Må banken sløjfe min kassekredit?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • ReichsbahnForfatter
    Indlæg
  • #89754
    ReichsbahnForfatter

    Hey Allesammen.

    Jeg står i lidt af en kneben situation hvor jeg for tiden går i overtræk hver måned.
    Mit spørgsmål til jer er om min nuværende kassekredit på 10.000,- sådan uden videre må sløjfes af banken uden mit samtykke, da de istedet for at give mig et dankort vil give mig et Visa Electron.

    Med Venlig Hilsen

    Janus

    #136952
    AnonymForfatter

    Ja, der er ikke så meget at sige, jeg har set det ske før.

    #136956
    AnonymForfatter

    Hvis du misligholder aftalen, som du jo gør når du trækker over, så må de vel godt.

    #136974
    LMAForfatter

    Ja – de må gerne slette din trækningsret.

    Da du skrev under på din kassekredit modtog du bankens almindelige forretningsbetingelser. Hvis du ikke har læst dem før, så læs dem nu. Hvis du har smidt dem væk, kan din bank skrive et nyt eksemplar ud til dig.

    Her vil du formodentlig læse, at banken kan slette din trækningsret hvis du misligholder dit engagement (overtræk), hvis din økonomiske situation ændrer sig væsentligt (arbejdsløs, RKI, faldende lønindtægt) eller hvis andre forhold taler herfor (etiske, juridiske m.m.).

    #136982
    ReichsbahnForfatter

    Det er simpelthen misligeholdelse af aftalen hvis man bruger sit overtræk til noget?
    Jeg kunne forstå hvis man røg over overtrækket, men det har jeg reelt ikke gjort, og jeg har stadig et job hvor der kommer en lønseddel ind hver måned.

    Er der nogen der så ved hvad fa’en jeg kan gøre når nu hvor de så åbenbart sløjfer det overtræk. Jeg har desværre ikke en familie der kan hjælpe mig, og jeg får først løn fra mit nye fuldtidsarbejde fra maj.
    Kan man vise sin kontrakt i banken for at påvise at man får en fast lønindtægt hver måned?

    #136994
    thsvForfatter

    Hæfter mig ved:
    “det har jeg reelt ikke gjort"!

    Ergo har du overtrukket din kassekredit, ikke sandt?

    Du må tale med banken, om en afdragsordning af de 10.000 kr du åbenbart skylder dem.
    Er de stejle, må du jo få en ny bank, hvor din løn kan gå ind, og så få en afdragsordning med din nuværende bank, f.eks. månedlige ydelser på 1.000 kr indtil gælden er ude af verden (vil tage ca. et år).

    De fleste banker vil uden videre en kassekredit svarende til en månedslån efter skat.

    #137000
    ReichsbahnForfatter

    Hovsa. Ja det var bestemt ikke meningen du skulle hæfte dig ved det 🙂
    Mit overtræk ligger på 6000,-
    Så jeg har ikke misligeholdt min aftale med banken.

    Men tak for de svar I har skrevet indtil videre.

    Med Venlig Hilsen

    Janus

    #137002
    AnonymForfatter

    Nu skrev du vist at du var i overtræk med 6.000 om måneden. Dvs. at din saldo er på – 16.000, såfremt din kassekredit er på 10.000, right?

    Er dette tilfældet er aftalen misligholdt og de kan hæve den.

    #137004
    MichaelForfatter

    Prøv lige at check dine forretningsbetingelser igen. Hvis du ikke har misligholdt aftalen (hvilket jeg fornemmer du ikke har), så kan banken kun opsige kreditten med en opsigelsesperiode på typisk 3 mdr, hvilket burde kunne række i dit tilfælde.

    #137008
    ReichsbahnForfatter

    Jeg tror selve misforståelsen i det jeg har skrevet er at jeg bruger ordet overtræk.
    Min definition af ordet overtræk er lige så snart kontoen går under 0. Kassekredit eller ej.
    Hvis derimod definitionen af overtræk skal forstås som større minus end de 10.000, er jeg ikke i overtræk.

    Jeg har læst betingelserne og det ser ud til at de har tre måneders opsigelse, da jeg på ingen måde har misligeholdt min aftale med banken.

    Jeg siger mange tak for de gode besvarelser

    Venlig Hilsen

    Janus

    #137028
    elkayaForfatter

    jeg var overrasket over at læse kommentarerne til spørgsmålet.

    Spørgeren mente jo helt klart at han har trukket på sin kassekredit, men lidt misvisende anvender han ordet overtræk, som jo skulle forstås som retten til at overtraække kontoen fra nul til 10.000 kroner.

    Ikke alle kan nødvendigvis være eksperter og anvende korrekt terminologi. Nogen må formodes at være lægfolk som netop spørger fordi de ikke selv ved svaret på deres spørgsmål. Det burde “eksperterne" have for øje inden man bidrager med et svar. Jeg anvender citationstegn fordi svar jo kan være fra lægfolk med en viden at bidrage med.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.