Hvor strikse er banken?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89780
    AnonymForfatter

    Vi er igang med lidt byttehandel med vores lejlighed mod et rækkehus.
    Vi kommer til at sidde for 2600 kr mere om mdr -samtidig skal vi låne 45.000 kr til forhøjelse af vores andelsbevis( begge er andel). Min mand stiger 5000kr brutto 1 aug og jeg stiger ca 2500 kr brutto. Vi har sikre job( det offentlige). Men hvor strikse er bankerne? Er det stadig meget svært at låne penge selvom det drejer sig omn et lille beløb-som 45.000 kr i vores situation? Vi har regnet ud at vi kan sidde for de 26000 mere pr månede og vil have ca 13.000 kr til os selv når alt er betalt- her er de 2100kr i børnepenge pr månede ikke medregnet. Mvh Mette

    #137340
    elkayaForfatter

    Ja, forvent bankerne stadig sidder hårdt på deres pengekasser og kun låner ud hvis de kan have både livrem og seler på.
    Du oplyser ikke om jeres beregnede disponible indkomst efter alle faste udgifter er før eller efter lønstigning per 1.august.
    Hvorfor spørger du egentlig banken direkte for et konkret svar i stedet for at få 1.000 vis af gætterier på dit spørgsmål fra læserne her på mybanker.dk.
    1.000 positive tilbagemeldinger vil jo alligevel ikke gøre en forskel hvis din bank er negativ indstillet.

    held og lykke med fltyningen.

    #137348
    AnonymForfatter

    Hej Mette

    Lav et udførligt budget bilagt sidste lønsedler og årsopgørelse (bankerne vil bl.a. se om der er en større restskat til betaling) samt dokumentation for lønstigningerne til august og andre relevante bilag og tag det hele med ned i banken og fremlæg sagen for dem.

    Kr. 45.000 er som du selv siger et lille beløb i denne sammenhæng.

    #137372
    AnonymForfatter

    Det er sådan set meget simpelt.

    Lad os eksempelvis bruge Danske Bank, som retningsgivende:

    Danske Bank kræver følgende:
    1. Enlig: 5.500 i rådighedsbeløb efter ALLE faste udgifter er betalt.
    2. Par uden børn: 9.500 i rådighedsbeløb efter ALLE faste udgifter er betalt.
    3. Par med 2 børn: 14.000 kr i rådighedsbeløb efter alle faste udgifter er betalt.

    I beregningen af rådighedsbeløbet indgår alle faste udgifter, herunder:
    Husleje, boligyldelse, ydelse på boliglån.
    Ejendomsværdiskat, bidrag til ejerforening, grundforening etc.
    Varme, vand og el acconto.
    Studielån
    Kabeltv, internet, telefoni
    Avisabonnement ol.
    Fagligt kontingent
    Bilforsikring, familieforsikring, ulykkesforsikring, livsforsikring, økonomiforsikring, Sygeforsikringen Danmark etc.
    Vægtafgift
    Benzinudgift (såfremt bilen bruges til fast befordring til og fra arbejde)
    Børnebidrag
    Børnehave, vuggestue, fritidsordning etc.
    Hensættelse til vedligeholdelse af bilen.
    Hensættelse til vedligeholdelse af hus/lejlighed (efter omstændighederne)

    I beregningen af rådighedsbeløbet indgår ikke:
    Benzinforbrug til “ren" fritidsbefordring
    Madforbrug
    Tandlæge
    Tøjkøb
    osv.

    Beregningen tager altid udgangspunkt i følgende ufravigelige krav:
    1. Et fastforrentet 30-årigt realkreditlån med afdrag.
    2. Et variabelt forrentet 20-årigt boliglån med afdrag.
    3. Et andelsboliglån MED AFDRAG (tror nok Danske Bank stadig tilbyder 30-årige lån, men mange andre banker er gået over til udelukkende at tilbyde 20-årige lån med afdrag).

    Den tid, hvor man tog lempeligt på beregningen, fx ved at lave boliglånet uden afdrag eller 30-årigt er definitivt slut.

    Alt i alt er det derfor fuldkommen rigtigt, når det ovenfor siges, at bankerne har strammet op. De har endda strammet betydeligt op.

    Men hvis jeres rådighedsbeløb under ovenstående beregningsforudsætninger lever op til kravene, så har i ingen problemer i at låne.

    #137374
    AnonymForfatter

    Tak for dit grundige svar. MEN du skriver at mad ikke indgår i rådighedsbeløbet? Det forstår jeg ikke. PT har vi et rådighedsbeløb på 10.000 kr ink mad og det går fint. Vil det sige at ud over de 13000 skal vi kunne afsætte ca 6000 kr til mad- for så har vi da vist ikke råd. Mvh Mette

    #137388
    AnonymForfatter

    Rådighedsbeløbet er inkl. penge til mad

    Se evt. her
    http://www.penge.dk/cm/1.2160

    #137412
    thsvForfatter

    Tror bestemt I kan få det lille lån på 45.000 som en kassekredit på 50.000, så jeres lønninger kan modregnes i gælden.
    Alternativt skal I have et nyt forhøjet andelslån, hvis I har sådant et i forvejen, der skal indfries ved flytningen.

    Men start med at lave et budget i et regneark, så kan banken vurdere om I har råd til den højere mdl. ydelse.

    Lyder jo som om, at jeres rådighedsbeløb er i den lave ende.

    #137422
    AnonymForfatter

    Hør nu her:

    Rådighedsbeløb = INDKOMST EFTER SKAT – FASTE OMKOSTINGER !

    Faste omkostninger er det jeg har skitseret ovenfor.

    Mad, tøj, fornøjelser mv. er IKKE en fast omkostning, og indgår derfor IKKE som en omkostning i beregningen af rådighedsbeløbet.

    Du finansierer madindkøbet ud af dit rådighedsbeløb.

    Hvis du fx har et rådighedsbeløb på 16.000 kr., jammen så har du 16.000 kr til mad, tøj, tandlæge, personlig pleje og andre fornøjelser

    #137424
    AnonymForfatter

    PS: Børnepengene må I gerne indregne som en “indtægt", hvilket bringer jer op over grænsen på 14.000

    Således burde der ikke være noget problem med at få finansieret boligkøbet.

    #137744
    AnonymForfatter

    Til Generalen : Jeg kan se du er godt inde i bistants regler

    #137752
    AnonymForfatter

    Det kan jeg så oplyse dig om, at det er jeg ikke.

    Ovenstående er retningslinierne for beregning af rådighedsbeløb i landets største bank – Danske Bank.

    Mohammed, du må tale med socialkontoret, om de konkrete retningslinier for udbetaling af din bistand. Uden at have kendskab til reglerne, vil jeg tro, at det rådighedsbeløb du får ud af din bistand er noget ringere end det vi taler om ovenfor.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.