Råd om nyt lån til Andelsbolig.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89710
    AnonymForfatter

    Hej alle i kloge hoveder.
    Jeg kunne godt lige tænke mig et sidste kig på min mulighed for at nyt lån gennem Nordea til køb af en Andelsbolig.

    Bolig koster omkring 950.000, 3500 om måneden, ligger på nørrebro, og jeg skal leje et værelse ud til en ven. – Det er, og skal ikke være muligt for mig at bo alene i den i den næste fremtid.

    Jeg skal låne 720.000 til 5.35%
    samt 200.000 til 8.5%
    – Begge med 30 års løbetid.

    Jeg vil gå udfra at det øverste lån er det der hedder Nordea Prioritet SDO, ikke sandt?

    Jeg har et par spørgsmål som jeg godt kunne tænke mig at vende med jer.

    1) Renten er jo variabel for begge lån, så jeg kan i virkelighende ende med at ikke være i stand til at betale min husleje hvis Nordea hæver renten. (På det lille lån står det dem frit for, mens det andet er bundet af Nationalbankens rente).
    Er det i virkeligheden forsvarligt? – Og er der andre måder at finansiere et andelsboligkøb på?

    2) Ville det være en idé at holde det store lån afdragsfrit i nogle år og så betale af på det lidt dyrere bank-lån?

    3) Hvad er fordelen ved et 30-års lån, i modsætning til et 20-års?
    Jeg skal jo alligevel ikke bo der i mere end 10, sikkert?

    Hvis i har brug for flere oplysninger må i endelig sige til.

    Hav det godt,
    Morten.

    #136584
    AnonymForfatter

    Hvad har du af indkomst?

    Jeg ville umiddelbart sige, hvis det hele står/falder ved, at du kan leje et værelse ud, at det er en meget dårlig idé.

    #136602
    thsvForfatter

    0) Nej, det er Nordea Prioritet Andelsbolig, du skal bruge, men de 5,35% i rente er rigtig nok. SDO lånet er til en ejerbolig.

    1) Ja, man kan godt få andelslån med fast rente, men renten bliver højere, og typisk kun fastlåst i 5 år, ligeledes kan indfrielseskursen ved et salg, så være over kurs 100.
    Eik bank tager 6,9% for deres fastrente-lån pt. 0-80%.

    2) Ja, aftal afdragsfrit Prioritetslån, sålænge, du har det dyrere banklån.

    3) Lang løbetid på det billige prioritets lån er en fordel, da det jo alligevel er en slags kassekredit. Den lange løbetid giver lavere afdrag, hvilket giver en lavere “husleje" for andelen.
    Men aftal kort løbetid på boliglånet, specielt hvis du kan opnå afdragsfrihed på prioritetslånet.

    Held og lykke med boligkøbet.
    Pres evt. sælger lidt på prisen, den nuværende pris svarer til ca. 8.000 kr i netto-“husleje" om måneden.

    #136604
    AnonymForfatter

    Hej!
    Mange tak for jeres svar.

    Min årsindkomst er (fraregnet en evt. lejer) på omkring 240.000,-
    Jeg har omtrent 60.000 sparet op.

    Hvor kort løbetid ville i anbefale på det dyre boliglån? Skal man tage 10års afdragsfrihed på prioritetslånet og 10 års løbetid på boliglånet?

    Findes der nogle regler for hvor meget man må tjene om måneden i husleje? Hvis jeg fx lejer begge værelser ud kan jeg jo i teorien næsten bo der gratis. (det er en 3 værelses) – Men er det lovligt?
    Her er der selvfølgelig tale om en husleje et sted mellem 2500-3500 for to værelser på henholdsvis 15 og 25 kvm.
    De har begge adgang til bad, toilet og stort spisekøkken.
    Altså, ikke en urimelig leje på nogen måde.

    På forhånd tak.

    #136652
    AnonymForfatter

    Altså som sagt kan det helt sikkert godt betale sig at gøre brug af afdragsfrihed på det “billige" lån, for at anvende det sparede afdrag til nedbringelse af det højere forrentede lån, således det bliver nedbragt hurtigere.

    Hvor kort løbetid boliglånet skal have er lidt op til din økonomi og hvor meget luft du har deri. Det vil altid være billigere jo hurtigere du nedbringer et lån. Altså nedbring det så hurtigt som din økonomi kan bære…

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.