boliglån – skal man lægge om?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89764
    AnonymForfatter

    Hej I kloge mennesker,
    er ny her, og har med fornøjelse læst de forskellige tråde, og kunne godt tænke mig at høre jeres mening om en sag.

    Min kæreste og jeg købte i april sidste år en ejerlejlighed til 1,299 mio. som vi fik finansieret i Danske Bank ved et 6% realkreditlån (800.000), et boliglån på 318.000 til 6,85 %(har ikke ændret sig!) og et prioritetslån (234.000t) til dengang 6-7% og som nu er på 3,75% (både indlån og udlån). Vi har snakket med banken om at undersøge om det kan betale sig at omlægge lånene, og vi skal mødes med dem i dag. De sagde at de umiddelbart ikke forventede at der var en besparelse at hente, men ville undersøge det. Hvordan ville I gribe det an, kan I gennemskue om det er et fornuftigt valg vi har truffet, eller ville i ændre noget, nu renten er faldet så meget? Jeg undrer mig over at renten på boliglånet er så høj stadig, når renten er faldet generelt nationalt? (Det løber over 10 skal siges)

    Yderligere står vi nu i den lykkelige situation at vi skal giftes, og kunne tænke os at tage et lån til at dække noget af omkostningerne, f.eks. 50.000 t. Det var banken ikke så meget for da vi snakkede med dem, men det skal vi også snakke om i dag igen. Det er jeg lidt sur over, for vi er rigtig gode kunder, og har en pæn indkomst og ingen unormal gæld. (Studielån på ca. 60.000 x 2) Tror vores indkomst ligger på 900.000,- Er det ikke lidt pudsigt at de er modvillige til at give os det lille lån?

    Kunne godt tænke mig at høre hvad i synes.

    på forhånd tak.

    #137062
    thsvForfatter

    Boliggæld:
    obl. 6% 800.000 koster ca. 51.000 i renter&bidrag
    Boligpriotet 234.000 til 3,75% koster max. 8.775 kr årligt i renter.
    boliglån 318.000 til 6,85% ca. 21.800 i renter (nok markedsrenten)

    Ved omlægning af 6% obl.lån til F1-F2 kan I spare 2,8% i renter = 22.400 kr årligt i renter eller ca. 15.000 kr netto efter skat. Samtidigt kan I vælge afdragsfrihed på dette, så I får afdraget boliglånet hurtigst muligt.

    Med jeres fine indtægt burde I hurtigt kunne spare de 50.000 kr sammen, så hvis i ikke har opsparing på jeres boligprioritet I kan trække på, burde danske bank tilbyde en kassekredit på de 50.000 kr uden stiftelsesomk. til 8,35% (over 27 år) eller 7,1% hvis en af jer er under 28 år, svarende til en 24/7-konti.

    Boliglånet er nok den rente I kan forvente med sikkerhed i 80-100% af salgsprisen.

    Jeg ville som sagt omlægge 6% lånet til et afdragsfrit flex-lån, men omk. koster jo næsten et helt års besparelse. Alternativt skal obl.lånet lægges om til boligprioritet, men I kan nok ikke få et nyt lån med 3,75% i rente, som er en god rente i det nuværende marked.

    #137096
    AnonymForfatter

    Tak for svar.

    vi var i banken, men jeg ved ikke om jeg blev så meget klogere. Angående det lille lån til bryllup fandt vi i hvert fald frem til, at vi bruger kassekreditten, jeg har 40t og min kæreste 20t, så det skulle dække, og det var også bankens anbefaling.

    ang. lånet foreslog de at vi lægger det om til dels et F3 eller F5 lån, til en rente på 4% m løbetid 20 år (1, noget mio, har ikke tallene lige her) og så en boligkredit på 310.000 med en rente på 6,85, som var det vi havde på vores boliglån tidligere med 10 års løbetid. På denne sætter vi så måske 10.000 ind ekstra pr mdr, som lånet så nedskrives med løbende. Det sagde hun ville spare os 8-10 år, og ville forhøje vores mdr beløb med 300 kr. Jeg kan ikke huske hvad besparelsen ville være i kr, men lyder det nogenlunde ok? Man føler sig så dum når man sidder der, og jeg synes det er så uforståeligt. 🙁 OG stoler heller ikke helt på banken, de skal jo selvfølgelig tjene penge. Når vi lægger realkreditlånet om til et Flekslån, er det så ikke en god “gevinst" for banken? Omkostningerne for det hele var 15t sagde hun.

    Vi får papirerne sendt hjem til underskrift, så får jeg de nøjagtige tal. Ville I skrive under? Eller tjekke med en anden bank?

    #137100
    thsvForfatter

    Jeg ville kun lægge realkreditlånet på de 800.000 om, og beholde de 2 andre lån.
    At omlægge alle 3 lån koster jo kun ekstra omk.
    Og prioritetslånet er fint som det er.

    #137232
    AnonymForfatter

    Det er nok fordi de skønner at pantet i lejligheden er mindre værd end de I skylder… Jeg ville ikke gøre så meget andet end at omlægge til flekslån. Vilkårene for jeres to boliglån er super, som markedet er lige nu… (så vidt jeg ved)

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.