omlægning af mit 7 % obligations lån

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89820
    AnonymForfatter

    Kunne godt tænke mig lidt hjælp til hvad jeg skal vælge for et lån for tænker på at ligge mit 7 % lån om. Købte hus i sommers og tog et lån hjem på 1,3 million i real kredit til 7 % fast rente uden afdrag. og et bolig lån 230000 også til 7% med variabel rente. er meget i tvivl om man skal lave om nu eller vente og hvad man skal vælge for et lån. MVH C

    #138038
    thsvForfatter

    Læg om til F1-lån, og spar ca. 52.000 kr årligt i rente, det er næsten 35.000 kr efter skat. Denne sparede rente kan bruges til afdrag på dit banklån.
    Når 4 % 30 år bliver aktuel kan du lægge om til det.
    Husk at lægge lånet om ved termin, da differencerenter ellers æder fordelen.

    Er du meget nervøs for en evt. rentestigning, kan Nordeas 10 års stående 4% lån anbefales pt. til ca. kurs 98,5.

    #138048
    AnonymForfatter

    Mange tak for svaret, hvornår er næste termin?? koster det ikke også ca 30000 at ligge sit lån hver gang???

    #138054
    thsvForfatter

    Lånegebyr………. 2000
    Indfrielsesgebyr… 750
    Tinglysningsservice 2500
    Kurtage………… 1950
    Kursskæring…….. 1300
    Tingbog………… 175
    Stempel nyt lån…. 1400
    Sum…………… 10075

    Ved omlægning er der ingen procent-afgift, så gebyrer bør være i ovennævnte størrelsesorden, kan dog have glemt noget.
    Der er 4 årlige terminer, og lånet skal formentlig opsiges 3 måneder før termin, for at kunne indfries til kurs 100.

    Ved et Flekslån er der intet kurstab, da det optages som et kontantlån, så kan du udrede ovenstående beløb kontant behøves lånet ikke at blive forhøjet, og måske kan pantebrevet endda genbruges, så man slipper for at tinglyse et nyt lån.
    Snak med din bankrådgiver om det!

    #138352
    AnonymForfatter

    Har været i banken og snakke med dem om et F1 lån og tro helt sikkert at vi nupper den, kan det godt passe at det kun er i dec man kan konvetere sit F1 lån om uden det koster kassen??? hvis vi nu vi tage en andet lån??

    #138460
    thsvForfatter

    Resten af året skal F1-lånet indfries til den gældende kurs, som godt kan være over 100, da obl.serien bagved er inkonvertibel.

    At serien er inkonvertibel medfører en lavere rente, da obligationskøber kan være sikker på afkastet eller evt. en høj obl.kurs.

    Se bare kurserne på 6 og 7% relkredit-obligationer, de kommer ikke meget over kurs 100, da de til enhver tid kan indfries til kurs 100 ved næste termin.
    Derimod er 7% statsobligation, som er inkonvertibel i en meget højere kurs.
    7% stat 2024 står f.eks. i kurs 132,5, da renten på de 7% er sikret i en årrække.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.