hvordan udnyttes lønforhøjelsen bedst?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89839
    AnonymForfatter

    Hej. Jeg får pr. 1. maj forhøjet min løn ganske betydeligt og dermed endnu mere topskat.
    Skal jeg bruge den ekstra indkomst på at nedbringe gæld?
    Skal jeg oprette en ratepension?
    Skal jeg købe fast bolig?
    Er der andre muligheder?

    Hvordan får jeg mest ud af mine penge :o) ?

    #138244
    MichaelForfatter

    Det kommer jo helt an på dine fremtidsudsigter: Skal du have børn eller er du tæt på pensionen? Nedbringelse af gæld er altid en sikker investering, så det vil jeg da anbefale til at starte med.

    #138248
    AnonymForfatter

    Tak for dit indlæg.
    Jeg er 11-14 år fra pension alt efter hvor længe jeg holder. Jeg har en god pension. Jeg bor i lejebolig men er i overvejelser om at købe fast bolig. Men er usikker på situationen på boligmarkedet lige nu.

    #138254
    thsvForfatter

    Find en kæreste og bliv gift, så kan topskatten flyttes mellem jer. 😉
    Ellers ville jeg nok overveje ekstra pensionsopsparing, der kan modregnes i topskatten.
    Bolig: overvej et sommerhus, du evt. kan flytte til som pensionist.

    #138260
    HalliHalloForfatter

    Sila er over 50 år, ejer ikke fast ejendom, og spørger hvad han skal bruge sin betydelige lønforhøjelse til.

    Jeg vil da ikke anbefale en så gammel mand at købe ejerbolig, når han stadig ikke er gældfri.

    Jeg regner med at det er et af de sædvanlige konstruerede spørgsmål, for et eller andet stemmer da ikke.

    Det var bare min uforbeholdne mening!

    #138264
    AnonymForfatter

    Til Hallihallo
    Jeg beklager at du oplever at mit spørgsmål er konstrueret – det er det på ingen måde. Verden kan for andre være anderledes end din af forskellige grunde. Jeg havde ikke forventet at skulle stille op til den slags svar i dette forum, det overrasker mig virkeligt.

    #138274
    thsvForfatter

    At købe en ejerbolig kan da let være det rigtige.

    Måske er huslejen ved ejerboligen højere i starten, men mange af udgifterne ved et boligkøb er jo konstante, og stiger ikke med inflationen!

    For Sila vil den perfekte finansiering jo være:
    80% Nordea stående 10 års lån (kurs 98,15, koster 4% i rente + 0,525% i bidrag)
    20% Nordea BoligkøbPrioritet (rente 6,25% var.), der sikrer en høj forrentning af indestående i banken.
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/Køb+af+bolig/Mere+fakta/876522.html

    Ideen er jo, at obl.lånet har konstant ydelse i 10 år, og ligeledes stiger ejd.værdiskatten heller ikke. Boligkøbsprio. er så afdraget på de 10 år, hvorfor huslejen vil falde, når Sila går på pension.
    Eneste poster, der stiger med inflation er således fællesudgifter, ejd.skat og forbrugsafgifter.
    Så efter de 10 år vil ejerboligen være billigere end en tilsvarende lejebolig.

    #138278
    AnonymForfatter

    Kan du ikke lige forklare, hvordan man kan flytte topskatten mellem ægtefæller?

    #138280
    thsvForfatter

    Det snakkede de om i “Lukususfælden".
    Men måske jeg misforstod noget?

    #138296
    AnonymForfatter

    Så vidt jeg ved, er det kun mellemskatten, der kan flyttes mellem ægtefæller.

    Den falder bort næste år, så det kan ikke betale sig at udnytte det nu.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.