Må banken hæve på mit lønkonto ??

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89837
    AnonymForfatter

    Hejsa,
    Jeg har lige et lille spørgsmål som jeg vil stille inden jeg raser over min bankrådgiver.
    Her den 31/3 var der termin til vores realkreditselskab, samt ligger alle vores forsikrigsbetalinger i marts/april, derfor er vores budgetkonto gået i minus med kr. 6.000. Disse penge har vores såkaldte rådgiver så hævet på vores lønkonto, og der med sat den konto i minus resten af måneden, et lille problem når man har tre børn som bl.a. skal have mad, samt benzin for at passe sit arbejde.
    Må hun gøre dette uden at informerer om at hun gør det, eller skal jeg betragte det som tyveri ????

    Håber på et par input fra jer.

    #138188
    AnonymForfatter

    Det er ikke bankens problem at du har børn og/eller skal have mad og benzin.
    Desuden har banken har et overordnet hensyn til sin samlede kreditrisiko og likviditet.

    Det ultra korte spørgsmål på dit svar er: JA.

    Det fremgår klart og entydigt af alle danske pengeinstitutters standardbetingelser, at de har adgang til at modregne fordringer i alle de indestående/aktiver du iøvrigt har i banken.

    #138190
    AnonymForfatter

    Ja, det er tyveri… Du bør straks melde din bankrådgiver til politiet!!! (ironi)

    #138194
    AnonymForfatter

    Hvis der ikke er dækning for jeres PBS-betalinger kan banken frit vælge:

    1. Om man vil afvise betalingen af jeres forsikringer.

    2. Om man vil tillade overtræk på budgetkontoen.

    3. Om man vil hæve hvad der er på jeres lønkonto og iøvrigt være så venlige at lade jer overtrække den.

    Det er altså ikke bankens problem, at I ikke har disponeret fornuftigt, og sørget for at planlægge jeres økonomi 12 måneder frem, således at der er penge til de “tunge måneder".

    #138196
    MichaelForfatter

    Tror vist MadsK skal være glad hvis ikke banken anmelder ham for tyveri af bankens penge istedet.

    #138200
    Tommy Beck KobberoeForfatter

    Sådan i den mere seriøse afdeling kunne man jo godt have foretrukket, at “rådgiveren" havde kontaktet dig for at finde en løsning. Man kunne f.eks. have lavet bevilget overtræk på budgetkontoen, ændret budgetkontoen til at tillade minus eller andre løsninger.

    På den anden side, da du jo var vidende om – eller burde have vidst – at der ville komme et overtræk, kunne du jo have taget kontakt til banken i god tid før den 31. og fundet en løsning. Det gør jeg selv, når jeg en sjælden gang kommer i situationen.

    For at undgå at din budgetkonto går i overtræk igen næste gang det bliver 31/3 kunne du overveje at sætte den månedlige overførsel til din budgetkonto op med ca. kr. 500. Så får du lukket hullet. Det er en bedre løsning end at betale gebyrer og overtræksrenter i 1 eller flere måneder.

    #138214
    MichaelForfatter

    Hvis banken skal kontakte alle der går i overtræk for at lave en individuel aftale, kan den vist roligt ansætte 30-40% ekstra medarbejdere. Nej, jeg forstår udmærket at banken blot henter pengene på en anden konto. Jeg kan ikke lige se, at det skulle være bankens problem at nogen ikke kan håndtere deres faste udgifter selv. Det er trods alt voksne mennesker vi taler om her. Det kræver ikke meget andet end lige at logge på netbanken og checke “Fremtidige betalinger" og sammenholde beløbet med hvad der står på kontoen – ikke ligefrem rocket-science.

    #138222
    AnonymForfatter

    Først skal vi væk fra den her “Laden-stå-stil" mentalitet, når det drejer sig om ens privatøkonomi. Alle med en PC har også adgang til regneark Open Office kan hentes gratis, ny version fra idag og via regnearkene følge med i den daglige økonomi, det kræver selvfølgelig at man ved hvordan man laver et regneark. Det ville jeg tro at børn allerede idag bliver undervist i skolen. Det er ingen krav til at man skal uddannes til bogholder, fordi det kan selv de kloge politikerhoveder ikke finde ud af 🙂

    #138308
    AnonymForfatter

    Hej Madsk

    Du skal bestemt ikke rase på din bankrådgiver, og kalde det tyveri.

    Til gengæld er din bankrådgiver i sin gode ret til, at kalde din handling for tyveri. Overtræk, uden forudgående aftale, er gemen tyveri. Det svarer jo til, at nogen “låner" penge fra din pung, uden lige at gøre opmærksom på det først.

    Er i øvrigt enig i alle andre, at det er dit problem, da du via PBS-oversigt, netbank mv. burde have vidst at der ville opstå overtræk, og da have kontaktet banken.

    Lykkedrengen

    #138316
    AnonymForfatter

    Slap nu lige af.

    Ingen af parterne kan kalde den anden parts handling for tyveri.

    Der er tale om et forholdsvist banalt fænomen – et overtræk!

    #138318
    AnonymForfatter

    Hvis du tager penge et sted fra uden at have fået lov, så er det tyveri.
    Længere er den ikke .

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.