AnonymForfatter

    Tusind tak for dit svar 🙂

    Så mener du at det er muligt at der banker der ude der gerne vil overtage mine lån og konti? – Jeg tænkte jo på finanskrise etc – og at det måske ikke var muligt ?

    Hvad mener du?

    #138768
    AnonymForfatter

    Hej P.H

    Først vil jeg da lige sige at såfremt økonomien er fornuftig hos en kunde, har langt de fleste banker ikke problemer med at overtage engagementer selv om vi har finanskrise.

    Jeg vil dog give de debatører, som siger at bankerne har skærpet kreditpolitik delvist ret.

    Mig bekendt er det de færreste banker som officielt har ændret på deres kreditpolitik, men der er dog, efter min opfattelse, en tendens til at de enkelte rådgivere er begyndt at se tingene lidt mere realistisk/kritisk.

    At bankernes udlån falders skyldes, som jeg ser det, i lige så høj grad at folk deler din bekymring omkring muligheden for bankskift, låneoptagelse, huskøb mm. Det sætter det hele lidt i stå.

    MHT.dit spørgsmål omkring finansieringen af din andelsbolig så kunne Arbejdernes Landsbank være en rigtig god mulighed. På deres hjemmeside kan du se priserne. Umiddelbart ser det ud til at renten på et lån i den størrelse du skal bruge vil være mellem 5,3 og 5,6 %

    Mig bekendt er Arbejdernes Landsbank også en at de mest solide banker i landet.

    MVH. Mads

    #138774
    AnonymForfatter

    Det er næppe en vurdering af salgsprisen, men den beregnede andelsværdi.
    Der er i dag ofte kæmpe forskel på andelsværdien, som er maksimalprisen, og så de priser boligerne bliver handlet til. Det er handelspriserne som bliver brugt som belåningsgrundlag i bankerne.
    Du kan derfor godt have en bolig, som på papiret er 1,5 million værd, men når du møder op i banken, måske kun kan belånes op til 1 million.

    #138786
    thsvForfatter

    Jeg syntes du lyder som en god kunde for en bank!
    God indtægt, ingen forbrugsgæld, interesseret i lavest mulig rente/gebyrer.

    Din gæld er dog ret høj, så ville nok overveje Handelsbanken, der tilbyder fastrente i op til 10 år, og osse et rentemax-lån i 5år.
    http://www.handelsbanken.dk

    Eller lyder Arbejdernes Landsbank osse fornuftig.

    Tror ikke, at finanskrisen betyder det store, hvis blot du kan fremlægge et fornuftigt budget med mindst 6.500 kr i RådighedsBeløb, og de seneste lønsedler + årsopgørelse ser fornuftige ud.
    Men husk endelig at fortælle banken, hvis der har været nogle uregelmæssigheder, de foretrækker en ærlig kunde.

    #138840
    AnonymForfatter

    Tak til alle svar!

    Pga. bl.a. jeres hjælp har jeg nu fået en ny aftale hvor jeg spare ca. 3% ÅOP på mit andelsboliglån og en 3,5% på min kredit…

    Bankerne jeg har kontaktet har alle været mere end villige til at overtage mine lån, de sagde bl.a. at de ikke kun gik op i finanskrise, men mere ens økonomi.

    Takker!

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.