Lån 47.000 af skattefar – gratis

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89749
    AnonymForfatter

    Man kan bevilge sig selv et rentefrit lån på op til 47.000 kroner via tast-selv på Skat. Det kræver bare, at man betaler pengene tilbage i december.

    Tricket går ud på at ændre din forskudsopgørelse for 2009. Undet tast-selv på http://www.skat.dk kan du oplyse, at du har tænkt dig at indbetale 46.000 kroner på en ratepension og 46.000 kroner på en kapitalpension. Det udløser en mindre skattebetaling på i alt 47.000 kroner, som du så får ind på lønkontoen fordelt over resten af årets måneder. For et ægtepar er det altså muligt på denne måde at låne 94.000 kroner af statskassen….. læs mere på dette link

    http://www.dinepenge.dk/skat/artikel/lan-47000-skattefar-gratis

    #136904
    AnonymForfatter

    For at fidusen skal være gratis, kræver det dog, at du i december husker at opgøre restskatten og indbetale beløbet inden nytår. Ellers udløser det daglige rentetilskrivninger.

    Dvs. at man til december ganske simpelt retter sin opgørelse (oplyser at man har indbetalt langt mindre på sin pension) hvilket udløser et “skatesmæk" på 47.000,- hvorefter man kontakter skat for et indbetalingskort? Har jeg forstået det korrekt?

    Lyder som en fed fidus. Ganske vidst ikke noget man bliver rig af men det er da værd at tage med.

    #136912
    AnonymForfatter

    Så er spørgsmålet jo bare, hvor mange, som har de 47.000 kr. til at tilbagebetale i december? Fidusen er der jo kun, hvis man ved, at man får en større sum penge senere på året, som kan anvendes til at betale de brugte penge tilbage.

    Ellers skulle man jo låne pengene også selvom man ikke skal bruge dem. Den merudbetaling man opnår kan man så sætte en på en konto, hvor de står og trækker renter. Når året nærmer sig slutningen betaler du de 47.000 kr. tilbage og du står selv tilbage med renteindtægterne – som godt nok ikke er nogen større sum 🙂

    #136914
    AnonymForfatter

    hej

    jeg er nok bare for dum, når jeg stiller dettte spørgsmål, skal man skrive man både indsætter 46.000 kroner på ratepension og 47.000 kroner på kapital pension. jeg vil da gerne udnytte det, men har kun en ratepension, da det bedst kan betales sig for mig.

    fra ak

    #136918
    AnonymForfatter

    Ja, du skal angive, at du betaler ind til BÅDE rate- og kapitalpension. Hvad der bedst kan betale sig for dig er jo for så vidt ligegyldigt, da du jo ikke indbetaler pengene. Altså kræver det heller ikke, at du opretter en kapitalpension.

    #136926
    AnonymForfatter

    Du kan i din skattemappe under betalingsinformation se hvilken FIK kode du skal bruge

    +04

    #136932
    AnonymForfatter

    Ifølge skat er der jo faktisk ikke en grænse på 47.000. Det er bare eksemplet fra Penge hvor de bruger pensionsinberetninger. I virkeligheden er der jo ingen grænse for beløbet du må skylde, bare det er indbetalt inden nytår (som jeg læser reglerne).

    Men er det egentligt lovlig at udnytte den maksimalt…Det vil sige, må jeg sætte min indkomst til 0 Kr., og så først sætte den korrekt, samt indbetale hele beløbet lige inden nytår? Eller er der en ‘mod bedre vidende’-klausul på indkomstfastsættelsen? Ud fra det jeg har læst på skat, kan jeg ikke finde en sådan en. Og så bliver der jo faktisk ret mange penge man kan spare i renter hvis man f.ex. sidder og kan spare forbrugslånsrenter.

    #136934
    AnonymForfatter

    nu håber jeg har skrevet tallene det rigtige sted nemlig i rubrik 353

    #136942
    AnonymForfatter

    Da Mogens Glistrup levede brugte han den metode, at sætte sin indkomst til 0 kr, derfor viste han stolt sit skattekort frem til TV, trækprocent 0

    #136944
    AnonymForfatter

    det er vel lidt ligesom at tisse i bukserne og ingen reel fidus?

    #137034
    AnonymForfatter

    Idéen er da ikke helt dum. Jeg er dog godt nok i tvivl om hvor lovligt det er. Så vidt jeg kan se burde det værre fuldt lovligt. især set fra det synspunkt at skatten bliver opgjort årligt og du reelt ikke er pålagt at betale månedligt. Det er bare lettere og giver en dejlig fordel for stat og kommune.

    #137038
    elkayaForfatter

    SKAT kender også “fidusen". Jeg mener at de laver eller vil lave nogle kontroller ved at udtage forskudsopgørelser med store afvigelser i forhold til tidligere kendte skatteoplysninger til et nærmere eftersyn. Men hvis du har en plausibel forklaring på ændringen i forskudsopgørelsen, så lader de nok nåde gå for ret.

    #137044
    HalliHalloForfatter

    Det er jo en meget gammel “fidus", hvis man kan kalde den det. Den opstod jo allerede med inførelsen af kildeskatten i 1970. Indtil for nogle år siden var den endnu endnu bedre, da man da kunne låne rentefrit indtil 18 måneder, hvilket netop blev lavet om for at undgå misbrug.

    Endvidere må man forvente, at skattevæsenet anmoder om at få indsendt en kopi af de indgåede pensionsaftaler, især hvis økonomien ikke ser alt for god ud i forvejen. Så hvis disse aftaler misligholdes, så tror jeg ikke at skattevæsenet vil acceptere dette “nummer" endnu engang, da det jo så er beviseligt at det er en omgåelse af skattelovene.

    #137060
    AnonymForfatter

    Det kommer an på om skatteloven siger indbetaling løbende (månedsvis) eller årligt. (på samme måde som firmaer)

    Så er det jo ikke en omgåelse, men bare et fornuftigt valg.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.