Pension – gør-det-selv investering: Valg af bank?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • ahkForfatter
    Indlæg
  • #89859
    ahkForfatter

    Hej forum
    Jeg er ved at omlægge min pensionsordning. (Jeg er ikke omfattet af kursværn.) Jeg har i et pensionsselskab oparbejdet et depot på godt og vel 400.000 kr., hvoraf jeg nok vil flytte de 300.000 til en 4% ordning i Sparekassen Farsø, jf. http://www.sundopsparing.dk/ De resterende 100.000 vil jeg så til at investere i aktier og obligationer. Jeg ved som udgangspunkt intet om dette område, men agter at lære kunsten selv at investere. Det er derfor essentielt for mig, at jeg kan have fuld kontrol over hvilke papirer jeg køber og sælger – og hvornår. Jeg mener at vide, at alt dette kan gøres snildt hjemme fra computeren. Hvilken bank skal jeg vælge at engagere mig med til dette formål? Min ambition er helt nede på jorden: det handler blot om, at bankernes og pensionsselskabernes omkostninger er for store, hvorfor der er god økonomi i at sætte sig lidt ind i tingene og selv gøre arbejdet. Her under – og ikke mindst på vej ud af – finanskrisen tror jeg virkelig at man kan tjene mange penge på aktier ved at købe de rigtige. Men altså: hvilken bank skal jeg vælge, når det endvidere gælder, at jeg skal kunne lave løbende indbetalinger til den pulje jeg investerer for?
    Mvh
    AHK

    #138594
    AnonymForfatter

    Etrade Bank er god hvis du kan/Vil styrer alle handler selv. Ingen gebyrer/depotomkostninger og 49 kr pr handel alt inc. Du kan invistere i praktisk talt alle aktier og investeringsforeninger.
    Depot er altid 100 % dækket.
    Dog skal du være opmærksom på at renten af likvide midler ikke er særlig attraktiv og på sigt vil likvide midler kun være dækket op til 500 k i tilfælde af konkurs (ligesom andre banker når statsgarrantien udløber)

    #138596
    AnonymForfatter

    Jeg kan også selv anbefale Etrade. De eneste gebyrer er ved utidig hævelse eller flytning, og så selvfølgelig kurtagen ved handel. Jeg mener kun jeg gav 19 kr per handel, men det var vist også et åbningstilbud. De andre to ‘uafhængige’ internet baserede aktiehandlere er saxobank og nordnet. Men så vidt jeg har kunne se på deres sites har de ikke et decideret pensionsprodukt. Det kan dog være at jeg tager fejl, og det bare er gemt lidt væk. Bemærk at handel i pensionsdepotet er en lille smule dyrere end i et frit depot, men det fremgår ret tydeligt af prislisterne.

    Bemærk også at der er generelle regler for hvor meget du må indbetale hvert år på en privat ratepension, og der er også regler for hvor meget du maksimalt må investere i et enkelt selskab (nemlig 20% af din samlede beholdning dog altid op til 46000 kr).

    #138598
    AnonymForfatter

    Jeg er i øvrigt i tvivl om man kan splitte en eksisterende pensionsordning i 2 stykker til 2 separate selskaber sådan som ahk ønsker at gøre. Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre?

    #138600
    ahkForfatter

    Hej Daytrader og Jesper
    Mange tak for jeres gode svar! Jeg vil se nærmere på Etrade. For her lige at give et svar til Jespers spørgsmål, så kan jeg fortælle dig, at jeg i sidste uge fik et bindende svar fra SKAT på et spørgsmål som netop handler om at opdele en eksisterende ratepension i mellem to pensionsselskaber eller i mellem et pensionsselskab og en bank. Jeg skitserede tre konkrete scenarier i forhold til dette – og jeg fik af SKAT lov til alle tre. Så det er der tilsyneladende ikke noget princip imod. Ekspeditionstiden på min henvendelse var ca. en måned. Jeg har siden jeg fremsatte spørgsmålet fået mere lyst til helt at forlade pensionsselskaberne, og således benytte en eller to banker til min pensionsordning. Med baggrund i det svar jeg fik, må jeg tro at også dette vil være muligt.

    Hvis du vil være helt sikker på at hvad du gør ikke medfører problemer, kan du altid bede SKAT om et bindende svar (fra deres hjemmeside), hvilket koster 300 kr. Det er det jeg har gjort. Jeg kan tilføje, at jeg oprindeligt arrangerede et møde med en medarbejder fra mit lokale skattekontor, som imidlertid misinformerede mig, idet han benægtede at hvad jeg ville gøre overhovedet var mugligt (nedsætte størrelsen af mine indbetalinger med værdien af opfyldningsfradraget i tegningsåret). Jeg skrev derfor til skat i en gratis email, hvorefter jeg fik – igen – et fejlagtigt svar: at jeg måtte nedsætte mine indbetalinger TIL opfyldningsfradraget (år, og dermed værdi uspecificeret). Jeg valgte derfor at betale de 300 kr. for at få et svar jeg kunne have tillid til. Det har jeg nu. Og endnu bedre: et svar som SKAT er juridisk bundet af i de næste 5 år.

    Mvh
    AHK

    #138636
    ahkForfatter

    Jeg har nu været i kontakt med både Saxobank og Nordnet. Saxobank har ikke noget pensionsprodukt. Nordnet har heller ikke p.t., men agter at få det meget snart. Nordnet skriver således: “Det vil blive muligt indenfor meget kort tid. Vi har ikke fået lanceringsdatoen for vores pensionsprodukt, men vi forventer det bliver i juni måned."

    Spørgsmålet er så, om der er grund til at tro at Nordnet kan tilbyde et mere attraktivt produkt end Etrade? Det spørgsmål vil jeg naturligvis også rette til dem.

    Mvh
    AHK

    #139056
    AnonymForfatter

    Jeg går ud fra – at du er ung – når jeg siger således:
    Brug en del af din pensionsopsparing på en rate/livrentepension – det bliver du glad for – når du bliver gammel.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.