Lån-Lån-Lån

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89718
    AnonymForfatter

    Lån-Lån-Lån
    Kan folk slet ikke lære at spare op mere, prøv at regne på hvad i kunne
    få for alle de renter i betaler, stik dog en finger i jorden og træk vejret.
    Start dog i det små og byg jeres økonomi stille og rolig op. jeg snakker af erfaring
    da jeg har en voksen datter jeg slås med, hvor hende og kæresten ikke kan få det til
    at gå hurtig nok. Vi andre hvor dåbsattesten måske er blevet lidt krøllet har lært det
    men i yngre mennesker skulle måske en gang imellem lytte til den lidt ældre generation.
    Dette kunne måske lyde som en skideballe men det var kun venligt ment, prøv og prioter
    tingene lidt og se om det i vil have nu også dybest set er nødvendig.

    #136662
    AnonymForfatter

    Delvis enig!
    Jeg er selv rimelig ung, men har samme holdning til økonomien, som derfor også ser fornuftig ud for mit vedkommende. Vi venter på 3. år på at huspriserne falder til et anstændigt niveau (ja, også da priserne steg).
    Min personlige erfaring med jævnaldrende der ikke kan styre økonomien er dog, at de ikke har haft en ældre generation til at lære dem økonomisk ansvarlighed.
    Derfor tror jeg ikke kun det er de unge der skal vågne op, men hele befolkningen. Der ligger små stumper af ansvar gemt rundt i alle kroge.

    #136664
    HalliHalloForfatter

    Det var da noget af et generaliseret indlæg Runner kommer med.

    Jeg tror såmænd ikke, der er står forskel på yngre og ældre, når det drejer sig om økonomi, at låne osv.

    Jeg kender mange unge med en fantastisk god økonomi og mange ældre, der hele tiden låner og låner, og ikke har meget begreb om økonomi overhovedet.

    #136682
    AnonymForfatter

    Medierne har da været oversvømmet med historier her på det sidste, med mennesker der ikke kan gå på pension fordi de har sat hele opsparingen i høj-risisko aktier eller på en garantkonto i en eller anden bank med dårlig økonomi. Det er vel ikke mere ansvarligt end at låne ?

    Økonomisk sans hæfter da på personen og ikke alderen.

    Hilsen Money3

    #136754
    AnonymForfatter

    Jeg ved godt der er økonomiske uansvarlige i min aldersgruppe også,
    men tar vi procentvis er jeg ikke i tvivl om at den yngre generation har sværere
    ved at kigge økonomisk fremad.
    Så kan der komme nogle indlæg der vil henvise til den agressive udlånspolitik
    der har kørt i lang tid, og at deres bankrådgivere ikke har været deres ansvar voksent,
    men en god tommelfinger regel har altid været at hvis man er par, skal det hænge sammen
    hvis den ene er på arbejdsunderstyttelse.
    Kald mig bare sortseer men har man familie at tænke på, kan det få vidtgående følger
    hvis man strammer økonomien for hårdt,samt det er så nemt lige at have en kassekredit
    tilknyttet hvis der er noget man bliver fristet af.
    Jeg håber folk lærer af den økonomiske situration der er i øjeblikket og begynder at
    sætte tæring efter næring.

    #136758
    AnonymForfatter

    Jeg var engang så naiv at tro, at hvis man bare fortalte folk at de brugte for mange penge, og at de skulle skære ned, så ville de gøre det. Det sker bare ikke. Der er nogle dybtliggende vaner op opfattelser der skal ændres hos folk der ikke kan styre deres økonomi og det tager tid.

    Det er min overbevisning, at det ligger i opdragelsen. Og her er din datter jo så heldig, at du selvfølgelig har været dit ansvar voksent og lært hende økonomisk ansvarlighed gennem hendes opvækst, så hun ved at penge ikke kommer af sig selv, og man skal passe på dem man har. Du har selvfølgelig lært hende alle de tommelfingerregler du kender. Ellers vil det der altid har været jo gå tabt med dig.

    Min pointe: Du kan ikke gøre folk økonomisk ansvarlige med et læserbrev i avisen.

    #136760
    AnonymForfatter

    Til det sidste indlæg,
    Jeg er ikke naiv og tro at et læserbrev hjælper,men jeg er bare interesseret i
    at høre andres mening om et emne som er meget ømtåeligt at snakke om og det gælder i
    alle sammenhæng enten det er familie, venner eller kollegaer.
    Jeg går udfra at læserskaren her er meget bredt representeret aldersmæssig og det
    derfor kan give mig et fingerpeg om hvordan folks holdning er til det emne her.

    #137098
    AnonymForfatter

    I mine unge år lånte jeg 40.000,- over 3 mdr. og fyrede dem af på at have det sjovt og gå i byen i København. Min indtægt på, dengang omk.10.000,- efter skat, røg også med samme formål.
    Det var surt at betale dem af bagefter men jeg har ALDRIG fortrudt det. Jeg havde brug for at rase ud på den måde og har rigtig mange sjove minder fra de 3 mdr. i KBH.
    Når man er ung skal livet leves. Man kan hurtigt nok komme til at sidde med familie og børn og ikke have nået at få løbet hornene af sig.
    Skal man spare op til at have det sjovt er der en god chance for man når at blive for gammel inden det kan lade sig gøre. Vi ved jo, alle os der senere har taget en uddannelse, at vi kommer til at tjene flere penge når vi bliver ældre.

    Nu er 40.000,- måske ikke det store og måske heller ikke den økonomisk uansvarlighed du hentyder til. Ikke desto mindre var det nok det du vil kalde “ufornuftigt", men for mig var det, det rigtige og jeg fortryder ikke.

    Man skal passe på med at hive hatten ned over folk, der måske godt selv er klar over hvad de laver.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.