Aktiehandel og pensionister

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89823
    AnonymForfatter

    Hej, jeg er bekymret på min 74-årige fars vegne: i august 08 blev han ringet op af en bankmand, der foreslog, at min far investerede 1 million i aktier. Min far syntes, det lød voldsomt, men blev til sidst overtalt til at investere 500.000 kr. i Fjernøsten-aktier. Min far fik ingen skriftlig rådgivning, har ikke underskrevet noget som helst. Det skal siges, at min far slet ikke er en super-velhavende pensionist, men han solgte for kort tid siden sit hus, og det er derfra, pengene stammer.
    Da jeg forleden hørte om handlen (hvor aktierne selvfølgelig er dalet dramatisk, så min far har tabt mange penge), viste det sig, at min far ikke engang ved præcist, hvor meget han har investeret. Han har orden i sin bankmappe, men der er INGEN papirer, der viser, hvor meget han har investeret og hvornår.
    Jeg er rystet over, at banken har rådet min 74-årige far til at investere sine penge i aktier. Er det ikke uansvarligt, at man råder en mand i så høj en alder til at foretage en så stor investering i noget, der kun giver afkast på den lange bane?
    Har I mon erfaringer, der kan give mig et hint om, hvorvidt det kan betale sig at klage? Med venlig hilsen Bekymret Datter.

    #138058
    NultopskatForfatter

    Problemet ligger i den generations autoritets tro..når banken siger..jamen så er det rigtigt.

    Har samme problem med min far..bortset fra at han investerede i blandt andet fjernøsten for ca. 3 år siden, lige før han gik på pension..han fik så godt nok en pæn del af stigningen med..men banken havde lavet en risiko profil..og så var det sådan..!
    Mine indvendinger om at han gik på pension om ½ år hjalp intet.

    Jeg tror du gør bedst i at lade de aktier være..de kommer op igen, der er store udsving i fjernøsten, men det er et område i stærk vækst.

    #138060
    AnonymForfatter

    Hej bekymrede datter

    Jeg synes du skal tage fat i din fars bank og udbede dig kopi af de købsordrer, der ligger til grund for din fars aktiekøb. Eller han selv skal gøre det.

    Inden jeg gik over til onlinehandel, fik jeg fra min bank købs/salgsordre, som jeg skulle underskrive og af disse fremgår det klart – handelsdatoen, antal stk., kurs, fra hvilken konto beløbene skulle hæves/sættes ind og i hvilket depot værdipapirerne skulle lægges ind.

    Fik at vide, at banken ville have min underskrift, fordi der har været en del misforståelser.

    Jeg er enig med Nultopskat i, at aktiernes værdi nok skal komme op igen, men prøv i første omgang at få fat på din fars købsordrer og se hvad de indeholder. Herefter kan du tage stilling til, om du vil gå videre med sagen.

    #138064
    AnonymForfatter

    Hej alle – og tak for svarene og rådene!
    Findes der ikke nogle almene retningslinjer i bankrådgivning om, at man bør minimere risikoen på investeringer, jo ældre kunden er? Der er jo stor forskel på, om man er 74 år som min far – eller stadig er på arbejdsmarkedet? Jeg synes, jeg har læst om det – men måske håber jeg bare?
    Mange hilsner
    Bekymret Datter

    #138066
    NultopskatForfatter

    Jo, der findes generelle retningslinjer, der foreskriver at nedbringe andelen af aktier jo nærmere man kommer pensionsalderen, især da emergent aktier, da disse har voldsomme udsving.
    Men Men..dengang betød risiko jo blot en større gevindst…finanskrisen skyldes jo at banker og andre ignorede risiko, og vestens regeringer belønner dem. Omkostningerne fordeles så blandt skatteyderne.

    Du kan selvf. godt lave en masse undesøgelser og klager, men er du sikker på at din far ikke måske har accepteret..og kan du ærligt bekræfte at du ville fremføre de samme protester hvis aktierne havde steget 50 % lige som de foregående år..?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.