Frit valg af bank/realkreditinstitut ?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87024
    AnonymForfatter

    Jeg overvejer at købe bolig, men har fået lyst til et realkreditlån, som har nogle bedre vilkår end jeg kan få ved at benytte det realkreditinstitut som min bank samarbejder med. Derfor vil jeg gerne høre om nogen har erfaringer med følgende:

    Sp.1. Er der nogen der “ved boligkøb" har erfaringer med at vælge realkreditlån fra realkreditselskaber som ikke samarbejder med ens bank ?

    Sp.2. Hvis man yderligere skal bruge et boliglån i banken, så synes jeg det begynder at blive problematisk, idet banken så har en “klemme" på en – har du oplevet det samme ?

    Sp.3. Hvis jeg “ved boligkøb" ønsker realkreditlån i BRFkredit, og jeg i det daglige benytter Danske Bank – hvad stiller jeg op for, at de ikke skal true med at skrue renten op på mine øvrige lån eller ligefrem nedsætte renten på min lønkonto ?

    Jeg glæder mig til at høre om dine erfaringer.

    #105432
    MichaelForfatter

    1) Ingen bank kan “tvinge" dig til at vælge ét bestemt realkreditselskab. Mange banker arbejder ganske rigtigt sammen med et bestemt selskab. Det eneste det betyder er, at du skal betale banken en ekstra fortjeneste for at de formidler kontakten videre til realkreditselskabet. Undtagelsen er Totalkredit, som af en eller anden grund, kun modtager henvendelser fra de banker de arbejder sammen med. Der er ingen problemer i at optage lån i BRF direkte, så klø bare på med det.

    2) Det er ikke problematisk, idét banken under alle omstændigheder bliver “kreditor nr. 2", dvs. realkreditselskabet får penge først i tilfælde af tvangsauktion og herefter får banken det der er tilbage. Husk at banken jo tjener på dit boliglån uanset hvad.

    3) Den slags rockermetoder har jeg dog aldrig hørt en bank benytte, men jeg vil da anbefale dig at skifte bank uanset hvad. Du kan temmelig sikkert få boliglånet billigere end DDB – prøv at se her på siderne under “Udlån".

    #105434
    AnonymForfatter

    Hej igen Michael.

    Tak for dine udmærkede svar – arbejder du i en bank ?

    Nu har jeg også et godt øje for nogle af Totalkredits renteloftsprodukter, og har lige talt med dem om, hvorvidt jeg kan tage et realkreditlån hos dem uden, at jeg er kunde i en Totalkreditbank. Det kan godt lade sig gøre, men de mente at Danske Bank vil stille sig meget på bagbenene. Rådgiveren i Totalkreditbanken sagde, at når en af deres egne kunder ønskede lån i andet realkreditinstitut, så gjorde de enten kundens almindelige rentevilkår dårligere eller hvad der var mere almindeligt, så satte de simpelthen prisen for en garanti op. Så var det jeg tænkte, at hvis man ønsker realkreditlån et andet sted end hos bankens samarbejdsparnter, så kan det nye realkreditinstitut – via deres bankpartner – vel selv stille garantien over for sælger, med mindre sælger via sin ejendomsmægler har et konkret lånetilbud (og man vælger at benytte det) fra samme realkreditinstitut. – Jo det er faktisk rockeragtige metoder bankerne bruger for at bondefange én.

    Hvad siger du og andre til disse vilkår ?

    #105436
    MichaelForfatter

    Hej

    Nej, jeg arbejder slet ikke i den økonomiske sektor, så mine svar er på det amatøragtige niveau 🙂

    Hvad er det for en garanti du taler om? Normalt er det da ikke nødvendigt med en bankgaranti i en alm. bolighandel. Da jeg købte hus for 5 år siden, deponerede jeg blot udbetalingen hos ejendomsmægleren og så kørte det hele ellers derudaf med kreditforeningen og et pantebrevslån.

    Ellers vil jeg igen opfordre dig til at skifte bank, hvis DDB begynder på den slags julelege. Alternativt kan du forsøge at optage boliglånet i en anden bank og så beholde DDB som indlånsbank alene. Indlånsvilkår er faste, da der jo ingen risiko er for banken, så de kan ikke tillade sig at nedsætte renten yderligere. Iøvrigt giver DDB jo næsten nul i rente i forvejen, så tabet er ikke så stort.

    Totalkredit samarbejder iøvrigt med flere af de “små" banker, så du kunne måske kombinere realkreditlånet med en bank der samarbejder med dem. I såfald er der jo ingen problemer overhovedet. Jeg er sikker på, at du kan spare en del penge i forhold til dit nuværende engagement med DDB.

    #105438
    AnonymForfatter

    Totalkredits koncept er baseret på at den formidlende bank stiller en garanti for den yderste del af lånet. Garantien koster ikke kunden noget, da banken får sin betaling af Totalkredit.

    #105440
    AnonymForfatter

    Til Michael:
    Realkreditlånet optages enten via en finansieret handel eller via en kontanthandel. Ved en fiansieret handel optager sælger lånet, hvorefter køber senere overtager lånet via en gældsovertagelseserklæring. Ved en kontanthandel står køber selv for låneoptagelsen, men da sælger gerne vil være sikker på at få sit provenu, så giver købers bank en garanti over for sælger. En sådan garanti er ikke omkostningsfri. Ofte vil banken slet ikke give en garanti, hvis man ikke benytter bankens realkreditinstitut eller også skruer den prisen urimeligt op. Men pointen er, at man helt kan slippe for den garanti, hvis ens nye realkreditinstitut laver garantien i stedet for.

    Til René:
    Jeg forstår ikke hvad du mener med den formidlende bank, og hvordan kommer den form for garanti du skriver om i det hele taget ind i billedet – hvad er det de skal garantere ?

    Det kan ikke være meningen, at et skift af realkreditinstitut i sidste ende skal føre til skift af banken (ikke omkostningsfri, og giver desuden en masse besvær).

    #105442
    AnonymForfatter

    Du kan ikke få lån hos Totalkredit uden at gå ind i et pengeinstitut, som er godkendt som låneformidler for Totalkredit. Totalkredit laver ikke selv vurderinger og kundegodkendelser. Det gør de “lokale" pengeinstitutter.
    Når de har godkendt kunden stiller de en garanti overfor Totalkredit, typisk for de yderste 20% af lånet. Det er en god forretning for pengeinstitutterne, og godt for Totalkredit, som derved har nul risiko.

    #105444
    AnonymForfatter

    Tak for svaret.

    Der må stadig være nogle der har erfaringer med at vælge lån i et andet realkreditinstitut end det deres bank samarbejder med – lad os nu høre !

    #107594
    AnonymForfatter

    Hej René

    Jeg har selv lige købt hus og har lån i Totalkredit.

    Men jeg har betalt 10.000 i garantiprovision til min bank!

    Vil det sige at der er nogle banker der ikke tager penge for
    at stille garanti overfor totalkredit?

    #107596
    AnonymForfatter

    Mon ikke de 10.000 kroner dækker over noget andet, f.eks. en garanti for betaling af hele købesummen? Selvom det også lyder dyrt. I Københavns Andelskasse tager vi 3.000 kroner.

    #107730
    AnonymForfatter

    Hvad mener du med at de ikke vurderer, de har da en vurderingsmand, eks. i jyske bank sidder da der en ansat der er “ansat" via TK, de er jo nød til at have nogle vurderinger som de kan udstede lånetilbud på baggrund af.

    #107754
    AnonymForfatter

    Hej.

    Når jeg skriver at Totalkredit ikke selv laver vurderinger, mener jeg at Totalkredit ikke selv laver vurderinger 🙂

    #107948
    AnonymForfatter

    Der er ikke noget problem i at have et andet realkreditinstitut, end det banken er “gift" med.

    Jeg har alle mine konti hos Nørresundby Bank, som er låneformidler for Totalkredit. På trods af det har jeg valg BRF til mit hus.

    Banken er selvfølgelig ærgerlige over at miste den renteindtægt, men lån er nu engang en handelsvare, og man kan handle i den forretning, der giver bedst service og som kan sælge til de bedste priser.

    #107950
    ToftenForfatter

    Hej

    Du skriver, at banken er kede af at miste den renteindtægt pga. du flytter fra TotalKredit til BRF.

    Det er jeg nu ikke helt enig i. Af min bankrådgiver har jeg fået oplyst, at banken kun tjener på selve formidlingsaftalen (engangsbeløb ved lånesager), som de får fra f.eks. Totalkredit.

    Men du kan selvfølge sige, at bankerne som alle er “medejer" af Totalkredit, mister noget ved at du smutter over til BRF.

    Bankerne er jo meget interesseret i, at få deres kunder “bundet", dvs. at man samler alle ens penge-sager hos dem.

    #108006
    AnonymForfatter

    Nu er totalkredit jo solgt nykredit

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.