Særeje på huset

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89783
    AnonymForfatter

    Jeg og min kæreste har lige købt hus og er lige blevet gift. Vi har en fornuftig økonomi, men jeg har desværre været lidt naiv før i tiden og har været med til at låne til en bil for min stedfar. Han har ikke betalt og de har så haft taget bilen retur, men der er en gæld tilbage på ca. 100.000 kr. Han betaler intet og da jeg har skrevet under og han også har skrevet under så hæfter vi begge for lånet kan jeg forstå. Bilen brugte han.

    Jeg har så efter 5 år fået en henvendelse fra kreditor om at beløbet skal betales tilbage ellers skal vi mødes i retten, og det vil jeg helst undgå, mht. til huset så han ikke foretager udlæg i det. Jeg vil gerne bide i det sure æble og betale lånet tilbage, måske delvist, men så er mit spørgsmål om det kan betale sig at lave en særeje aftale så min kone ejer huset 100% så han ikke kan tage udlæg i huset?

    Jeg er blevet bedt om at underskrive en skyldner erklæring og en frivillig aftale om en afdragordning. Jeg vil gerne betale af hver måned, men helst ikke mere 1000 kr. om måneden.

    Nogen forslag til hvordan det kan gribes bedst muligt an? Jeg har også lige fået en god klat penge tilbage i skat, det vil der blive foretaget udlæg i det frivillige forlig jeg kan indgå hvis jeg skriver under..

    #137364
    thsvForfatter

    Særeje på huset lyder som en dyr foranstaltning i forhold til en gæld på 100.000 kr.

    Er din stedfar udenfor økonomisk rækkevidde?

    Hvis du er medunderskriver på gældsbeviset, så hænger du jo nok på gælden, og en delvis tilbagebetaling efterlader jo stadig en gæld.

    Et lån til 8% på 100.000 kr betalt over 10 år, vil koste dig lidt under 1.000 netto om måneden det 1. år ved en mdl. ydelse på ca. 1.213 kr. (renter ca. 666 kr mdl. i starten).

    Godt nok sure penge, men så er gælden da ude af verdenen på 10 år.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.