hvilken f1 og hvordan med kursen

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89674
    AnonymForfatter

    Godaften i stuerne:)

    Jeg er nu overbevist om at jeg skal omlægge mit 6% lån til et f1 lån.

    Skal have møde med bankmanden i næste uge og vil gerne være lidt forberedt.
    Hvilken f1 skal jeg kigge på, på denne liste:
    http://www.nykredit.dk/informationsSide.do?iwID=/erhverv/informationsside/kurs_boersinfo/akt_renter_ydelser.xml
    Det skal være 30årig og afdragsfrit.

    Jeg vil nemlig gerne kunne følge renteudviklingen.

    Hvordan er det nu med kursen? JEg indrier jo mit nuværende lån til kurs 100 og såvidt jeg kan se på ovenstående liste så ligger f1 på over kurs 100. Det betyder vel at det bliver dyrer for mig at optage f1 lånet, ikke sandt??

    Hvis ovenstående er sandt, så kan jeg jo bare tage et 4% fastforrentet hvor kursen er ca. 89.

    #136188
    thsvForfatter

    Et F1-lån er et kontantlån med inkonverterbare et-årige obligationer bagved.
    Fondskoden får du på dit lånetilbud og de årlige refinansieringer.

    Ved kurs 101 på den bagvedliggende obligation skal der kun købes obligationer for ca. 990.000 kr, men det afspejler sig så, i at renten er lavere end den påtrykte (4%).

    Ved indfrielse midt i et år skal der købes obligationer til markedskurs, men det er ikke noget problem for et F1-lån.

    Et F5-lån optaget til ca. 5 % eller kurs 95, kan dog have kurs ca. 103 idag, så det originale lån på 950.000 (obl.gæld = 1 mill.) nu koster 1.030.000 kr at indfri plus omkostninger.

    #136194
    AnonymForfatter

    Som altid tak for dit svar 🙂

    Nu er jeg lidt langsom, så jeg skal lige være have den skåret lidt ud i pap.

    Vores lån er på 1.128.000kr. Vi optog lånet til kurs 99 og skal indfri det til kurs 100.

    f1 lånet ligger på ca. kurs 101. Hvad betyder dette?

    Kommer det til at koste os for meget at ligge om?

    #136220
    thsvForfatter

    I anden tråd oplyses om samlede omk. på ca. 10.000 kr ved omlægning.

    Jeres lån skal indfries til termin til kurs 100, ellers skal der osse betales difference-renter.

    Når kursen på F1-lånet er 101, skal der ikke købes så mange obligationer, som hvis kursen var 99!

    I jeres eks.:
    F1-lån på 1,13 mill.
    obl.hovedstol (kun interessant, hvis lånet skal indfries inden refinansiering): 1,13mill/1,01= ca. 1,119 mill.
    Renten fastsættes derofr, således at forskellen på de 11.000 lægges sammen med de 4% af 1,119 mill, og omregnes til en rente af de 1,13 mill. Det er denne rente på ca. 3,2 % du får oplyst på realkreditinstituttets kursliste.
    http://www.nykredit.dk/kursoversigt/kursoversigt.do?iwID=/privat/beregningsside/realkredit/kursoversigt/kursoversigt_udbetaling.xml

    Det er fondskoderne:
    977284, 976709 og 976717, der er de vigtige.
    Jeg ville vælge den sidste, der ikke skal konverteres til nytår, om det så er F1- eller F2-lån er for såvidt ligegyldigt.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.