Straumur kontra FIH

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89684
    AnonymForfatter

    Jeg er max grøn på dette område, men skal den islandske indskydergarantifond – Tryggingarsjodur – ligeledes betale de første knap 156.000 kr. hvis FIH går konkurs ? Penge som de måske ikke besidder.

    Læs nedenstående artikel fra business i dag.

    http://www.business.dk/article/20090312/finans/703110099/

    #136248
    AnonymForfatter

    Jeg har ikke kunne finde noget på skrift om det, men så vidt jeg er informeret, er FIH en dansk bank med islandske ejere. Banken hører under danske regler og danske ordninger. dvs. at du er lige så godt dækket ind i FIH som hvis en anden dansk bank skulle gå ned. f.eks. Nordea eller Danske Bank(hvilket jeg ser som meget usandsynligt).

    #136260
    AnonymForfatter

    Jeg ved ikke hvor usandsynligt det er.

    Maersk har jo meldt ud, at de ikke vil redde DB denne gang, saa det er da bestemt ikke usandsynligt at DB knaekker.

    Naar verdens Mega-banker ryger ned saa maa vi se realistisk paa vores lille andedam og konstatere at (med al respekt)en lilleput som DB sagtens ville kunne ryge ned.

    #136966
    AnonymForfatter

    Så vidt jeg kan se, er der forskel på Straumur-situationen og en potentiel konkurs i FIH:

    Straumur har blot tilsluttet sig Indskydergarantifonden som suplement til dækningen i Island (hvoraf striden nævnt i Berlingske-linket er opstået), mens FIH (som en anden skriver ovenfor) er en dansk bank; listet på Finanstilsynets hjemmeside http://www.finanstilsynet.dk/sw1267.asp (hvor Straumur ikke optræder).

    Der bør altså ikke kunne opstå samme situation fsva. FIH.

    Situationen vedr. Straumur er grotesk, såfremt der ender med komme forbrugere i klemme. Det er der jo ingen forbrugere, der har kunnet gennemskue. Jeg har selv tidligere haft penge i Straumur i fuld tiltro til, at de var dækket fra første krone via den danske indskydergaranti, jf. flg. formulering på Indskydergarantifondens website:

    “Ud over de nævnte grupper, har filialer i Danmark af Svenska Handelsbanken AB, Swedbank AB, ABN AMRO Bank N.V. og Straumur Investment Bank tilsluttet sig fondens dækning
    som supplement til den dækning, der ydes af garantiordningen i institutternes hjemlande."

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.