Var i banken ang boligkøb

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89800
    AnonymForfatter

    I dag var jeg i banken ang boligkøb…Vi skulle låne ca 33.000kr til en andel der skulle byttes med vores. Selvom det var sådan et lille beløb ville bankrådgiverne ikke give os svar med det samme. For vi havde “kun" 13.000kr til os selv om måneden når alt var betalt-og de vil have 14.000 kr-( havde regnet forkert i mit tidlige indlæg). Vi har begge lønstigninger løbende. Nåmen der er jo ikke noget at gøre ved de er så hårde pt. MEN jeg har fået papir med hjem på det hele og der er noget der virkelig undre mig! Under mødet spurgte jeg hvilken rente vi havde på vores nuværende andelslån. Den var på 7,5%. På de papir jeg har fået med hjem kan jeg se at hvis det nye lån blir accepteret hedder renten nu pludselig 9,5%??? Han sagde intet til mig….Er det ok? eller noget jeg skal kræve svar på?

    #137656
    AnonymForfatter

    Bankerne straffer to ting med høje “risikopræmier":

    1. Andelsboliger ligger uforholdsmæssigt meget beslag på bankens likviditet, mens ejerboligkøb ikke belaster bsankerne så tungt, da 80% finansieres med obligationer. Af den årsag straffer man andelsboligkøb med lidt højere renter i øjeblikket.

    2. Man straffer hvis man skal højt op i belåningsgrad og man giver strafrente, hvis rådighedsbeløbet ikke er helt tilfredsstillende (altså i det omfang I overhovedet får lov at låne).

    #137658
    AnonymForfatter

    Lyder helt forkert !

    Håber ikke i siger ja til den rente 🙁

    http://www.mybanker.dk/bank/nyt_laan/andelsboliglaan/

    #137664
    AnonymForfatter

    Hejsa
    Tak for jeres svar!
    Hmmm…Føler mig en smule røvrendt. han kunne da i det mindste have nævnt det for mig. Synes renten er meget høj og har tænkt mig at tage kontakt til Nykredit og få deres vudering. Nogen der har den bank?

    #137666
    AnonymForfatter

    Jeg har Arbejdernes Landsbank, og mit lån er på 5,5 % (korrigeret efter seneste rentefald). Jeg har lånt 100% af udbetalingen. Mit lån er netto faldet med 1,25 %-point siden aftalen blev indgået tilbage i oktober. Renten var lige oppe og ramme ca. 8 % inden det faldt til nuværende niveau. Så evt. skift bank. Det kan måske betale sig…

    #137670
    KlodshansForfatter

    Skift bank.
    Vi er også blevet givet komplet absurde vilkår i vores bank gennem 25 år.
    En enkelt henvendelse til en anden bank og vi kan lige pludselig finansiere 1.5 gang så meget uden at der er et eneste tal i beregningerne jeg ikke kan stå inde for.
    14000 i “rådighedsbeløb" er faktisk ret meget. Hvis du har blot en smule styr over din privat økonomi, så kan man leve for betydeligt mindre.
    Jeg kan iøvrigt anbefale at man noterer samtlige udgifter ned – uanset hvor små – i et økomonomisystem. Så har man noget at slå banken i hovedet med, når de påstår at man skal bruge 14000/mnd for at leve.

    #137680
    HalliHalloForfatter

    Hej Mette-Huskøber

    Hvorfor spurgte du i banken om hvad renten var på dit nuværende lån (hvad du vel selv kunne have set på netbanken) i stedet for at bede oplyst hvad renten ville blive på det nye lån? Det ville jeg da have gjort og så mundtligt stille krav eller forhandle om den nye rente.

    Det skal også ses i lyset af at I tilsynelande er absolut gode kunder, da du i et spørgsmål af 30.3.d.å. oplyser, at du skal stige 2.500 kr. i løn pr. den 1.8. og din mand hele 5.000 kr. pr. samme dato. Samtidig oplyses det, at I begge er ansat i absolut gode stillinger indenfor det offentlige.

    Nu er jeg en lidt nysgerrig natur, hvorfor jeg godt kunne tænke mig at at få at vide hvor indenfor det offentlige at man allerede nu ved at lønnen siger med så store beløb om ca. 1/2 år.

    Eller er der andre der kan kaste lys over min undren….

    #137688
    AnonymForfatter

    Ang det med renten i banken ja jeg kunne selv havde set det- men da jeg spurgte hvad den var regnede jeg da med at den fortsattte på de 7,5% som tidligere. Ellers skulle han da have sagt det!..I forhold til vores job så er min mand gymnasielærer og har fået en rigtig god overenskomst 2008 som træder i kraft nu. det samme gør min som pædagog og oveni har vi noget ancinnitet så derfor de store lønstigninger. Min mand stiger yderligere 2011 3500+ så vores løn falder ikke!…Vi har besluttet at hente tilbud fra arbejdernes landsbank og Nykredit…Så må vi se hvad de siger. Og det gør vi selvom vores egen bank skulle sige ja….

    #137702
    thsvForfatter

    Er det samlede lån på kun 33.000 kr efter at I er flyttet?

    Et så lille beløb bør slet ikke ydes som et lån pga. omk. ved låneoptagelsen.

    Det bør derimod gives som en kassekredit uden stiftelsesomk. se f.eks. Danske banks 24/7 princip, hvor renten er 8,35% og uden stiftelsesgebyr.

    Selv ved en rente på 10% er renten jo kun 3.300 kr årligt eller 2.200 kr efter skat, så I skal hellere jage lavere gebyrer end lav rente.

    Er der derimod tale om, at I skal låne 33.000 kr ekstra, f.eks. gammel gæld på 150.000 kr og ny gæld på 183.000 kr, så er rentesatsen osse vigtig.

    #137974
    AnonymForfatter

    Hejsa
    Vil bare lige sige tak for jeres hjælp. Vi fik positivt svar fra banken i dag. Vi har dog alligevel bankmøde med en anden bank næste uge da vi synes vores banks rente er langt ude. Den nye bank kan tilbyde os en rente til 5,6% og vores var på 9,5% med det nye lån!!!!…..Så mon ikke vi skifter hvis de vil have os? Men altså det kan åbenbart godt lade sig gøre at låne selvom man ikke har det rådighedsbeløb de kræver. Vores bankmand sagde vi var i “gråzonen" men fik lov fordi vi have kommende lønstigninger de næste par år….

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.